Netten Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 (endret) Vi har akkurat kjøpt hus hvor samtlige vegger har gammel og stygg strie og tapet. Flere steder er det små ujevnheter i strien og tapetet. Vi vil gjerne ha helt glatte vegger, men ser at det blir en altfor omfattende jobb å få vekk alt dette gamle - spesielt siden det er gipsplater under. Hva er best å gjøre, både med tanke på arbeid, pris og resultat? Vi har tenkt oss følgende alternativer: 1. Legge rehabiliteringsgips direkte på den gamle strien/tapetet, sparkle skjøter og male oppå. +: Kjapt og enkelt. - : Dyrt. 2. Helsparkle over den gamle strien/tapetet, pusse og male oppå. +: Billig. - : Mye arbeid, støv, vanskelig å få pent. 3. Pusse/slipe vekk store ujevnheter i strien/tapetet og legge underlagsduk direkte på veggen. Male oppå. +: Forholdsvis enkelt. Ikke noe griseri. - : Fare for at ujevnheter synes gjennom. Finnes der andre alternativer? Er det andre pluss- og minussider ved alternativene jeg har listet opp? Hva ville du valgt?? Takker så mye for svar!! Endret 30. november 2007 av Netten
Sense Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Vi helsparklet oppå gammel tapet.. Veldig fint, men for et styr.. Nå gjorde vi ikke dette selv da, hadde malere som holdt på i uker, men jeg vil aldri gjøre noe sånt igjen.. Vil heller legge gipsplater.. Må sparkles de og, men det blir mye mindre, og mye lettere!!
Netten Skrevet 30. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2007 Legge gips utenpå igjen da? Jepp! Vi får nok uansett ikke vekk all den gamle strien (som har vært der i 30 år og er limt på gipsplater), derfor tenkte vi å legge rehab.gips direkte utenpå den gamle strien og tapetet.
Netten Skrevet 30. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2007 Vi helsparklet oppå gammel tapet.. Veldig fint, men for et styr.. Nå gjorde vi ikke dette selv da, hadde malere som holdt på i uker, men jeg vil aldri gjøre noe sånt igjen.. Vil heller legge gipsplater.. Må sparkles de og, men det blir mye mindre, og mye lettere!! Oi! Såpass? Trodde ikke det tok så lang tid... Vi vil jo ha alt klart til jul, så da blir kanskje det litt omfattende... Kan jeg spørre hva det kostet å få det gjort av malere?
Sense Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Oi! Såpass? Trodde ikke det tok så lang tid... Vi vil jo ha alt klart til jul, så da blir kanskje det litt omfattende... Kan jeg spørre hva det kostet å få det gjort av malere? Tja.. Iom at de hadde mer arbeid enn bare sparklingen, er jeg ikke helt sikker på hvor mye det kostet.. Men.. Si sånn rundtom 20000 (+) Da for helsparkling og maling i stue og gang.
Netten Skrevet 30. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2007 Tja.. Iom at de hadde mer arbeid enn bare sparklingen, er jeg ikke helt sikker på hvor mye det kostet.. Men.. Si sånn rundtom 20000 (+) Da for helsparkling og maling i stue og gang. Ok. Det ble litt i dyreste laget for oss... Tror vi dropper sparkling hvis det er et sånt styr! Sikkert bedre med gips da!
Sense Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 Ok. Det ble litt i dyreste laget for oss... Tror vi dropper sparkling hvis det er et sånt styr! Sikkert bedre med gips da! Har noen vegger igjen her som vi skal ta en gang, og da er det ikke snakk om helsparkling ialle fall.. Helsparkling er tabu her i huset...
Netten Skrevet 30. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2007 Har noen vegger igjen her som vi skal ta en gang, og da er det ikke snakk om helsparkling ialle fall.. Helsparkling er tabu her i huset... Huff! Tror vi skal holde oss langt unna!
Gjest Frysepulver Skrevet 2. desember 2007 #10 Skrevet 2. desember 2007 (endret) . Endret 29. desember 2007 av Frysepulver
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 4. desember 2007 #11 Skrevet 4. desember 2007 Har akkuratt stått ovenfor samme problemstilling , gammel strie som skulle bli glatte vegger. Valgte å bruke veggfornyer. Dette gjorde vi ved å først rive av mye av strien. dette var ikke særlig vanskelig, det ble igjen mye papir og andre typer tapeter ble avduket under strien. Så underlaget var rimelig ujevnt. Deretter grunnet vi med oljegrunning, og la veggfornyer over. til slutt er den malt med to strøk.. Resultatet er knallbra!!! Bare husk å bruk sterk nok lim, da vegg fornyeren er såpass tjukk at den ikke festes skikkelig med vanlig tapet lim.
Gjest Gjest_wondergirl_* Skrevet 4. desember 2007 #12 Skrevet 4. desember 2007 Jepp, veggfornyer er tingen! Det fungerte bra hos meg også - over gammel fiskebensmønsterstrie og smuldrete mur. Og så mye mindre jobb enn helsparkling!
Netten Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 5. desember 2007 Jepp, veggfornyer er tingen! Det fungerte bra hos meg også - over gammel fiskebensmønsterstrie og smuldrete mur. Og så mye mindre jobb enn helsparkling! Hva er veggfornyer? Er det det samme som underlagsduk? Svigerinnen min skulle bruke sånn duk nemlig, men opplevde at det ikke dekket bra i det hele tatt. Hun så mønsteret gjennom duken, og måtte dermed helsparkle først og så legge duk på. Snakk om mye arbeid! Men hun brukte gjerne ikke riktig lim da... Vet ikke hva som gjorde det...
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 5. desember 2007 #14 Skrevet 5. desember 2007 Veit ikke om det er det samme, men regner ikke med det. Veggfornyer er såpass tykk at det skal virkelig godt gjøre å se mønster igjennom. Her er den: http://www.3dbolig.no/kategori.php?identkey=874&id=7976 Det er mer som tykt papir, enn som en duk.
Concertina Skrevet 5. desember 2007 #15 Skrevet 5. desember 2007 Veit ikke om det er det samme, men regner ikke med det. Veggfornyer er såpass tykk at det skal virkelig godt gjøre å se mønster igjennom. Har et vennepar som har brukt veggfornyer - tykk og dyr, og selv om de sparklet fiskebensmønsteret så kan man skimte det i gjennom. I tillegg så klager de på at den er veldig ømfintlig og tåler lite (det er en vegg i gangsone).
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 5. desember 2007 #16 Skrevet 5. desember 2007 da kan de jo legge en tapet over den feks. Det er jo og en mulighet. Istede for å male.
Siam Skrevet 5. desember 2007 #17 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har akkurat vært gjennom samme problem. Jeg begynte med å skulle bruke veggfornyeren, men etter at jeg hadde fjernet gammel strie viste det seg at det var veldig ujevnt under, og til og med store sprekker mellom gipsplatene. Vi prøvd å sparkle selv, men det viste seg at det ble for mye jobb. Jeg engasjerte en maler, som helsparklet, pusset, tapetserte fondveggen og malte 3 strøk på de andre veggene. Dette betalte jeg 7.300 kroner for, og resultatet ble kjempefint! Det er virkelig stor forskjell på resultatet av en jobb gjort av håndtverkere og av amatører....
wondergirl Skrevet 6. desember 2007 #18 Skrevet 6. desember 2007 Jeg brukte to forskjellige veggfornyere - den ene ga et bedre resultat enn den andre. Det er kanskje det samme som underlagsduk, det vet jeg ikke. Men: Vi kjøpte en type på OBS, det er som en ganske porøs og tykk tapet. Den var jeg veldig fornøyd med. Og så kjøpte vi en annen type på Interiørland, den var mye kraftigere, som veldig tykt papir. Den funket ikke så bra, men dekker godt, den også. Og så malte jeg over (begge) med et par strøk maling.
Netten Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #19 Skrevet 6. desember 2007 Jeg brukte to forskjellige veggfornyere - den ene ga et bedre resultat enn den andre. Det er kanskje det samme som underlagsduk, det vet jeg ikke. Men: Vi kjøpte en type på OBS, det er som en ganske porøs og tykk tapet. Den var jeg veldig fornøyd med. Og så kjøpte vi en annen type på Interiørland, den var mye kraftigere, som veldig tykt papir. Den funket ikke så bra, men dekker godt, den også. Og så malte jeg over (begge) med et par strøk maling. Ok! Takk for svar :o) Tror vi går for ferdigmalt panel i stue/kjøkken, men greit å vite når vi skal ta soverommene! Får ta en tur på OBS da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå