Gå til innhold

Vurderer å skaffe katt for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest Grafica
Skrevet

Samboeren min og jeg har snakket om å skaffe oss katt siden vi flyttet sammen for et halvt år siden. Aller helst ønsker vi oss en kattuge, slik at det er "vår" katt helt fra starten av, om dere skjønner.

Vi må ha ren innekatt, siden vi leier en kjellerleilighet og huseier vil ikke ha katt i hagen... Forståelig nok. Dessuten vil vi ikke utsette stakars pusen for huseiers barn :nei:

Leiligheten vår er 40 kvadrat, blir det for liten plass for en pus, når den ikke får lov til å gå ut?

Hvor vanskelig er det å trene en pus til å bli stuerein? Og hvordan?

Ca. hvor mye koster det i måneden å ha katt?

Må katten kastreses hvis den skal være rein innekatt?

Hvilke andre utgifter enn mat, kattesand, en seng og kattedo må vi regne med?

Og burde vi la vær egentlig, med tanke på at vi er på skole fire dager i uka, og jobber to kvelder hver? (forskjellige kvelder, dog)

Takk for all hjelp og info!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har liten erfaring med katt i leilighet, men har hatt katt som har kunnet vært både ute og inne helt siden jeg var liten.

Dette er eneste erfaring med innekatt i leilighet:

Jeg bor sammen med en venninne i en leilighet på ca 60kvm.. Vi passet en katt 1 måneds tid her forleden - og den kjedet seg veldig, satt mye å så ut gjennom vinduene.. Det skal sies at denne katten er 5 år og er vant til å kunne være både inne og ute, så det kan ikke helt sammenlignes.

Jeg tror nok det vil bli annerledes med en kattunge som fra starten av blir vant til å være inne. Men den har nok godt av frisk luft innimellom visst det finnes mulighet for det -under tilsyn eller noe.

Kanskje dere burde vurdere rasekatt? noen raser er mer egnet som innekatter enn andre...

Å trene en katt til å bli stueren pleier ikke være noe problem - det ligger i deres natur å prøve å skjule "avfallet" sitt, så den vil automatisk leite etter et sted å grave det ned - med andre ord; visst kattedoen er lett tilgjengelig vil den ganske sikkert bruke den.

Katter sover mye - opp til 20 timer i døget på en lat dag - så at dere er mye borte bør ikke være noe problem.

Men dere kan kanskje kjøpe noen leker til den? En annenting dere må ha til en innekatt er klorebrett - så kvessing av klør ikke går utover sofa, tepper og vegger.

Gjest Grafica
Skrevet

Vi røyker, så vi tenkte at istedet for å sitte på trappa og røyke, kunne vi av og til ta med pusen ut, i sele, og gå en liten tur med den, så den fikk kommet seg ut av og til! :) Kanskje ta den med i skogen om våren/sommeren og slikt. Men på bånd riktignok, så den ikke forsvinner for oss.

Leker hadde vi selvfølgelig tenkt til å kjøpe til den; det blir nok en liten bortskjemt katt ja, kjærlighetsbarnet vårt! Hehe. Besteforeldrene mine har katt, så jeg veit at det lett kan gå utover møbler... Så leker og klorebrett/stang er viktig, ja!

Skrevet

Jeg ville anbefalt dere å ikke skaffe en katt før dere har mulighet til å la den gå ute. Jeg synes ikke innekatt er noe bra liv for noe dyr, katt inkludert. Men jeg antar dere har bestemt dere uansett. :)

Gjest Grafica
Skrevet

Nei, vi har ikke bestemt oss enda. Vi har en lang liste med for og mot, for øyeblikket ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tror jeg har lest at katter er tilpasningsdyktige og sånn sett kan venne seg til et liv som innekatt. Selv ville jeg ikke skaffet meg katt før jeg hadde mulighet til å la den gå alene ute jevnlig, fordi jeg tror den er lykkeligst da.

Skrevet

min erfaring er at det er gambling om katten vil trives som innekatt. hadde en halvvoksen kattunge når jeg var yngre. den satt alltid i vinduet og kikket lengtende ut så til slutt gav jeg etter og lot ham bli utekatt.

venninnen min fikk seg kattunge som skulle være innekatt. det samme skjedde med henne. jeg kan ikke ha utekatt her jeg bor og hvis det kunne være en garanti at katten ville trives inne ville jeg gjerne hatt den! tror den beste (eller bedre) garantien for at pus vil trives inne er å skaffe en rasekatt som er kjent for å like innendørslivet....

Gjest lillebøll
Skrevet

Vår vel helt umulig og totalt spinnvill til den fikk ut. Nå er den en kjempelykkelig pus som får ut når den vil.

Ville ikke hatt innekatt. Vår ble liksom ikkehelt glad før den fikk ut å springe fra seg.

Skrevet
min erfaring er at det er gambling om katten vil trives som innekatt. hadde en halvvoksen kattunge når jeg var yngre. den satt alltid i vinduet og kikket lengtende ut så til slutt gav jeg etter og lot ham bli utekatt.

venninnen min fikk seg kattunge som skulle være innekatt. det samme skjedde med henne. jeg kan ikke ha utekatt her jeg bor og hvis det kunne være en garanti at katten ville trives inne ville jeg gjerne hatt den! tror den beste (eller bedre) garantien for at pus vil trives inne er å skaffe en rasekatt som er kjent for å like innendørslivet....

Antar at dette problemet bare vil bli verre om TS tar katten med ut på "tur". Da får den jo enda mer smaken på utelivet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Katter sover mye - opp til 20 timer i døget på en lat dag (...)

Det er vel å ta litt hardt i. Hvis ikke det er en en veldig, veldig lat dag så.. :fnise:

Uansett, jeg ville aldri skaffet meg katt på et sted jeg ikke var veldig sikker på at jeg kom til å bo i mange år fremover (katter er veldig knyttet til stedet de bor og liker ikke å flytte) - og jeg ville aldri hatt en katt som ikke kunne ha gått ute. Om dere har planer om å flytte innen noen år (siden jeg forsto det som at dere bare leier), så hadde jeg heller ventet med å bli katteeier til den tid kommer.

Hvis dere velger å skaffe dere katt der dere bor nå, anbefaler jeg at dere vurderer å skaffe dere to slik at de kan få glede og stimulans av hverandre. To katter er ikke mye dyrere i drift enn èn. Såkalte innekatter bør forresten også kastreres.

Om Dyrebeskyttelsen har et lokalt kontor der dere bor kan det kanskje være en idè å skaffe seg katt derifra? Der får man råd og veiledning og også hjelp til å skaffe "riktig" katt.

Lån gjerne en bok på biblioteket om kattehold før dere skaffer dere katt forresten! I de står det alltid mye lurt.

Endret av Gjenglemt sykkellås
Skrevet

Jeg ville hatt store betenkeligheter med å ha innekatt på 40 kvm, oddsene for å lykkes er ikke veldig store. Er det snakk om et hus på et par hundre kvadrat er det utfordrende nok.

Skrevet (endret)

Vi må ha ren innekatt, siden vi leier en kjellerleilighet og huseier vil ikke ha katt i hagen... Forståelig nok. Dessuten vil vi ikke utsette stakars pusen for huseiers barn :nei:

Leiligheten vår er 40 kvadrat, blir det for liten plass for en pus, når den ikke får lov til å gå ut?

- Litt liten leilighet, og ser ikke helt hvorfor dere må ha innekatt, siden huseier uansett ikke kan holder fremmede katter unna hagen sin. (Og at det bor en egen katt der minsker sjansen for at fremmede katter slenger innom.) Men dersom dere skal ha innkatt bør dere i det minste skaffe to stykker, så de har selskap i hverandre.

Hvor vanskelig er det å trene en pus til å bli stuerein? Og hvordan?

- Katter er naturlig renslige, og de lærer det vanligvis av moren sin å bruke kasse lenge før de er leveringsklare. Har de ikke lært det holder det som regel å sette dem i sandkassa med jevne mellomrom, siden de instinktivt ønsker å grave ned avføringen sin.

Ca. hvor mye koster det i måneden å ha katt?

- Kommer helt an på hva du legger i det. Men jeg bruker ca 100 kr i mnd på klumpesand pr katt, og ca 100 kroner på kvalitetsfor. I tillegg har man en del engangsutgifter i starten, som seng, skål osv, og uregelmessige utgifter til dyrlege. Også blir det gjerne noe innkjøp av leker ol.

Må katten kastreses hvis den skal være rein innekatt?

- Ja, spesielt da. Fertile hannkatter urinmarkerer, og fertile hunnkatter får løpetid i hytt og pine.

Hvilke andre utgifter enn mat, kattesand, en seng og kattedo må vi regne med?

- Dyrlegeutgifter, leker.

Og burde vi la vær egentlig, med tanke på at vi er på skole fire dager i uka, og jobber to kvelder hver? (forskjellige kvelder, dog)

- Jeg synes ikke det høres ut som noen ideell situasjon, iom at dere bor så dårlig til og i tillegg har så liten tid. Innekatter kjeder seg veldig lett, og når den må være så mye alene høres det veldig stusselig ut.

Endret av Eir
Gjest Spadamen
Skrevet

Eg veit om nokon som har hatt to kattar på 30kvadrat. Innekatt er litt dyrare, sidan ein må kjøpe meir klatrestativ og leikar. Men om kattane kan klatre litt i høgda, så burde det ikkje vere noko problem med 40kvadrat.

Det høyrdest ikkje så mykje ut?

Uansett, jeg ville aldri skaffet meg katt på et sted jeg ikke var veldig sikker på at jeg kom til å bo i mange år fremover (katter er veldig knyttet til stedet de bor og liker ikke å flytte) - og jeg ville aldri hatt en katt som ikke kunne ha gått ute. Om dere har planer om å flytte innen noen år (siden jeg forsto det som at dere bare leier), så hadde jeg heller ventet med å bli katteeier til den tid kommer.

Eg har høyrt at kattane tilpassar seg fint. Det er luktene som gjer at dei føler seg heime. Har aldri høyrt om nokon som har hatt problem i samanheng med å flytte.

Eg har sjølv skaffa meg katt sjølv om eg veit at eg kjem til å flytte om 3 år. Også 2 år etter det igjen. Dveler ikkje ved det.

Gjest Grafica
Skrevet

Her er det mange forskjellige meninger og mye å ta til ettertanke, ja!

Eir: Huseier har spesifisert at hvis vi får ha katt, må det bli ren innekatt. Hvorfor vet jeg ikke, men det er deres ønske, og det må vi tilpasse oss etter, vi bor tross alt i deres hus ;)

Vi skal sette oss ned og snakke seriøst om det etter nyttår, ta alle synspunkter i betraktning, og se hva vi kommer frem til :)

Forresten, hvor finner man info om forskjellige type katteraser og hvem som egner seg best innendørs? Og hvor finner man rasekatter til salgs, egentlig?

Om noen har mer å komme med, sleng på! Alt av innspill taes imot med glede!

Skrevet
Eg har høyrt at kattane tilpassar seg fint. Det er luktene som gjer at dei føler seg heime. Har aldri høyrt om nokon som har hatt problem i samanheng med å flytte.

Eg har sjølv skaffa meg katt sjølv om eg veit at eg kjem til å flytte om 3 år. Også 2 år etter det igjen. Dveler ikkje ved det.

Jeg vet om mange katter som ikke har funnet seg til rette på nytt sted, så det er absolutt noe å tenke gjennom selv om det i mange tilfeller går bra. De nevnte kattene har det til felles at de har blitt omplassert til naboer i det gamle nabolaget, fordi de opprinnelige eierne måtte gi opp å prøve å få kattene til å trives på nytt sted. Dumt!

Gjest Grafica
Skrevet

Gjenglemt sykkellås, jeg elsker nicket ditt :ler2:

Skrevet
Gjenglemt sykkellås, jeg elsker nicket ditt :ler2:

:fnise: Takk!

:Hehe:

Skrevet (endret)

Ser du har fått mange fine svar her. Jeg har selv 3 innekatter og vil bare si et par ting :)

Den må vaksineres når den er 12 uker, og revaksineres når den er 16 uker. Hvis den er kun innekatt (uten turmuligheter) så holder det hvert annet år. Og ormkur 2 ganger i året :)

Jeg anbefaler deg å forsikre dyrene dine, for en katt koster det ca 600 i året, eller 50 kr/mnd hvis du velger avtalegiro. Da slipper du å beskymre deg for de grusomme uforutsette dyrlegeutgiftene. Mange avliver dyrene sine, fordi de ikke hadde råd til operasjonen :( Jeg bruker agria.no som er ren dyreforsikring, de dekker inntil 52.000 i året og er veldig kjekke.

Personlig synes jeg, etter å ha erfart å ha flere katter, at det er litt dårlig gjort mot katten å la den være innekatt alene. Spesielt siden dere er mye borte. Men hvis den får en kompis på samme alder kan de ha uendelig mye glede av hverandre og dere kan ha bedre samvittighet når dere ikke er hjemme. Katter vasker hverandre, leker sammen og sover sammen, og det er såå nydelig å se på. Helt tydelig at det er best å være katt når man har en venn :) Det er heller ikke krise hvis dere må overnatte borte en gang, hvis de har to doer, flere vannskåler framme og nok mat :) Veldig kjekt. Det kan man aldri gjøre med kun en katt.

Jeg vil også anbefale dere å kjøpe en do med tak og luke, lukten fra doen kan fort bli menneskets verste fiende når man har innekatt :fnise: En slik do tar mye av lukten. Fall heller ikke for fristelsen til å kjøpe billig kattesand, men for all del, hvis du orker lukten. He, he. Jeg kjøper EverClean fra dyrebutikk, den koster 189 kr for 10 kg, men varer leeenge og det lukter ingenting :)

Jeg vet ikke hva slags kjønn dere har bestemt dere for, men min erfaring er at hankatter er mer kosete og ikke minst billigere i drift. Kastrering av hankatt koster i snitt ca 600 kr, mens hunkatt koster i snitt 1500 kr å kastrere. Jeg har 3 hankatter men har hatt hunkatter og hankatter tidligere, og kun hankattene er såå kosete. :) Men det er smak og behag og det er selvsagt individuelle forskjeller. Kjekt med kattunger av samme kjønn da (hvis du velger 2 stk), for da slipper du å stresse med kastrering, men kan heller ta det når du føler for og har råd. Så lenge de er innekatter så er de iallefall ikke ute og produserer kattunger :)

Hankatter kan begynne å markere gjerne rundt 6-8 mnd alder, og jeg har pleid å kastrere de rundt 6 mnd, så har sluppet det. Hunkatter bør kastreres rundt samme alder, men har du to av ulike kjønn bør du likevel være tidlig ute, siden en av den KAN være tidlig kjønnsmoden.

Tur i bånd er jo kjempekoselig, bare vit at katter venner seg fort til den luksusen. Hehe. 40 kvm går helt fint, bare de har muligheter til å klatre og klore. Jeg har klatrestativ som går helt til taket, og nå kunne verken jeg eller kattene tenke oss å noengang være foruten slikt klatrestativ. De får både trim og sover i det :)

Endret av NovaFlare
Gjest Grafica
Skrevet

Ja vi har tenkt litt på slikt ordentlig klatrestativ, vi har plass til det, og kan tenke meg at det er litt mer gøy for en katt, en kun en kjedelig klorepinne! ;)

Men man burde altså ha to doer om man skal ha to katter?

Hmmm det er så vanskelig, siden det er så delte meninger her! Men jeg tror nok at om vi bestemmer oss for å ha katt, så må det nok bli to, ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...