Latee Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Kan noen forklare meg hva CSS er? Og hvor "får man tak i det"/evt programmer for å bruke det? Ja jeg er klar over at jeg antakelig høres ut som en komplett idiot , men jeg vet altså ikke om dette er noe som må lastes ned, noe man må kjøpe programmer for ect... Hjelp!?!
Gjest Gjestulf Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 Kan noen forklare meg hva CSS er? Og hvor "får man tak i det"/evt programmer for å bruke det? Ja jeg er klar over at jeg antakelig høres ut som en komplett idiot , men jeg vet altså ikke om dette er noe som må lastes ned, noe man må kjøpe programmer for ect... Hjelp!?! Hei. Regner med du mener CSS koder for web-utvikling? CSS er i så måte ikke noe program i seg selv, men er ment som et tillegg til HTML for å flytte formattering til utseende ut fra HTML kildekoden. For eksempel kan man spesifisere at en gitt overskriftstype i html alltid skal ha et visst utseende uten å måtte gjøre dette hver gang man skriver den samme html koden. De fleste nettlesere med respekt for seg selv støtter CSS i dag, så man trenger med andre ord ikke laste ned noe for at det skal fungere. Dog finnes det programmer som gjør at man enklere kan generere css spesifikasjoner under utvikling. Mange editorer for html har allerede dette innebygd, f. eks dreamweaver. Et bra nettsted for CSS (og for øvrig mye som har med web-utvikling å gjøre) er w3schools: http://www.w3schools.com/css/default.asp
Latee Skrevet 30. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2007 Dog finnes det programmer som gjør at man enklere kan generere css spesifikasjoner under utvikling. Mange editorer for html har allerede dette innebygd, f. eks dreamweaver. Tatt for raskt svar! For web-utvikling ja. Finnes det noe liknende som er gratis?
Latee Skrevet 30. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2007 For å forklare litt mer: Jeg skal edite en layout på en nettside og aner ikke hvordan jeg får frem koden og lignende... Må finne en eller annen "folder" som jeg ikke aner hvor befinner seg, men det har altså noe med css å gjøre.. Uff
Gjest Gjestulf Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 Tatt for raskt svar! For web-utvikling ja. Finnes det noe liknende som er gratis? Har ikke brukt noe særlig av gratisutgaver selv, men forsøk denne: http://www.hostm.com/css/ Ellers er det vel bare å google litt på free css editor e.l.
Latee Skrevet 30. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2007 Tusen tusen takk! Da har jeg lastet ned den, nå er spørsmålet bare hvordan jeg får koden fra siden min..
Latee Skrevet 1. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2007 Da fikk jeg lastet ned Microsoft Visual Web Developer 2008, håper den har alt jeg leter etter..
murray Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 (endret) Navnet på CSS-fila (der ligger all koden) finner du ved å høyreklikke på den aktuelle nettsida og velge "vis kilde". Høyt oppe i koden står det noe ala <link rel="stylesheet" href="navn på fil" Bare copy-paste den linken inn i nettleseren og du kan laste ned fila. Vet ikke om det var dette du lurte på, men sånt er kjekt å vite dersom man vil se hvordan andre nettsider bruker CSS. Endret 1. desember 2007 av murray
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå