Gå til innhold

Akvariefisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen råd angående akvariefisk i ferskvann? I forhold til hva slags type fisker som finnes osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.nettakvariet.no

www.akvaforum.no

nesten umulig å svare på spørsmålet ditt for det er et så vannvittig omfattende tema, ta en titt på linkene over :)

Skrevet
Er det noen som har noen råd angående akvariefisk i ferskvann? I forhold til hva slags type fisker som finnes osv?

Det kan ofte være lurt å begynne med gullfisk og guppier da disse er ganske "hardføre". Guppiene formerer seg noe sinnsykt fort da..

Vi hadde gullfisker som vi hadde ute i en dam på sommeren og inne i akvariet om vinteren. En høst var det en gullfisk vi ikke fant igjen, og da det ble vår svømte den jammen rundt i dammen. Så det overlevde den gitt :jepp:

Man må bare passe på så man ikke gir dem alt for mye mat, ettersom de eter alt det de får! hehe

Skrevet

Tusen takk!

Nå har masse informasjon som har gjort meg mye mer klokere :)

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Hei Reka :goodbye:

Når du starter med akvarium så er det ikke bare å helle i vann, sand, planter og fisk!

Vannet må stå å "godgjøre" seg for her skal vannkjemien stemme.

Helst bør du la vannet med alle ingrediensene i inkl. filteret(bortsett fra fisken) stå ca 1 mnd.for å få opp bakteriefloraen.

Du får kjøpt måleinstrumenter for å sjekke at vannverdien er riktig (lønner seg med dråpetester framfor stripstester)

På dyrebutikken får du kjøpt alt av tilsetningsstoffer som skal være i vannet - samt "førstehjelp" for å holde vannbalansen riktig!

Da snakker jeg om nitrittinnholdet i vannet PH, GH, Nitrat, oksygen, Co2 + +

Masse om dette finner du som andre har nevnt på

Vannverdier

Lykke til, selv har jeg to akvarium :)

PS!Når det gjelder fisker så skal det altid være 2 jenter på en hannfisk ;)

:fisk:

Endret av Silmarill
Skrevet
PS!Når det gjelder fisker så skal det altid være 2 jenter på en hannfisk ;)

:fisk:

det kommer nå helt an på arten, prøver jeg den oppskriften på en del av de artene jeg har så ender det med "konemord" rimelig kjapt ;)

Gjest Silmarill
Skrevet
det kommer nå helt an på arten, prøver jeg den oppskriften på en del av de artene jeg har så ender det med "konemord" rimelig kjapt ;)

Tenker mest på at damefiskene blir stresset (gjerne til døde) dersom det er mange guttefisker på ei jentefisk ;)

Så min regel er at det alltid skal være flere hunner enn hanner når det gjelder arter sammen :)

Skrevet (endret)
Det kan ofte være lurt å begynne med gullfisk og guppier da disse er ganske "hardføre".

Gullfisker må ha et akvarie på minst 100 liter, og i tillegg skal de ha toppen 20 grader siden det er en kaldtvannsfisk, mens guppier er tropiske, så jeg ville ikke blandet disse. Gullfisker spiser også opp ALT av planter så og si, og i tillegg spiser de på halene til guppiene. Dårlig kombinasjon.

Endret av NovaFlare
Gjest Silmarill
Skrevet
Gullfisker må ha et akvarie på minst 100 liter, og i tillegg skal de ha toppen 20 grader siden det er en kaldtvannsfisk, mens guppier er tropiske, så jeg ville ikke blandet disse. Gullfisker spiser også opp ALT av planter så og si, og i tillegg spiser de på halene til guppiene. Dårlig kombinasjon.

Enig med deg der! :Nikke:

Skrevet
Tenker mest på at damefiskene blir stresset (gjerne til døde) dersom det er mange guttefisker på ei jentefisk ;)

Så min regel er at det alltid skal være flere hunner enn hanner når det gjelder arter sammen :)

det er jo mer i retning levendefødere at den regelen "gjelder".

en del dvergcichlider og malawi/tanganyika er jo monogame (dog, enkelte dverger påståes å trives i harem, har aldri fungert her).

Gjest Silmarill
Skrevet
det er jo mer i retning levendefødere at den regelen "gjelder".

en del dvergcichlider og malawi/tanganyika er jo monogame (dog, enkelte dverger påståes å trives i harem, har aldri fungert her).

OK! Ja jeg snakket om levendefødere, ikke eggleggere, så det stemmer nok det du sier der når du ikke snakker om levendefødere!

Jeg har mest erfaring med levendefødere bortset fra Tetraer som er eggleggere ;)

Skrevet
OK! Ja jeg snakket om levendefødere, ikke eggleggere, så det stemmer nok det du sier der når du ikke snakker om levendefødere!

Jeg har mest erfaring med levendefødere bortset fra Tetraer som er eggleggere ;)

tetraer har jeg lite oppdrettserfaring med bortsett fra en asiatisk type som faktisk er enklere en guppy (jepp, det er mulig) så der skal jeg ikke uttale meg bortsett fra det o store velkjente stim og vannverdifenomenet.

det er jo uansett det som er så gøy med akaristikk - det er fantastisk store muligheter til å finne akkurat sin greie innenfor temaet.. skulle bare ønske storparten av dyrebutikkene hadde ørlite grann mer kunnskap eller i det minste kunne innrømme at de ikke har svaret litt oftere :roll:

Skrevet

Mente gullfisk ELLER guppier.. hehe :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...