Gå til innhold

Hvor mye skatt bør jeg betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nå begynnt på fødselspermisjonen min, å siden det nærmer seg nyttår så begynnte jeg å tenke på dette med skatt.

Jeg har valgt 80% dekning i permisjonen, å får derfor 60% lønn (har en 75% stilling). Nå betaler jeg 28% skatt, men siden jeg får mindre i lønn i permisjons året, kan jeg da redusere litt på skatten?

I så fall hvor mye?

Siden 80% av lønna mi blir litt mindre enn jeg regnet med så håper jeg at jeg gjerne kan betale litt mindre skatt.. :sjenert:

Skrevet

Har du tabellkort eller prosentkort?

Ville uansett holdt meg til det jeg hadde ut året, du får jo halv skatt i desember også... Om du får tabellkort neste år (tror det er vanligst), blir skattetrekket justert gjennom tabellen når du tjener mindre. Du må bare passe på at det står riktige fradrag.

Gjest Bertine
Skrevet

Jeg har prosentkort nå ja. Er litt redd for å få baksmell viss jeg velger tabellkort, det har nemlig både jeg og mannen min opplevd tidligere. Da er det bedre å vite hvor mye som blir trukket hver mnd, å at det er nok.

Kunne ringt å snakket med noen om det, men hver gang jeg har fått hjelp av ligningskontoret til å velge prosent har jeg fått baksmell.

Men årslønnen på en 100% stilling er 281500kr, så med 60% lønn vil jeg tjene ca 170000 pluss ca 12 tusen i tillegg= 182000kr.

Hvor mange % kan jeg ha i skatt da?

Skrevet

Med de summene blir det ca. 22.5% skatt.

182 000 - 37 000 (personfradrag) = 145 000 x 28% = 40 600 i skatt.

Og det tilsvarer 22.3% skatt.

Da har jeg altså ikke tatt med eventuelle andre fradrag, som studielånsrenter, boliglånsrenter, BSU-sparing etc.

Skrevet
Med de summene blir det ca. 22.5% skatt.

182 000 - 37 000 (personfradrag) = 145 000 x 28% = 40 600 i skatt.

Og det tilsvarer 22.3% skatt.

Da har jeg altså ikke tatt med eventuelle andre fradrag, som studielånsrenter, boliglånsrenter, BSU-sparing etc.

Du glemmer trygdeavgiften, på ca. 14200. Og du glemmer at skatten skal trekkes over 10,5 måneder, ikke 12. Du glemmer også minstefradraget, her blir det 65520 kroner.

Brutto inntekt 182000, trygdeavgift 14200.

Netto inntekt (182000-55520-37000) = 89480, 28% skatt blir ca. 25000.

Til sammen 39200 i året. Fordelt på 10,5 måneder, ca. 3750 i måneden.

182000 i året er 15166 i måneden. 3750 er 24,73% av det.

Skrevet

Men jeg ville valgt tabellkort. Da behøver du ikke å justere hvis inntekten endrer seg underveis. Så lenge du oppgir fradrag og eventuelle renteinntekter riktig, skal du få riktig tabell og riktig trekk også.

Skrevet

Men jeg ville valgt tabelltrekk. Da slipper du å justere for inntektsendringer i løpet av året.

Så lenge du oppgir riktig fradrag og riktige renteinntekter, skal trekket blir riktig. Mye enklere.

Skrevet

Hvis du har fått baksmell med tabellkort er det fordi du har hatt feil tabell. Tabellen settes ut fra fradragene dine, så i perioder der rentene går ned og rentefradragene derfor blir lavere enn man trodde, vil et slikt kort gi baksmell. Dersom du er sikker på fradragene, og melder skatteetaten når du får endringer på det vil et tabellkort gi riktig svar.

Gjest Bertine
Skrevet
Men jeg ville valgt tabelltrekk. Da slipper du å justere for inntektsendringer i løpet av året.

Så lenge du oppgir riktig fradrag og riktige renteinntekter, skal trekket blir riktig. Mye enklere.

Men inntekten min vil jo ikke endre seg da jeg er i fødselspermisjon.

hmm..

Hvis du har fått baksmell med tabellkort er det fordi du har hatt feil tabell. Tabellen settes ut fra fradragene dine, så i perioder der rentene går ned og rentefradragene derfor blir lavere enn man trodde, vil et slikt kort gi baksmell. Dersom du er sikker på fradragene, og melder skatteetaten når du får endringer på det vil et tabellkort gi riktig svar.

Jeg er alt for grønn på dette.. :sjenert:

Men altså, fradrag vi har er (vi er gift) :

- gjeld til lånekassen, jeg 100 000kr, han 100 000kr.

-Huslån på 1160 000kr, det står i begges navn, men lånet trekkes av hans konto, så da får vel han det rentefradraget?

-Bil lån, det står på begge men trekkes av min konto, 92 000kr.

- Bsu, jeg har ikke spart så mye dette året, 3000kr

Er det andre fradrag jeg kan ha rett på? Venter mitt 1 barn 17 desember.

Må si tusen takk til alle dere som gidder å svare! :klemmer:

Skrevet

-Huslån på 1160 000kr, det står i begges navn, men lånet trekkes av hans konto, så da får vel han det rentefradraget?

Hvor høy gjelden er, spiller ingen rolle i forhold til skatten. Det er det du betaler i renter du kan trekke fra. Skatten reduseres med 28% av betalte renter. Huslånet og billånet kan dere fordele mellom dere som dere selv vil, siden dere er gift, men pass på at nettoinntekten din ikke blir lavere enn personfradraget på 37000.

Jeg må bare gjenta at det er mye lurere å slutte å gruble på dette. Gå på www.skatteetaten.no, legg inn rentefradrag og renteinntekter, og forventet inntekt, og bestill nytt skattekort. Da får du tabellkort, men hvis du oppgir riktige tall, skulle ikke det føre til noen baksmell.

Skrevet

- Bsu, jeg har ikke spart så mye dette året, 3000kr

Er det andre fradrag jeg kan ha rett på? Venter mitt 1 barn 17 desember.

Dette er som allium sier ikke fradragsberettiget.

Du må finne rentene på din gjeld til lånekassen pr. år.

Så må du finne rentene på huslånet - den delen du får til fratrekk. Hvordan dere deler rentefradraget på huslånet mellom dere må dere nesten finne ut av selv, det kommer an på hvordan dere ordner totaløkonomien. Det samme gjelder rentene av billånet.

Totalt sparebeløp på BSU må du også ha klart.

Når dere får barn, får dere også foreldrefradrag, men husker ikke om det bare er når du har barnepassutgifter. Tror det er et grunnfradrag også.

Ønsker du å bytte så du får lavere skatt i desember? Hvis ikke, ser du på tabellkortet du får for 2008, sjekker at fradragene dine stemmer med det du har regnet over her. Gjør det ikke det, fyller du endringene i endringsskjemaet som kommer med skattekortet, så får du en justert og riktig tabell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...