Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #1 Skrevet 1. desember 2007 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=187424 Rektor skal ha teipet munnen til bråkete elever. Hva mener dere om dette? Er dette noe å blåse opp egentlig, eller er det uhørt av rektor å gjøre dette?
Julenissen Skrevet 1. desember 2007 #2 Skrevet 1. desember 2007 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=187424 Rektor skal ha teipet munnen til bråkete elever. ..notert. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #3 Skrevet 1. desember 2007 ..notert. Rektor får vel ikke gave i år? Ikke de bråkete elevene heller får jeg håpe
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 1. desember 2007 #4 Skrevet 1. desember 2007 Dette var et engangstilfelle fra rektorens side. Typisk enkelte foreldre å skrike ut om dette. De satt med tapen i 5 minutter.Ikke noe å ta sånn på vei for. De kunne selvsagt blitt kastet på gangen,men noen elever ser på dette son tøft så da hjelper ikke det. Alle lærere fortjener respekt.Når elevene ikke engang respekterer rektor mener jeg rektor kan gjøre dette som til skrekk og advarsel. Foreldrene til disse barna har nok grunn til å reagere.Er enig der.Men å gå til avisen med dette er idioti. Foreldrene bør få skikk på `gullungene`sine. Hadde jeg hvert julenissen så hadde rektor fått gave (ny taperull, gjerne gaffatape) og de bråkebøttene av noen drittunger hadde fått ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #5 Skrevet 1. desember 2007 Tenk hvis det var elevene som hadde satt tape på munnen til rektor, da tenker jeg pipen hadde fått en annen lyd. "Å nei, stakkars rektor som blir mishandlet av elevene", og så ville fagforeningen kommet på banen. Personlig synes jeg at å sette tape på munnen til et annet menneske mot hans vilje er uakseptabelt uansett hvem det er som gjør det.
Gjest Helen Parr Skrevet 1. desember 2007 #6 Skrevet 1. desember 2007 Jeg klarer heller ikke hisse meg opp over det rektoren på denne skolen gjorde. Derimot antar jeg det er grunn til å reagere overfor endel elever som totalt mangler folkeskikk og gjentatte ganger forstyrrer undervisningen. Jeg synes oppriktig synd på lærerne i dag, som i tillegg til å håndtere elever blottet for oppdragelse, også må forholde seg til foreldre som sutrer i pressen når de for en gangs skyld setter bråkebøttene på plass.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #7 Skrevet 1. desember 2007 Dette kan utvilsomt oppleves som ydmykende og det bør derfor selvsagt unngås. Det finnes mange andre måter å hanskes med barn som ikke er stille på. Ellers føler jeg ofte at lærerne får de elevene som de fortjener. En lærer med naturlig autoritet trenger ikke en gang heve stemmen for å få elevene til å være oppmerksomme og stille. En utydelig, usikker lærer, derimot, får bråkete elever. De sistnevnte bør kanskje tenke på å skifte yrke.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 Jeg synes oppriktig synd på lærerne i dag, som i tillegg til å håndtere elever blottet for oppdragelse, også må forholde seg til foreldre som sutrer i pressen når de for en gangs skyld setter bråkebøttene på plass. Ja, for å tape igjen munnen på elevene er god oppdragelse. La oss skylle ut munnene deres med grønnsåpe og finne frem riskvisten i samme slengen. Ellers husker jeg fra min egen tid på skolen at det var mange maktsyke og ondskapsfulle lærere som kunne trengt å bli satt ordentlig på plass. Dette er ikke så enkelt som at lærerne er dydsmønstre og elevene er bråkebøtter.
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 1. desember 2007 #9 Skrevet 1. desember 2007 Tenk hvis det var elevene som hadde satt tape på munnen til rektor, da tenker jeg pipen hadde fått en annen lyd. "Å nei, stakkars rektor som blir mishandlet av elevene", og så ville fagforeningen kommet på banen. Personlig synes jeg at å sette tape på munnen til et annet menneske mot hans vilje er uakseptabelt uansett hvem det er som gjør det. En autoritetsperson som rektor er skal ikke godta bråk. Personalet på skolen er alle autoritæret overfor elevene og dette må elevene forstå. Det eksemplet du kom med gjest viser at du har forstått ingenting av dette.Dårlig eksempel.Veldig dårlig eksempel du kom med der. Herregud!Hadde elevene gjort dette mot skolens overhode må de for all del bli utvist fra skolen for godt. Det skal liksom være skremmende å bli sendt opp til rektor. Forsvarer ikke rektors virkemiddel og maktmissbruk her.Jeg mener bare at drittungene må oppføre deg og mener at foreldrene overreagerer.
Gjest Silmarill Skrevet 1. desember 2007 #10 Skrevet 1. desember 2007 Jeg klarer heller ikke hisse meg opp over det rektoren på denne skolen gjorde. Derimot antar jeg det er grunn til å reagere overfor endel elever som totalt mangler folkeskikk og gjentatte ganger forstyrrer undervisningen. Jeg synes oppriktig synd på lærerne i dag, som i tillegg til å håndtere elever blottet for oppdragelse, også må forholde seg til foreldre som sutrer i pressen når de for en gangs skyld setter bråkebøttene på plass. Dette er jeg helt enig med deg i Helen Parr. Elevene mangler (ikke alle) totalt respekt for lærere i dag, selv rektor har dem ikke respekt for. Sikkert ikke for foreldrene heller, og derfor kan det bli et problem. Sier ikke at rektor gjorde det rett, men reagerer ikke med å hisse meg opp. Da jeg leste om dette på VG tidligere i dag, trodde jeg rektor hadde tapet elevene fast jeg. Bundet dem fast til stolene som en indianer binder sine fanger.... Hadde jeg vært lærer/rektor hadde jeg handlet anerledes. Jeg hadde kanskje sendt de bråkete ungene (en og en - ikke sammen) opp på læreværelset for å vaske opp, støvsuge, tømme søppel, vaske skolens toaletter o.l. om dem ikke hørte etter etter gjentatt tilsnakk.
Gjest Helen Parr Skrevet 1. desember 2007 #11 Skrevet 1. desember 2007 Ja, for å tape igjen munnen på elevene er god oppdragelse. Det sa jeg heller ikke. Jeg sa bare at ikke klarte å hisse meg opp over det.
Gjest Silmarill Skrevet 1. desember 2007 #12 Skrevet 1. desember 2007 Ja, for å tape igjen munnen på elevene er god oppdragelse. Er det noen her som har sagt at det rektor gjordet var rett?
Gjest StockDama Skrevet 1. desember 2007 #13 Skrevet 1. desember 2007 Ooo, do vasking, god ide. Holder skolen ren samtidig. Og jeg støtter rektoren på denne, ikke selve tapingen, men han fikk ungen til å tenke som om to ganger før h*n åpne kjeften igjen. Og er generelt enig med Helen Parr.
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #14 Skrevet 1. desember 2007 Dette er et stjerneeksempel på inkompetente mennesker i skoleverket. At det overhodet er mulig. Synes denne rektoren burde vært sparket. Som pedagog selv, synes jeg det er forkastelig og gjøre noe slikt. Det vitner om dårlige pedagogiske og sosiale evner. Dette er også et misbruk av sin egen posisjon som autoritetsfigur. Men- Det vil ikke bli bedre, uten at man gjør pedagogiske yrker attraktivt. Dvs, bedre utdannelse, bedre kvalifiserte mennesker, ikke bare som pedagoger, men som medmenneske,r med gode sosiale kunnskaper. Ikke minst må lønna opp mange hakk. Ikke mange av de dyktige folkene, som gidder og jobbe i skoleverket for langt under gjennomsnittslønna i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #15 Skrevet 1. desember 2007 Er det noen her som har sagt at det rektor gjordet var rett? Ja, det er flere som ikke synes det var så ille. Og mange på Dagbladet.no's kommentarsystem som regelrett synes det var en kjempegod idé. Det reagerer jeg på.
talin Skrevet 1. desember 2007 #16 Skrevet 1. desember 2007 Kansje fordi flertallet av folket ser at det er på tide å gi mer makt tilbake til lærerene.
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #17 Skrevet 1. desember 2007 (endret) Dette har mye med dårlige foreldre dårlige oppdragere og gjøre. I dag er det en selvfølge at barna sier JEG VIL HA! og ikke; Kan jeg få? Og i hvertfall ikke; Kan jeg værsåsnill å få? Har dere sett mange barn som sier; Takk for maten, som en selvfølge i dag? Dette fører igjen til, at barn styrer hus og heim, uten erfaringen eller intellektet til en slik oppgave. Å kunne sjefe over sine foreldre, gir mer utrygghet enn trygghet. Det sier seg selv, at barn som er slik, forventer at det samme funker i skoleverket. Dette krever mer av oss som pedagoger, å teipe er en uakseptabel løsning. Da har man tapt. Sorry, men det er min personlige mening. Det finnes bedre måter å løse det på. Et aktivt barneperspektiv i praksis, feks Endret 1. desember 2007 av jannamor
Gjest nobilian Skrevet 1. desember 2007 #18 Skrevet 1. desember 2007 Dette kan utvilsomt oppleves som ydmykende og det bør derfor selvsagt unngås. Det finnes mange andre måter å hanskes med barn som ikke er stille på. Ellers føler jeg ofte at lærerne får de elevene som de fortjener. En lærer med naturlig autoritet trenger ikke en gang heve stemmen for å få elevene til å være oppmerksomme og stille. En utydelig, usikker lærer, derimot, får bråkete elever. De sistnevnte bør kanskje tenke på å skifte yrke. *** Om du hadde tatt ut av Norges befolkning alle med "naturlig autoritet" og satt dem inn som lærere, hadde det fortsatt ikke vært nok av dem.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #19 Skrevet 1. desember 2007 En autoritetsperson som rektor er skal ikke godta bråk. Personalet på skolen er alle autoritæret overfor elevene og dette må elevene forstå. Det eksemplet du kom med gjest viser at du har forstått ingenting av dette.Dårlig eksempel.Veldig dårlig eksempel du kom med der. Herregud!Hadde elevene gjort dette mot skolens overhode må de for all del bli utvist fra skolen for godt. Det skal liksom være skremmende å bli sendt opp til rektor. Forsvarer ikke rektors virkemiddel og maktmissbruk her.Jeg mener bare at drittungene må oppføre deg og mener at foreldrene overreagerer. Det er det dummeste jeg har hørt på lang tid. Hvis elevene gjør det skal de utvises for godt, men hvis rektor gjør det bør det ikke få noen konsekvenser? Man kan ikke gjøre hva man vil selv om man er i en autoritetsposisjon. Tvert i mot bør overtramp fra autoriteter straffes strengere, fordi de sitter i en posisjon som lett kan misbrukes.
Gjest Hera Skrevet 1. desember 2007 #20 Skrevet 1. desember 2007 *** Om du hadde tatt ut av Norges befolkning alle med "naturlig autoritet" og satt dem inn som lærere, hadde det fortsatt ikke vært nok av dem. Kanskje, men en god start hadde vært å luket ut de som åpenbart mangler en hver form for autoritet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå