Gå til innhold

Hunder som svømmer om vinteren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene hunden min, en golden retriever, elsker å bade. Hele året. Han svømmer langt ut selv om vannet er kaldt. Noen ganger er jeg redd for at han skal få problemer i det kalde vannet.

Andre som har hunder som svømmer selv om vannet er iskaldt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den ene hunden min, en golden retriever, elsker å bade. Hele året. Han svømmer langt ut selv om vannet er kaldt. Noen ganger er jeg redd for at han skal få problemer i det kalde vannet.

Andre som har hunder som svømmer selv om vannet er iskaldt?

Hei.

Synes vannet her til lands er kaldt om sommeren og.Men jeg ville ikke latt min hund bade nå på vinter tid,de kan jo bli syke.

Men kanskje hunder med tykk pels tåler det.I såfall ville jeg ikke latt den svømme langt ut tilfelle den hadde fått krampe.

Skrevet

Jeg ville ihvertfall hatt på den et flexi-bånd slik at den ikke svømmer for langt, og gjerne hatt med håndklær slik at den kan tørkes med en gang, evt komme inn i bil med en gang. Jeg skal ha nakenhund da, så noe isbad blir nok uaktuelt, synes både jeg og antakeligvis hunden :fnise:

Skrevet

Så lenge hunden er i aktivitet mens den er våt slik at den ikke blir kald er det ikke noe problem. Frøkna her bader aldri frivillig da, enten det er sommer eller vinter..

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar. :) Hunden er veldig aktiv. Han løper løs på hele turen og blir sikkert varm. Han er varm av seg ellers også. Om sommeren forerekker han å sove på verandaen om natten når det er varmt inne, har åpen dør.

Han badet slik i fjor vinter også, og har aldri vært syk. Tror ikke det er nødvendig med bånd for han er veldig lydig og svømmer tilbake hvis jeg roper på han. Kunne også nektet han å svømme ved å si nei. Men jeg vet at an elsker det.

Får satse på at han holder seg frisk i vinter også. Tror dere det er fare for krampe?

Skrevet

Jeg lar min hund bade om vinteren kun når jeg går i nabolaget slik at jeg er hjemme om 10-15 minutter. Når det er sagt, så bader hun ikke om vinteren hvis ikke jeg oppmunterer henne til det - noe jeg ikke gjør nettopp pga kulden.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Jeg hadde flat coated retriver i mange år, og hun elsket også å bade/svømme/ plaske i alt som var vått. Gjerne midtvinters selv om det var mange minusgrader. Det var aldri noe problem, hun var ikke forkjølet en eneste gang hele livet. Krampe har hun aldri fått.

For meg var det en trygghet i at hun holdt seg rimelig nært land, og vår og høst hadde vi henne i bånd når isen la seg og sprakk opp for å være sikker på at hun ikke gikk gjennom og vi risikerte at hun ikke greide å komme opp igjen. En av hennes hobbyer var nemlig å hoppe med frambena på alt som var islagt i håp om å knuse isen ofor så å kunne knaske den i seg.

Skrevet

Hunder kan få krampe i kaldt vann akkurat som mennesker, men du trenger jo ikke la ham svømme så langt ut at du ikke får tak i ham hvis det skulle skje. Evt. kan du gjøre som noen andre her foreslo og bruke en line eller et flexibånd på ham.

Ikke tror jeg det er noen stor fare for at han blir syk heller. Jeg vet om hunder som har fått lungebetennelse etter å ha oppholdt seg i iskaldt vann, men da har oppholdet vært ufrivillig og langvaring. Uansett blir jo hunder ofte klissvåte på tur vinterstid, men så lenge de er i bevegelse og ikke gir uttrykk for at de fryser, så tror jeg ikke våt pels er noe stort problem for dem.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
For meg var det en trygghet i at hun holdt seg rimelig nært land, og vår og høst hadde vi henne i bånd når isen la seg og sprakk opp for å være sikker på at hun ikke gikk gjennom og vi risikerte at hun ikke greide å komme opp igjen. En av hennes hobbyer var nemlig å hoppe med frambena på alt som var islagt i håp om å knuse isen ofor så å kunne knaske den i seg.

Akkurat det med tynn is har jeg også vært bekymret for. Hadde han ikke i bånd men passet på at han ikke gikk ut på isen. Heldigvis er det ikke brådypt de stedene han pleier å bade og isen er tynnest nær land.

Skrevet
Akkurat det med tynn is har jeg også vært bekymret for. Hadde han ikke i bånd men passet på at han ikke gikk ut på isen. Heldigvis er det ikke brådypt de stedene han pleier å bade og isen er tynnest nær land.

Hold ham vekk fra usikker is og råker! Det hjelper ikke at det ikke er dypt hvis han skulle være uheldig og i verste fall havne under isen. Ikke er det enkelt å redde hunder ut av slike situasjoner heller siden de ikke forstår hva som blir sagt og bare kaver rundt seg i vill panikk.

En tidligere nabo mistet en badeglad labrador på den måten og det var ikke morsomt å se henne forsvinne fordi vi ikke kunne nå henne! Vannet var ikke dypt, men å bevege seg mellom store isflak er livsfarlig for mennesker også og siden isen var så usikker nyttet det ikke med stige og tau heller.

Hvorfor ikke la ham bade/gå på isen med et tynt nylonhalsbånd og ditto line? Tar liten plass i lommen og er til lite bryderi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...