Gjest Silmarill Skrevet 1. desember 2007 #41 Skrevet 1. desember 2007 Jeg kjenner ikke barna. Har bare møtt de et par ganger. Jeg kan ikke motsi min tante for å påtvinge barna folkeskikk. Det er respektløst mot henne. Alt dette skjedde over en time. Jeg ser de kanskje igjen om et par år? Ja, jeg kunne satt de på plass (tro meg det klødde i fingrene) men det er ikke min jobb. Jeg ville ikke vunnet noe på det heller. En time for meg - mot en farmor til barna som godtar dette flere dager i uka? Mulig du ikke er enig med min metode, men den funket. Ja, min tante burde ikke ha spurt meg i utgangspunket, og ja jeg kunne hentet ketchupen, selvfølgelig. Men det ville gjøre den lille herskerinnen til sjef over meg. Ville hun fått respekt for meg, ved å oppnå det hun ønsket? Når hun går på meg direkte, valgte jeg det. Hva hun er over min tante får min tante ta ansvar for (sammen med foreldrene) Hva min tante velger og godta er hennes sak, som ser de så ofte. Når hun da gikk på meg, valgte jeg og gå på hennes nivå og løse det. Mulig noe annet funker for deg, men å jobbe med et aktivt barneperspektiv i praksis, har gitt meg og mange av mine kolleger de beste reslutatene. Jeg kan ikke se likestillingen med tape i hvertfall??? Dulle er ikke det samme som å "kile" og dulle er heller ikke det samme som å ha et barneperspektiv!!! Så da får vi heller være uenige. Som sagt 100 barn, 100 metoder. Ikke bli sint da Jannamor Omgås du dem, så kan du også snakke til dem uansett. Din tante hadde sikkert satt pris på det dersom dem var frekke mot henne. Selvom det er en time for deg en gang, men ofte mange timer for din tante flere ganger i uka, så kan man hjelpe til når en selv er med. Sier ikke at du skal sette dem i "skole" å bli sett på som "den sure, strenge og sinte dama" men snakke fornuft til dem når du er med. De lærer av det, og det kan kanskje gi din tante noen oppvekkere til neste gang hun tar dem med ut, og kan bruke din metode neste gang. Joda, din metode fungerte den på sin måte, men det gjorde også rektors metode. Ingen av metodene lærte barna nevneverdig mye på sikt, eller syns du det? Nope, du skulle ihvertfall ikke ha gitt etter for å hente ketchup så der er jeg enig, men virkemidler som tulleting med barna virker der og da - men på sikt så er det en dårlig løsning. Det er bedre å snakke til barna om rett og galt på en forstående måte. Bruke litt "sinne" og fortelle dem på en streng, bestemt og grei måte. Jeg har jobbet med "vanskligstilte" barn i mange år jeg, før det yrke jeg har nå. Nå jobber jeg ironisk nok med dyr Tro meg, jeg ser ikke bare negativt på det du gjordet, så du må ikke bli hissig eller lei deg! Jeg skriver bare det jeg mener, på lik linje med deg DU STORE ALL VERDEN!! Grovt overtramp?? Hvor er det grove overtrampet? Hadde rektoren bundet dem fast til stolen samtidig, kunne jeg vært enig med deg i at det var et overtramp, men kun tape over munnen er IKKE overtramp!! Enig! Det skrev jeg også i det første innlegget her inne! Da jeg leste overskriften på VG nett tidligere i dag, så trodde jeg det dreide seg om unger som hadde blitt nærmest "kneblet" sammen......så var det en liten tapebit på munnen til disse rakkerne...kunne ha funket bra det, hadde det ikke vært for disse hysteriske foreldrene....
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #42 Skrevet 1. desember 2007 (endret) Ikke bli sint da Jannamor Omgås du dem, så kan du også snakke til dem uansett. Din tante hadde sikkert satt pris på det dersom dem var frekke mot henne. Jeg er ikke sint, men engasjert. Jeg er oppdratt til å ikke sette meg opp, mot eldre i familen, min tante er godt voksen, hadde jeg gjort det, ville det skapt mange problemer for å si det sånn. Jeg snakket med dem, før jeg begynte med det du kaller tulleting.( Les innlegget over.) Selvom det er en time for deg en gang, men ofte mange timer for din tante flere ganger i uka, så kan man hjelpe til når en selv er med. Sier ikke at du skal sette dem i "skole" å bli sett på som "den sure, strenge og sinte dama" men snakke fornuft til dem når du er med. De lærer av det, og det kan kanskje gi din tante noen oppvekkere til neste gang hun tar dem med ut, og kan bruke din metode neste gang. min tante ville ikke forandret sin oppførsel, eller tatt til seg råd fra meg. Det er en annen historie. Joda, din metode fungerte den på sin måte, men det gjorde også rektors metode. Ingen av metodene lærte barna nevneverdig mye på sikt, eller syns du det? Nope, du skulle ihvertfall ikke ha gitt etter for å hente ketchup så der er jeg enig, men virkemidler som tulleting med barna virker der og da - men på sikt så er det en dårlig løsning. Til dette blir jeg litt irritert! Dette har jeg vitterlig studert og "forsket" på. Dette er et tema jeg bærer mitt liv på og som jeg ser på som en av mine livsoppgaver. Jeg har mange, mange, mange bevis på at et aktivt barneperspektiv i praksis er varig, både på sikt, og som kriseløser. Ikke bare gjennom forskingsresultatene, studiene og arbeidserfaring, men også av foreldre som har kontaktet meg og for å fortelle meg fremgang hos barna sine, både innenfor, høflighet, muntlig språk, sosialisering m,m. Også i rapporter fra offentlig sektor, som skulle evaluere arbeidsplassen hvor jeg jobber, som skrøt uhemmet av min metode. Rapporten skulle ikke gå inn på enkeltpersoner. Jeg kan innrømme at jeg har feil, og ikke alltid har fasiten, men ikke på dette. Dette er min hjertebaby Det er bedre å snakke til barna om rett og galt på en forstående måte. Bruke litt "sinne" og fortelle dem på en streng, bestemt og grei måte. Har jeg sagt at jeg ikke gjør det? For det gjør jeg nemlig Det òg. Jeg har jobbet med "vanskligstilte" barn i mange år jeg, før det yrke jeg har nå. Nå jobber jeg ironisk nok med dyr Tro meg, jeg ser ikke bare negativt på det du gjordet, så du må ikke bli hissig eller lei deg! Jeg skriver bare det jeg mener, på lik linje med deg Enig! Det skrev jeg også i det første innlegget her inne! Det er ok at vi er uenige Endret 1. desember 2007 av jannamor
Noorgie Skrevet 1. desember 2007 #43 Skrevet 1. desember 2007 Dette er et stjerneeksempel på inkompetente mennesker i skoleverket. At det overhodet er mulig. Synes denne rektoren burde vært sparket. Som pedagog selv, synes jeg det er forkastelig og gjøre noe slikt. Det vitner om dårlige pedagogiske og sosiale evner. Dette er også et misbruk av sin egen posisjon som autoritetsfigur. Men- Det vil ikke bli bedre, uten at man gjør pedagogiske yrker attraktivt. Dvs, bedre utdannelse, bedre kvalifiserte mennesker, ikke bare som pedagoger, men som medmenneske,r med gode sosiale kunnskaper. Ikke minst må lønna opp mange hakk. Ikke mange av de dyktige folkene, som gidder og jobbe i skoleverket for langt under gjennomsnittslønna i Norge. Ja ikke sant, spark denne overgriperen av en rektor! Må si at jeg heller reagerer på alle de voksne som klarer å gjøre en stor sak ut av denne hendelsen. Det er en selvfølge at man snakker til barna og forsøker å veilede den mtp hvordan en skal oppføre seg i det "offentlige rom", for å bruke politikersjargongen. Hvis det derimot ikke funker, eksempelvis fordi foreldre som du selv nevner er rørende naive ovenfor barna sine, vel da får man av og til forsøke andre metoder. Blir egentlig oppgitt over alle de som heller hyler opp "korsfest korsfest" i stedet for å komme med konstruktive innspill på hvordan dette problemet med bråkete/uoppdragne barn kan løses. Hadde mine barn kommet hjem og sagt at rektor hadde satt to tapebiter i kryss over munnen deres fordi de bråket formye, vel da hadde jeg gitt dem en liten skjennepreken og sagt at denne oppførselen deres ikke var akseptabel. Hadde heller fått dem til å be om unnskyldning, enn å kreve rektor/lærers umiddelbare oppsigelse.
Noorgie Skrevet 1. desember 2007 #44 Skrevet 1. desember 2007 Det er det dummeste jeg har hørt på lang tid. Hvis elevene gjør det skal de utvises for godt, men hvis rektor gjør det bør det ikke få noen konsekvenser? Man kan ikke gjøre hva man vil selv om man er i en autoritetsposisjon. Tvert i mot bør overtramp fra autoriteter straffes strengere, fordi de sitter i en posisjon som lett kan misbrukes. Nå er vel tre dagers bortvisning fra skolen det strengeste virkemiddelet skolen har. Tenk deg litt bedre om før du svarer :kaffe:
Gjest Silmarill Skrevet 1. desember 2007 #45 Skrevet 1. desember 2007 (endret) Det er ok at vi er uenige OK! Da er vi enige om at vi er uenige og det er en lur grei... PS!Håper nissen gir gaffatape til alle rektorer omkring Må bare påpeke at tulleting ikke er en god konfliktløser, når det kommer til at barn skal forstå "årsak og virkning" Det hjelper som sagt der og da, men på sikt så lærer dem ingenting av det uansett hvor mye du har forsket på dette og uansett hva foreldrene kommer med av tilbakemeldinger. Positivt som sagt der og da, men ikke på sikt. Edit: La til noe nå (en stund etter hovedinnlegget) Endret 2. desember 2007 av Silmarill
Gjest Bellatrix Skrevet 1. desember 2007 #46 Skrevet 1. desember 2007 Jeg ser også på dette som en ikke-sak. Små teipbiter i fem minutter? Som de kunne tatt av? Jeg sier ikke nødvendigvis at det var bra, men ikke noe å lage noe nummer ut av.
Annie Skrevet 1. desember 2007 #47 Skrevet 1. desember 2007 Så du ville ikke reagert hvis det kom en mann bort til deg og tapet igjen munnen din? Hadde jeg snakket der jeg ikke skulle, og fortsatt med det etter (antatt) gjentatte advarsler, hadde jeg tatt hintet om at jeg burde holde kjeft! Hadde blitt kjempeflau, men hadde IKKE sett på det som et overtramp. Det var i tilfelle JEG som hadde gjort overtrampet. Hvorfor er det noen her som synes det er greit egentlig? Er det god oppdragelse og gjøre slikt mot barn? Den gode oppdragelsen er det tydelig ingen som har gitt dem. Det er heller ikke rektors oppgave. Hadde mine barn kommet hjem og sagt at rektor hadde satt to tapebiter i kryss over munnen deres fordi de bråket formye, vel da hadde jeg gitt dem en liten skjennepreken og sagt at denne oppførselen deres ikke var akseptabel. Hadde heller fått dem til å be om unnskyldning, enn å kreve rektor/lærers umiddelbare oppsigelse. HEEEEELT enig!!
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #48 Skrevet 1. desember 2007 Ja ikke sant, spark denne overgriperen av en rektor! Må si at jeg heller reagerer på alle de voksne som klarer å gjøre en stor sak ut av denne hendelsen. Det er en selvfølge at man snakker til barna og forsøker å veilede den mtp hvordan en skal oppføre seg i det "offentlige rom", for å bruke politikersjargongen. Hvis det derimot ikke funker, eksempelvis fordi foreldre som du selv nevner er rørende naive ovenfor barna sine, vel da får man av og til forsøke andre metoder. Blir egentlig oppgitt over alle de som heller hyler opp "korsfest korsfest" i stedet for å komme med konstruktive innspill på hvordan dette problemet med bråkete/uoppdragne barn kan løses. Hadde mine barn kommet hjem og sagt at rektor hadde satt to tapebiter i kryss over munnen deres fordi de bråket formye, vel da hadde jeg gitt dem en liten skjennepreken og sagt at denne oppførselen deres ikke var akseptabel. Hadde heller fått dem til å be om unnskyldning, enn å kreve rektor/lærers umiddelbare oppsigelse. Hvis denne var myntet på meg, så kan du kanskje lese alle innleggene mine i denne tråden, så ser du at jeg gir innspill på hvordan dette kan løses. Jeg sier heller ikke korsfest korsfest, men at dette var en veldig dårlig løsning, sett fra mitt eget ståsted, iom at jeg jobber i en slik jobb. (skoleverket)
Annie Skrevet 1. desember 2007 #49 Skrevet 1. desember 2007 Ser ikke at du har gitt noen innspill til løsning Jannamor. Det å tulleleke med ungene er ingen løsning.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #50 Skrevet 1. desember 2007 Nå er vel tre dagers bortvisning fra skolen det strengeste virkemiddelet skolen har. Tenk deg litt bedre om før du svarer :kaffe: Hold kjeft og les hva jeg svarte på.
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #51 Skrevet 1. desember 2007 Ser ikke at du har gitt noen innspill til løsning Jannamor. Det å tulleleke med ungene er ingen løsning. Jeg snakker om å bruke et aktivt barneperspektiv i praksis. Vet du hva det er????
Cidric Skrevet 1. desember 2007 #52 Skrevet 1. desember 2007 (endret) Jeg har 'truet' elever med tape, og det har vel mange lærere gjort fra tid til annen. Noen ganger er det en veeeeldig fristende tanke. Men: Jeg ville aldri tatt ansvaret for å faktisk gjennomføre noe slikt. Ikke engang om både elever og foreldre på forhånd var enig i ordningen. Det er tross alt snakk om en obstruksjon av luftveier her. Hva om noe går galt? Sett at en elev får et epilepsianfall, for eksempel? Og: Vi lærer ungene at de selv ha herredømme over sin egen kropp. Skal vi så med handlinger gå fullstendig på tvers av det vi lærer bort? Vi ville aldri behandle voksne mennesker på en slik måte, hvorfor skulle det være annerledes med barn? Edit: Pyto. Endret 1. desember 2007 av Cidric
Gjest Silmarill Skrevet 1. desember 2007 #53 Skrevet 1. desember 2007 (endret) Men: Jeg ville aldri tatt ansvaret for å faktisk gjennomføre noe slikt. Ikke engang om både elever og foreldre på forhånd var enig i ordningen. Det er tross alt snakk om en obstruksjon av luftveier her. Hva om noe går galt? Sett at en elev får et epilepsianfall, for eksempel? Og: Vi lærer ungene at de selv ha herredømme over sin egen kropp. Skal vi så med handlinger gå fullstendig på tvers av det vi lærer bort? Vi ville aldri behandle voksne mennesker på en slik måte, hvorfor skulle det være annerledes med barn? Edit: Pyto. Fint innlegg Cidric, men må jo si at en tapebit klarer barna å ta av dersom dem evt. skulle fått pusteproblemer. Barna det her er snakk om ble ikke bindt fast i armer og ben som en annen indianer ville ha gjort med sin "fange"... Jeg har 'truet' elever med tape, og det har vel mange lærere gjort fra tid til annen. Noen ganger er det en veeeeldig fristende tanke. Å true elever med tape, er det egentlig bra det da? Når du "truer" et barn med slike utsagn skal det også være gjennomførbart....eller? Om du kommer med "trusler" du ikke gjennomfører, hva hjelper det? Det er mot sin hensikt det, da er det du som står igjen med "svarteper" om du ikke utfører det! Edit: la til noe :kaffe: Endret 1. desember 2007 av Silmarill
Cidric Skrevet 1. desember 2007 #54 Skrevet 1. desember 2007 Fint innlegg Cidric, men må jo si at en tapebit klarer barna å ta av dersom dem evt. skulle fått pusteproblemer. Barna det her er snakk om ble ikke bindt fast i armer og ben som en annen indianer ville ha gjort med sin "fange"... Joda, i de aller aller fleste sammenhenger vil de fint klare å ta av tapen. Men vil du satse livet til et barn på at det *alltid* går bra? Barn som voksne har sykdommer som kan slå inn. Jeg nevnte epilepsi - et anfall gjør det noen ganger vanskelig å holde barnet fysisk under kontroll så det ikke skader seg, selv uten en tape å bekymre seg om, og lærere får dessverre ikke alltid tilstrekkelig opplæring i å håndtere slikt. Jeg fikk for eksempel min første leksjon i å håndtere epilepsianfall midt i en skoletime. Jeg mener ikke at man skal krisemaksimere og unngå alt som har den minste mulighet for at et barn kan bli skadet. Det er å overbeskytte, og gjør barna en bjørnetjeneste. Men dette her blir for uansvarlig for min smak, iallfall. Å true elever med tape, er det egentlig bra det da? Når du "truer" et barn med slike utsagn skal det også være gjennomførbart....eller? Om du kommer med "trusler" du ikke gjennomfører, hva hjelper det? Det er mot sin hensikt det, da er det du som står igjen med "svarteper" om du ikke utfører det! For mitt vedkommende har det rett og slett vært en humoristisk måte å si fra om at 'nå skravler du - hold kjeft'. At jeg ikke ville gjennomføre har vært åpenbart fra første stund og endog en del av poenget. Jeg kan ikke si på generell basis at det alltid vil være virkningsfullt, men ut fra mine erfaringer har det fungert bra. Humor (innenfor rimelighetens grenser - man skal jo fremdeles fremstå med nok seriøsitet til å ha autoritet) gjør ofte det.
Solskinnsbolla Skrevet 2. desember 2007 #55 Skrevet 2. desember 2007 Dette kan utvilsomt oppleves som ydmykende og det bør derfor selvsagt unngås. Det finnes mange andre måter å hanskes med barn som ikke er stille på. Ellers føler jeg ofte at lærerne får de elevene som de fortjener. En lærer med naturlig autoritet trenger ikke en gang heve stemmen for å få elevene til å være oppmerksomme og stille. En utydelig, usikker lærer, derimot, får bråkete elever. De sistnevnte bør kanskje tenke på å skifte yrke. ifølge den forklaringen der, kan ingen være lærere!
Gjest nobilian Skrevet 3. desember 2007 #56 Skrevet 3. desember 2007 Er ducktape sterkere en gaffatape? Gi det isåfall til denne rektoren da Julenissen, og del det ut til lærerne også *** Det heter "duct tape", og er det samme som gaffa.
Gjest nobilian Skrevet 3. desember 2007 #57 Skrevet 3. desember 2007 (endret) Siden du er pedagog, hvordan får man ro i en klasse? Og hva er gjennomsnittslønn for en lærer? *** Nå er ikke jeg pedagog, men jeg har jobbet som lærervikar i et års tid, noe jeg syntes var ekstremt givende. Det rektor her gjorde synes jeg personlig ikke noe om, men det er nærliggende å tro at det var en halvdesperat handling med bakgrunn i de svært omfattende begrensningene som ligger på hva en lærer kan gjøre for å opprettholde ro i klassen. Selv har jeg bakgrunn fra forsvaret, og naturlig nok forventer jeg i klasserommet at elever (og lærere) er høflige og viser folkeskikk. Videre skal man som elev vise respekt for læreren, ikke i den form at man faktisk innerst inne MÅ respektere læreren, men fremferden skal gjenspeile det faktum at man selv er barn/ungdom, og at den som står oppe ved kateteret er voksen. I de tilfeller hvor elever er urolige og ikke minst uforskammede, er det essensielt at man får bukt med dette fra starten av. Vi vet alle fra våre egne skoledager at lærere deles opp i dem man kan kødde med, og dem man hører på. Da jeg fikk mine første timer, var det ingen som hadde fortalt meg hvordan jeg skulle håndtere uro, og ingen hadde kommet med pedagogisk korrekte råd for å etablere et godt læringsmiljø. I egenskap av å være ny, og i tillegg bare vikar, ble det selvsagt straks etablert et mønster for uttesting av mine grenser. En viss "naturlig autoritet" besitter jeg heldigvis, så elever på vippen mellom skikkelige og uskikkelige holdt seg gjerne på den riktige siden av streken, mens de "tøffere" elevene (de med foreldre som selv mangler folkeskikk), stadig forsøkte seg med vittigheter, frekkheter og generell uro. Det som fungerte aller best for meg, var å ikke heve stemmen, men bare gjøre opmerksom på at all undervisningstid som gikk til spille i timen, ville vi bli nødt til å ta igjen i påfølgende friminutt. -I ettertid har jeg blitt oppmerksom på at det også gjerne er ulovlig, siden man "straffer" en hel klasse for noe enkeltelever gjør. Noe annet var at jeg ofte flyttet "problemelever" opp til kateteret eller at de måtte vri pultene slik at de satt mot veggen. -Dette kan man vel strengt tatt også stille spørsmålstegn ved, sett i lys av hva som er pedagogisk riktig, elevene kan jo oppleve dette som en form for isolasjon fra klassen. Det hendte også ved et par anledninger at elever gikk så til de grader over streken at jeg ba dem forlate klasserommet, noe som ikke egentlig er en straff for dem (siden de da bare stikker på kiosken), men det sikrer læringsmiljøet for resten av klassen. Disse elevene holdt jeg igjen etter skolen, da jeg hadde tid til å gjennomgå pensom med dem. Foreldrene hadde full forståelse for at de ikke kom tidsnok hjem til middag (så der var jeg heldig). I et enkeltstående tilfelle nektet en elev å forlate klasserommet, noe jeg løste ved å gi resten av klassen utetime, mens h*n måtte være inne. Generell uro løse jeg ved å gi "deadlines": Jeg ga dem skriftlig arbeid som skulle være fullført før de kunne ta friminutt, mengden arbeid tilpasset jeg så godt som mulig etter hver enkelt elevs ferdigheter. Oppgavene var selvsagt ikke villkårlige, men direkte pensumrelatert. Når de var ferdige kunne de så gå, under forutsetning av at de oppholdt seg utendørs. Er i grunn selv fornøyd med denne løsningen, de skal også lære at konsentrasjon lønner seg. Hadde forøvrig klasser fra 4. til 10., men med hovedvekt på ungdomsskolen. HVER dag følte jeg at jeg handlet i utakt med pedagogiske rettningslinjer, fordi jeg hver dag så at de som klamret seg til disse opplevde å ikke bli tatt alvorlig. OM man i fremtiden skal unngå "tape-episoder", må lærere gis andre og bedre virkemidler enn hva som finnes i dag. De virkelig vanskelige elevene ved vår skole kunne spytte, skjelle ut, kaste ting, komme og gå til timene som de ville, nekte å gjøre noe, rope og synge og ved et tilfelle knivtrue uten at noen fikk bukt med dem. Ingenting av dette skjedde i mine timer, selv om elevene var de samme. Det ER ikke nok autoritære lærere i skoleverket, slik er det bare. Ikke vil vi få det heller, fordi alle nå er blitt enige (i følge media) om at norske lærere er elendige (og de betales deretter). Politikere; DERE er elendige. Endret 3. desember 2007 av nobilian
Gjest nobilian Skrevet 3. desember 2007 #58 Skrevet 3. desember 2007 hvordan løser man det? Jo jeg tullet med henne, kilte henne, og fikk henne på mitt lag, slik at vi tilslutt startet en løpomkapp kamp for å hente ketchup. Slik fortsatte jeg, med henne gjennom hele måltidet. Lillejenta, ble så lei av sin STORE milkshake at hun kastet den i veggen og sa; JEG SKAL HA MAT, NÅ! Da hadde begge foreldrene hennes kommet. De synes det var ok. *** OI. Slike barn blir likedan som voksne om de bare dulles med (som foreldrene til disse to)? Hjertebarn eller ikke hjertebarn, teknikkene du beskriver her og senere opplever jeg som fundamentalt gale om de ikke benyttes som supplement til en "årsak-konsekvens"-teknikk. Om de ER et slikt supplement, kan de sikkert være riktige nok. Om mitt (eller andre barn jeg passer) roper og skriker på denne måten inne på butikker o.l., da drar vi hjem. Ingen milkshake der.
Annie Skrevet 3. desember 2007 #59 Skrevet 3. desember 2007 (endret) hvordan løser man det? Jo jeg tullet med henne, kilte henne, og fikk henne på mitt lag, slik at vi tilslutt startet en løpomkapp kamp for å hente ketchup. Slik fortsatte jeg, med henne gjennom hele måltidet. Lillejenta, ble så lei av sin STORE milkshake at hun kastet den i veggen og sa; JEG SKAL HA MAT, NÅ! Da hadde begge foreldrene hennes kommet. De synes det var ok.*** OI. Slike barn blir likedan som voksne om de bare dulles med (som foreldrene til disse to)? Hjertebarn eller ikke hjertebarn, teknikkene du beskriver her og senere opplever jeg som fundamentalt gale om de ikke benyttes som supplement til en "årsak-konsekvens"-teknikk. Om de ER et slikt supplement, kan de sikkert være riktige nok. Om mitt (eller andre barn jeg passer) roper og skriker på denne måten inne på butikker o.l., da drar vi hjem. Ingen milkshake der. To kjempebra innlegg du har postet nobilian!! Endret 3. desember 2007 av Annie
Noorgie Skrevet 3. desember 2007 #60 Skrevet 3. desember 2007 Siden du er pedagog, hvordan får man ro i en klasse? Og hva er gjennomsnittslønn for en lærer? *** Nå er ikke jeg pedagog, men jeg har jobbet som lærervikar i et års tid, noe jeg syntes var ekstremt givende. Det rektor her gjorde synes jeg personlig ikke noe om, men det er nærliggende å tro at det var en halvdesperat handling med bakgrunn i de svært omfattende begrensningene som ligger på hva en lærer kan gjøre for å opprettholde ro i klassen. Selv har jeg bakgrunn fra forsvaret, og naturlig nok forventer jeg i klasserommet at elever (og lærere) er høflige og viser folkeskikk. Videre skal man som elev vise respekt for læreren, ikke i den form at man faktisk innerst inne MÅ respektere læreren, men fremferden skal gjenspeile det faktum at man selv er barn/ungdom, og at den som står oppe ved kateteret er voksen................... Vel talt Nobilian!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå