Gå til innhold

Ting du har gått rund og trodd som var helt feil

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg forsto aldri om Grønland var helt grønt eller dekket av is. Etter mange års forundring, kom jeg til at Grønland var dekket av is, mens Grønland i Oslo var det grønne landet man snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dallandra

Dette er også en barnehistorie da... jeg skjønte ikke hvorfor mamma og pappa maste om dette 17. mai-toget. For jeg så da ikke noe tog!!??? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg trodde at pappa bakte brød da satsen stod og gjæret på badet... :ler: Men det ble ikke noe nybakt brød på meg gitt ;)

Ja jeg kunne jo ikke fatte hvorfor vi hadde to vaskemaskiner i kjelleren - mamma måtte jo ha ny, men kastet de den gamle? Nei. På direkte spørsmål om hvorfor vi hadde en "ubrukelig" gammel vaskemaskin i kjelleren fikk jeg beskjed om at det hadde jeg ikke noe med. Da jeg ble voksen fikk jeg forklaringen om varmeaparat og sats og slikt. Jaja ...

De to over her forstod jeg ikke... hva er å gjøre satsen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også en barnehistorie da... jeg skjønte ikke hvorfor mamma og pappa maste om dette 17. mai-toget. For jeg så da ikke noe tog!!??? :klø:

Ja 17. mai var det mye lureri med.

Når jeg fikk høre at 17. mai var "De norske lovenes bursdag" så trodde jeg det var snakk om låvene... Altså de byggene som står på gårder rundtomkring. Trodde altså at 17. mai var dagen noen hadde vært lur nok til å "finne opp" en låve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dallandra
:fnise: Noen år senere, da jeg hadde skjønt hva et 17. mai-tog egentlig var, kom jeg løpende hjem en gang, hysterisk fortvilet, for 17. MAI HADDE BEGYNT!!!! Da var korpset ute på marsjøvelse...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo dette utviklet seg litt til en "hva trodde du som liten"-tråd, så da bidrar jeg også litt.

Trodde at den lyden som kommer når to biler i ganske høy fart passerer hverandre, ble laget av sjåførene! Spurte pappa om ikke han kunne "dra i spaken" neste gang. Lurte også på hvordan de andre kunne skjønne at pappa aldri gadd, og var villige til å alltid "ta ansvaret" for å lage lyden.

Trodde at hvis jeg så på Portveien 2 HVER eneste dag, så ville Eli til slutt måtte gå på do. Og kanskje vi fikk bli med opp i 2. etasje, for det var jo der do måtte være.

Alle de tinga jeg har trodd feil om i voksen alder har jeg fortrengt. Hater å finne ut av at jeg har vært helt på bærtur. Men det er moro å høre om når andre har vært det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tinga jeg har trodd feil om i voksen alder har jeg fortrengt. Hater å finne ut av at jeg har vært helt på bærtur. Men det er moro å høre om når andre har vært det...

Sånn er det nok for mange. :) Men det er mye mer morsomt å høre om voksne folks feiloppfatninger ja.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som vokste opp med filmen "Saturday Night Fever" der "Stay'in Alive" er hentet fra så er det morsomt med "Stena Line" versjonen.

Staying Alive var jo en egen film da og kom ikke før tidlig 80-tallet. Men den var vel en slags oppfølger til Satureday night fever.. Så den nettopp om igjen på TV :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oversatt

I samsvar med "bread last"-innlegget. Når man har undervisning i ulike emner har man gjerne for- og ettertester for å sjekke hva man har lært om emnet. Problemet mitt oppstod da det stod "fortest" på tavla. Siden jeg jobber med å oversette mellom norsk og japansk, tolket jeg dette som fortest (altså fastest på engelsk). Ble mye krøll i klasserommet da de japanske elevene trodde de måtte gjøre oppgaven veldig fort. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette slo meg litt tidligere i dag da jeg snakket med en bekjent som jobber på kaffebar. Han snakket om den gode ekspressoen de har!

Jeg måtte bare rette på min venn når han sa dette. Han som vil bli barista og alt mulig! Men jeg har jo hørt det ofte fra andre også, folk tror liksom at det skal uttales med K. Så det jeg vil spørre om er:

Hvor mange av dere tror eller har trodd at det heter ekspresso?

For ordens skyld: Det heter espresso, uten noe K eller X-lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. jeg har ikke annet enn "hva jeg trodde som liten" bidrag å komme med; jeg trodde man sa "pust i baken"... ikke "pust i bakken" :fnise:

Endret av Tussemøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som ble lurt av sine eldre søsken når hun var liten til å tro at man telte sånn: Ellve, tolv, tretten, ørten, fjorten, femten osv....

:fnise:

Haha, jeg talte atten-nitten-titten-tjue. Og så var det nittiåtte-nittini-hundre. Etthundre- tohundre- trehundre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Silmarill
Eh ... jeg ahem ... trodde den het Aftenposten jeg helt til jeg så avisen. Da måtte jeg spørre. Gjett om de rundt lo godt.

Ja jeg var voksen jeg da ... affå.

:hoppe: Ha,ha, jeg er ikke alene om å ha reagert :fnise:

(leser det høyt med F den dag i dag jeg altså bare på ert)

Skal innrømme at det er ca 1 år siden jeg sa til mamma, "kan vi ikke bare dra innom " E-kjøp" å kjøpe den lampen da?"

Mamma: "Det heter El.kjøp "Silmarill" ikke E-kjøp" *mamma lo litt da*

Jeg: "Eh, jammen jeg sa jo det"..... :sjenert:

(og plutselig skjønte jeg at 2+2 var 4 :fnise: )

Oida :flau: kremt...ja der kan man se..... :dåne:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en nå, denne trodde jeg helt til jeg var 18 år omtrent. På MTV gikk det nemlig an å ringe inn og vinne premier o.l. På bunnen av skjermen sto det alltid "ask bill payer for permission before calling". Jeg lurte ganske lenge på hvem denne Bill var og hvorfor jeg måtte be ham om lov for å ringe :sjenert:

Endret av ¤flicka¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pjanola

Denne er ikke om meg, men om moren min. Til hennes forsvar er det et par år siden, hun har alltid slitt litt med å bli fortrolig med datamaskinen...

Jeg skulle vise henne noe på nettet, og skrev inn en webadresse i adresselinjen. Hun ble helt stressa og brøt ut: "hva gjør du nå, programmerer du??!" og trodde jeg holdt på å ødelegge maskinen hennes. Hun trodde altså at den eneste måten å komme til en internettside på, var å trykke på en link til den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa eKspresso inntil for noen få år siden (det var jo logosk, ettersom det gikk så fort å drikke den lille skvetten med kaffe).

Ganske lenge het det også Henning Olsen og jeg tror faktisk at jeg fortsatt sier nettopp det, selv om det er relativt mange år siden jeg oppdaget at det var Hennig Olsen.

Da jeg var liten trodde jeg at kroppsdeler kunne vokse ut igjen. Om man f.eks kappet av seg en finger, så ville den bokse ut akkurat som håret gjør.

Jeg trodde også at vaktmesteren på skolen bodde på do. Han hadde kontor i samme gangen som toalettene, så derfor så vi ham stadig gå inn og ut av døra. Dessuten var han jo stadig inne på toalettene for å fikse ting, fylle på med papir osv.

I 1. klasse hadde jeg en venninne som var "abortert". Hun kunne jo ikke være adoptert ettersom hun var lys i huden og hadde lyst hår. Det var jo fryktelig spennende, for faren hennes var helt sikkert konge eller noe sånt og kunne hente henne når som helst. (Hun på sin side pleide å juge på seg at kjendiser var de egentlige foreldrene hennes og vi andre gikk rett på limpinnen).

Da jeg var veldig liten husker jeg at mamma hadde dukkebeier i skapet på badet og skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk lov til å bruke dem på dukkene mine. Det var selvfølgelig Saba-bind av den "gode", gamle typen.

I motsetning til alle andre, så trodde jeg at alle julenisser var onkelen min. Det tok ikke lang til før jeg gjennomskuet at nissen som kom med gaver etter julemiddagen var en onkel, men det tok mer tid å finn ut av at onkelen min var en slags "kjendis" som alle kjente.

Det er nok fortsatt mange ting jeg har misforstått uttalen eller betydningen av...

Endret av Lea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...