Gå til innhold

Rektor skal ha teipet munnen til bråkete elever.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en lærer som teipet munnen til en elev, men heldigvis hadde denne eleven humoristisk sans. Eleven teipet senere munnen sin, når han ble litt for ivrig i timene.

Det har mye med måten det blir gjort på, for man kan gjøre slikt men samtisig ha en humoritisk tone i det. Men gjør man det når man er sint, blir det feil. Selv om man selvfølgelig gjør det for å få eleven til å tie, behøver det ikke bare være negativt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes julenissen bør gi rektoren en 10-pakk med duck tape, det hadde nok gjort susen :lur:

Gjest Til Jannamor
Skrevet
Dette har mye med dårlige foreldre dårlige oppdragere og gjøre. I dag er det en selvfølge at barna sier JEG VIL HA! og ikke; Kan jeg få? Og i hvertfall ikke; Kan jeg værsåsnill å få? Har dere sett mange barn som sier; Takk for maten, som en selvfølge i dag?

Dette fører igjen til, at barn styrer hus og heim, uten erfaringen eller intellektet til en slik oppgave. Å kunne sjefe over sine foreldre, gir mer utrygghet enn trygghet.

Det sier seg selv, at barn som er slik, forventer at det samme funker i skoleverket.

Dette krever mer av oss som pedagoger, å teipe er en uakseptabel løsning. Da har man tapt. Sorry, men det er min personlige mening. Det finnes bedre måter å løse det på.

Et aktivt barneperspektiv i praksis, feks

Du skriver at foreldrene her har i utgangspunktet skylden for dårlig barneoppdragelse. Javel, la oss si det gjaldt disse elevene da. Rektor tar fatt ungene på denne måten, og foreldrene "griner" over dette og går til pressen med det.

Om foreldrene ikke kan oppdra dem, og rektor tyr til sånne knep og foreldrene reagerer.

Hvem skal da lære disse barna forskjellen på rett og galt?

Det var dumt av rektor å gjøre dette.

Hva mener du skal til?

Sende dem på gangen som elevene mener er tøft?Utvise dem fra skolen som elevene bare blir glad for?Snakke med foreldren som fra før av har 0 oppdragelse på ungene sine?

Hjelper det?

Gjest Silmarill
Skrevet
Synes julenissen bør gi rektoren en 10-pakk med duck tape, det hadde nok gjort susen :lur:

Er ducktape sterkere en gaffatape?

Gi det isåfall til denne rektoren da Julenissen, og del det ut til lærerne også :nisselue:

Skrevet

Gi det isåfall til denne rektoren da Julenissen, og del det ut til lærerne også :nisselue:

Takker! Jeg blir så glad når jeg får gode gavetips. Neimen ikke lett å komme på passende gaver til absolutt alle.

Skrevet

Synes ikke akkurat igjentaping av munnen høres hyggelig ut, men er enig i at det virker som om mange elever mangler respekt. Kunne sikkert ha brukt andre konsekvenser enn kjeft i skolen. Do-vask var et godt forslag.

Skrevet
Jeg klarer heller ikke hisse meg opp over det rektoren på denne skolen gjorde.

Derimot antar jeg det er grunn til å reagere overfor endel elever som totalt mangler folkeskikk og gjentatte ganger forstyrrer undervisningen.

Jeg synes oppriktig synd på lærerne i dag, som i tillegg til å håndtere elever blottet for oppdragelse, også må forholde seg til foreldre som sutrer i pressen når de for en gangs skyld setter bråkebøttene på plass.

Som jeg skulle sagt det selv!! :Nikke:

Dette er et stjerneeksempel på inkompetente mennesker i skoleverket.

At det overhodet er mulig. Synes denne rektoren burde vært sparket. Som pedagog selv, synes jeg det er forkastelig og gjøre noe slikt. Det vitner om dårlige pedagogiske og sosiale evner. Dette er også et misbruk av sin egen posisjon som autoritetsfigur.

Men- Det vil ikke bli bedre, uten at man gjør pedagogiske yrker attraktivt. Dvs, bedre utdannelse, bedre kvalifiserte mennesker, ikke bare som pedagoger, men som medmenneske,r med gode sosiale kunnskaper. Ikke minst må lønna opp mange hakk. Ikke mange av de dyktige folkene, som gidder og jobbe i skoleverket for langt under gjennomsnittslønna i Norge.

Siden du er pedagog, hvordan får man ro i en klasse?

Og hva er gjennomsnittslønn for en lærer?

Gjest StockDama
Skrevet

gaffateip og duckttape er det samme. bare på engelsk og norsk =D

Skrevet
Du skriver at foreldrene her har i utgangspunktet skylden for dårlig barneoppdragelse. Javel, la oss si det gjaldt disse elevene da. Rektor tar fatt ungene på denne måten, og foreldrene "griner" over dette og går til pressen med det.

Om foreldrene ikke kan oppdra dem, og rektor tyr til sånne knep og foreldrene reagerer.

Hvem skal da lære disse barna forskjellen på rett og galt?

Det var dumt av rektor å gjøre dette.

Hva mener du skal til?

Sende dem på gangen som elevene mener er tøft?Utvise dem fra skolen som elevene bare blir glad for?Snakke med foreldren som fra før av har 0 oppdragelse på ungene sine?

Hjelper det?

Som jeg skulle sagt det selv!! :Nikke:

Siden du er pedagog, hvordan får man ro i en klasse?

Og hva er gjennomsnittslønn for en lærer?

Gjennomsnittslønnen for en lærer ligger på 350000 kr. Det er jo gjennomsnittslønnen i Norge.

Men, på barneskolen kan en lærer fort begynne på 250000. Er du på Videregående skole er lønnen høyere. Høy ansinitet gir og høyere lønn. Når vi da snakker om barneskole, lærere på grasrota, så ligger disse på under 350000. Jeg kjenner ingen lærere som tjener 350000 på barneskole. Når lærer trekkes over en kam, har man og med høyskole og universitet som tjener bra mye, og trekker lønnen opp. Skal ikke båberope meg den endelige fasit på dette altså.

Nå er ikke jeg lærer heller.

Jeg er pedagog ja, men ikke lærer. Jeg har lønn på 217100 i året, fordi, er man ikke utdannet lærer får man assistentlønn. Mange med meg jobber ofte alene i timer, og alene som lærervikar.

Hvordan man skal løse et slikt problem?

Det er veldig vanskelig å gi et generellt svar på. Jobber man på en skole er man med ungene ofte 8 timer hver dag. Det er mange timer det. Man blir godt kjent, og vet barnas reaksjonsmønster. På 100 barn er det 100 måter og takle det på. Man har et sett regler man og må forholde seg til. Teipe munnen på barna er ikke en av dem.

Jeg kan ta et eksempel fra min egen familie da, med to barn jeg ikke kjenner godt i det hele tatt.

Jeg og barnas farmor (min tante) var i byen. Vi skulle spise. Ei lita jente og ei stor. Når forslaget var en baker, sopte lillejenta ÆSJ!!! Når lillejenta ville på Pizzasjappe ropte storejenta ÆSJ!!! Slik gikk vi hele byen rundt for å finne et sted. Begge hylte og ropte æsj og fysj og ekkelt høylydt annenhver gang.

Barna er vant til å få det som de vil. Tilslutt havnet vi på en burgerbutikk. Resolutt sa banra VI VIL HA MILKSHAKE. Hvorpå det ble bestillt to små milkshake. NEI JEG VIL HA STOR MILKSHAKE. JEG SKAL HA STOR MILKSHAKE.

Hvorpå begge resolutt fikk kravet innvilget. Min tante og jeg kjøpte en meny hver. Da vi satt oss, sa min tante til eldstejenta. Kan ikke du gå å hente litt ketchup? hvorpå store jenta sa, nei, det gidder jeg ikke (ketchupen var ca 10 meter fra oss), tante sa jo kom igjen. Storejenta sa; Jeg er ikke noen slave, det gidder jeg ikke, det kan Jannamor gjøre. Da sa min tante. Jannamor gå å hent ketchup du da.

Da får barnet viljen sin på å presse en annen voksen til å gjøre en enkel oppgave som hun ble satt til. Ikke at det var noe problem for meg og hente ketchup. Men jeg følte meg tråkka på av et herskesykt barn på langt under tenåringsalder.

hvordan løser man det? Jo jeg tullet med henne, kilte henne, og fikk henne på mitt lag, slik at vi tilslutt startet en løpomkapp kamp for å hente ketchup. Slik fortsatte jeg, med henne gjennom hele måltidet.

Lillejenta, ble så lei av sin STORE milkshake at hun kastet den i veggen og sa; JEG SKAL HA MAT, NÅ! Da hadde begge foreldrene hennes kommet. De synes det var ok.

Vet ikke om det gav noe svar. Men man må klappe hunden med hårene. Slik er det med barn. Man må gå inn i barnas ståsted, og se verden fra deres nivå, med deres øyne. (barneperspektiv) Så må man handle deretter. Et respektløst barn, vil ikke godta og bli satt i respekt ovenfor en voksen. Det funker ikke lengre. Vi som voksne må jobbe for den respekten, når vi klarer og vinne deres respekt, kan vi og kreve respekt tilbake, men ikke før. Ja, det er sykt at verden er sånn, men med slike barn, er det en lang og hard prosess for å få respekt.

Klarer man ikke å finne en god måte å ta dette på er man ikke nyskapende nok.

Jeg har utallige eksempler på respektløs oppførsel, og utallige eksempler på hvordan man løser det. uten bruk av primitive huleboer taktikk.

Skrevet
Dette er jeg helt enig med deg i Helen Parr.

Elevene mangler (ikke alle) totalt respekt for lærere i dag, selv rektor har dem ikke respekt for. Sikkert ikke for foreldrene heller, og derfor kan det bli et problem.

Sier ikke at rektor gjorde det rett, men reagerer ikke med å hisse meg opp. Da jeg leste om dette på VG tidligere i dag, trodde jeg rektor hadde tapet elevene fast jeg. Bundet dem fast til stolene som en indianer binder sine fanger....

Hadde jeg vært lærer/rektor hadde jeg handlet anerledes.

Jeg hadde kanskje sendt de bråkete ungene (en og en - ikke sammen) opp på læreværelset for å vaske opp, støvsuge, tømme søppel, vaske skolens toaletter o.l. om dem ikke hørte etter etter gjentatt tilsnakk.

Dette var en knallide :tommelopp:

Hilsen lærer.

Skrevet
Synes ikke akkurat igjentaping av munnen høres hyggelig ut, men er enig i at det virker som om mange elever mangler respekt. Kunne sikkert ha brukt andre konsekvenser enn kjeft i skolen. Do-vask var et godt forslag.

Gjentaping av munnen på elever som oppfattes som brysomme, er et grovt overtramp. det må ses på som ulovlig frihetsberøvelse og straffes som sådan. Hvor er politiet?? Hvorfor er ikke etterforskning mot rektor igangsatt??

Elever skal ikke ha respekt for lærere kun fordi de er lærere. Det er viktig at elevene ikke har blind respekt for autoritetspersoner kun fordi de er sådanne. Lærerne må vise at de fortjener respekt gjennom god undervisning og fornuftige avgjørelser i det daglige. Dersom enkelte elever saboterer undervisningen stadig vekk og overfor forskjellige lærere slik at det neppe bare er lærerens feil, kan likevel en reaksjonsform som dovask etc være hensiktsmessig. Fysisk maktbruk som i dette tilfellet er dog aldri akseptabelt.

Gjest Silmarill
Skrevet
Jeg kan ta et eksempel fra min egen familie da, med to barn jeg ikke kjenner godt i det hele tatt.

Jeg og barnas farmor (min tante) var i byen. Vi skulle spise. Ei lita jente og ei stor. Når forslaget var en baker, sopte lillejenta ÆSJ!!! Når lillejenta ville på Pizzasjappe ropte storejenta ÆSJ!!! Slik gikk vi hele byen rundt for å finne et sted. Begge hylte og ropte æsj og fysj og ekkelt høylydt annenhver gang.

Barna er vant til å få det som de vil. Tilslutt havnet vi på en burgerbutikk. Resolutt sa banra VI VIL HA MILKSHAKE. Hvorpå det ble bestillt to små milkshake. NEI JEG VIL HA STOR MILKSHAKE. JEG SKAL HA STOR MILKSHAKE.

Hvorpå begge resolutt fikk kravet innvilget. Min tante og jeg kjøpte en meny hver. Da vi satt oss, sa min tante til eldstejenta. Kan ikke du gå å hente litt ketchup? hvorpå store jenta sa, nei, det gidder jeg ikke (ketchupen var ca 10 meter fra oss), tante sa jo kom igjen. Storejenta sa; Jeg er ikke noen slave, det gidder jeg ikke, det kan Jannamor gjøre. Da sa min tante. Jannamor gå å hent ketchup du da.

Da får barnet viljen sin på å presse en annen voksen til å gjøre en enkel oppgave som hun ble satt til. Ikke at det var noe problem for meg og hente ketchup. Men jeg følte meg tråkka på av et herskesykt barn på langt under tenåringsalder.

hvordan løser man det? Jo jeg tullet med henne, kilte henne, og fikk henne på mitt lag, slik at vi tilslutt startet en løpomkapp kamp for å hente ketchup. Slik fortsatte jeg, med henne gjennom hele måltidet.

Lillejenta, ble så lei av sin STORE milkshake at hun kastet den i veggen og sa; JEG SKAL HA MAT, NÅ! Da hadde begge foreldrene hennes kommet. De synes det var ok.

Vet ikke om det gav noe svar. Men man må klappe hunden med hårene. Slik er det med barn. Man må gå inn i barnas ståsted, og se verden fra deres nivå, med deres øyne. (barneperspektiv) Så må man handle deretter. Et respektløst barn, vil ikke godta og bli satt i respekt ovenfor en voksen. Det funker ikke lengre. Vi som voksne må jobbe for den respekten, når vi klarer og vinne deres respekt, kan vi og kreve respekt tilbake, men ikke før. Ja, det er sykt at verden er sånn, men med slike barn, er det en lang og hard prosess for å få respekt.

Klarer man ikke å finne en god måte å ta dette på er man ikke nyskapende nok.

Jeg har utallige eksempler på respektløs oppførsel, og utallige eksempler på hvordan man løser det. uten bruk av primitive huleboer taktikk.

Hvorfor gav dere etter barnas krav hele tiden?

Når dere kom med forslag og barna nærmest ropte ut i utakknemlighet et NEI, hadde jeg etter endel forsøk sagt at da får dere en bolle uten rosine å dett er dett!

Neste gang hadde dem kanskje ikke ropt ut i utakknemlighet et NEI, men vært glad for det dere foreslo.

Du og din tante var jo med på å bygge opp barnas bortskjemthet!

Den ketchupepisoden er ikke stort bedre.

Hvorfor ba tanten din barnebarna sine om å hente noe hún ville ha? Selvsagt fordi hun mente at det var på sin plass etter alt de hadde fått og skreket seg til...Selvsagt!

Når barna først var frekke nok til å si nei, skulle jo tanten din ha satt ned foten å forklart hvorfor hun synte det var frekt av dem, å tatt dem på en annen måte enn å spørre deg!

Når din tante ikke klarte å forklare dette, kunne du ha gjort det (som pedagog) å ikke trengt å gjøre noe "kilenummer" ut av det!

Barn av i dag har liten respekt for voksne (ikke alle) å når man må begynne å "dulle" med dem for å opnå resultater er det like meningsløst som å sette tape på barnas munn!

Skrevet

Hvis man bruker makt til å tape noens munn igjen må man regne med at det kan komme en reaksjon. Da jeg gikk på skolen var det en ganske ufyselig lærer som gjorde noe lignende, og han ble slått rett ned. Det var jo helt på sin plass, og ble henlagt som selvforsvar av politiet.

Skrevet (endret)
Hvorfor gav dere etter barnas krav hele tiden?

Når dere kom med forslag og barna nærmest ropte ut i utakknemlighet et NEI, hadde jeg etter endel forsøk sagt at da får dere en bolle uten rosine å dett er dett!

Neste gang hadde dem kanskje ikke ropt ut i utakknemlighet et NEI, men vært glad for det dere foreslo.

Du og din tante var jo med på å bygge opp barnas bortskjemthet!

Den ketchupepisoden er ikke stort bedre.

Hvorfor ba tanten din barnebarna sine om å hente noe hún ville ha? Selvsagt fordi hun mente at det var på sin plass etter alt de hadde fått og skreket seg til...Selvsagt!

Når barna først var frekke nok til å si nei, skulle jo tanten din ha satt ned foten å forklart hvorfor hun synte det var frekt av dem, å tatt dem på en annen måte enn å spørre deg!

Når din tante ikke klarte å forklare dette, kunne du ha gjort det (som pedagog) å ikke trengt å gjøre noe "kilenummer" ut av det!

Barn av i dag har liten respekt for voksne (ikke alle) å når man må begynne å "dulle" med dem for å opnå resultater er det like meningsløst som å sette tape på barnas munn!

Jeg kjenner ikke barna. Har bare møtt de et par ganger. Jeg kan ikke motsi min tante for å påtvinge barna folkeskikk. Det er respektløst mot henne. Alt dette skjedde over en time. Jeg ser de kanskje igjen om et par år?

Ja, jeg kunne satt de på plass (tro meg det klødde i fingrene) men det er ikke min jobb. Jeg ville ikke vunnet noe på det heller. En time for meg - mot en farmor til barna som godtar dette flere dager i uka?

Mulig du ikke er enig med min metode, men den funket. Ja, min tante burde ikke ha spurt meg i utgangspunket, og ja jeg kunne hentet ketchupen, selvfølgelig. Men det ville gjøre den lille herskerinnen til sjef over meg. Ville hun fått respekt for meg, ved å oppnå det hun ønsket? Når hun går på meg direkte, valgte jeg det.

Hva hun er over min tante får min tante ta ansvar for (sammen med foreldrene) Hva min tante velger og godta er hennes sak, som ser de så ofte. Når hun da gikk på meg, valgte jeg og gå på hennes nivå og løse det.

Mulig noe annet funker for deg, men å jobbe med et aktivt barneperspektiv i praksis, har gitt meg og mange av mine kolleger de beste reslutatene.

Jeg kan ikke se likestillingen med tape i hvertfall??? Dulle er ikke det samme som å "kile" og dulle er heller ikke det samme som å ha et barneperspektiv!!! Så da får vi heller være uenige.

Som sagt 100 barn, 100 metoder.

Endret av jannamor
Skrevet
Mulig du ikke er enig med min metode, men den funket.

Rektors tape funket den også selvom den ikke var riktig!

Ja, min tante burde ikke ha spurt meg i utgangspunket, og ja jeg kunne hentet ketchupen, selvfølgelig.

Ingen har skrevet at DU burde ha hentet ketchupen. Du kunne ha forklart barna hvorfor dem skulle hente dette.

Skrevet

Så lenge det bare var snakk om sånn vanlig tulletape, så synes jeg ikke dette er noe å lage oppstyr om. Denne type tape går jo av bare man åpner munnen. Det hadde vært annerledes om det var ducttape eller lignende.

Men det ble sikkert noen flere klikk på nettavisene som skrev om dette, og det var vel det de prøvde å oppnå. :)

Skrevet
Gjentaping av munnen på elever som oppfattes som brysomme, er et grovt overtramp. det må ses på som ulovlig frihetsberøvelse og straffes som sådan. Hvor er politiet?? Hvorfor er ikke etterforskning mot rektor igangsatt??

DU STORE ALL VERDEN!! Grovt overtramp?? Hvor er det grove overtrampet? Hadde rektoren bundet dem fast til stolen samtidig, kunne jeg vært enig med deg i at det var et overtramp, men kun tape over munnen er IKKE overtramp!!

Skrevet
DU STORE ALL VERDEN!! Grovt overtramp?? Hvor er det grove overtrampet? Hadde rektoren bundet dem fast til stolen samtidig, kunne jeg vært enig med deg i at det var et overtramp, men kun tape over munnen er IKKE overtramp!!

Så du ville ikke reagert hvis det kom en mann bort til deg og tapet igjen munnen din?

Skrevet (endret)
Ingen har skrevet at DU burde ha hentet ketchupen. Du kunne ha forklart barna hvorfor dem skulle hente dette.

Det gjorde jeg, inntil min tante sa; er dette noe å lage styr

om da? storejenta blir lei seg. Kan du ikke bare hente ketchupen Jannamor?

Å snakke med barnet ser jeg på som en selvfølge, det trenger jeg vel ikke å skrive, folk er vel ikke så korttenkte, at de ikke skjønner at man prøver "normale" metoder først?

Det har som sagt flere ganger, jeg jobber etter et aktivt barneperspektiv i praksis. Vet dere ikke hva det er, så les dere opp på emnet.

Det skjedde mer, men kan ikke legge ut den hele fullstendige handlingen, historien er lang. jeg gir noen av grunnsteinene. Innlegget mitt var langt nok.

Når vi snakker om tape, så mener jeg det er unødvendig. Vi kan egentlig ikke uttale oss om hvordan dette påvirket, da vi ikke har nok informasjon. Men at det var en veldig feil og for meg nesten desperat løsning. Det er sikkert.

Hvorfor er det noen her som synes det er greit egentlig? :) Er det god oppdragelse og gjøre slikt mot barn?

Endret av jannamor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...