Gå til innhold

Hjelp

nettvenninnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg mangler et husmor-gen eller tre... :murvegg: Lurer rett og slett på hvordan man setter sammen et pepperkakehus... :sjenert: Alle delene er ferdig, men hvilke deler er det smartest å begynne å sette sammen huset? Setter man sammen alle veggene først og klæsjer på taket til slutt??

Blir veldig glad for raske svar. Gjerne med pinlig detaljerte beskrivelser av hvordan dere flinke kakebakere gjør dette, for jeg må bli ferdig i kveld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror morfar setter sammen taket, så setter han sammen veggene, og plasserer taket forsiktig oppå

Gjest nextlife
Skrevet

Dette var et spørsmål helt i min gate. Jeg produserer 3 egendesignede pepperkakehus hvert år :jepp: (og banner så det lyser rødt, like ille hvert år)

Alfa og omega er å jobbe hurtig, slik at ikke det smeltede sukkeret stivner før du får satt på de ulike delene.

Har funnet ut at denne rekkefølen er best :

(Forresten, jeg pynter alltid delene før jeg monterer de, og jeg har et ark med bakepapir under, mye gris med smeltet sukker)

1. Legg en langvegg med utsiden ned mot underlaget, drypp smeltet karamell i hver ende.

2. Sett på begge kortveggene

3. Legg den andre langveggen med utsiden mot underlaget, drypp smeltet karamell på begge endene, og fest denne i de tre veggene du allerede har montert.

4. Reis de 4 veggene

5. Ha smeltet sukker på gavlene der taket skal ligge, jeg monterer en side på taket i gangen.

6. Sett sammen delen til pipa, og monter denne på taket.

Vips der er du ferig (hvis du ikke gjør som meg, og har ark og karnapp og utedo og juletrær som må monteres :fnise: )

Skrevet

Eller som meg med fjorårets pepperkakeslott....med tårn og spir og fandens oldemor..... finner fram limpistolen.......

Gjest nextlife
Skrevet
Eller som meg med fjorårets pepperkakeslott....med tårn og spir og fandens oldemor..... finner fram limpistolen.......

:fnise::fnise:

KOm nå til å tenke på den gangen jeg lagde et gedigent pepperkaehus som skulle stå til utstilling på et spisested. Den ene veggen ble knust, så jeg endte opp med å lage bakveggen av brun papp, som jeg limte med limpistol til resten av pepperkakehuset :fnise:

Skrevet

Takk for mange herlige svar. Ståa i går ble til at jeg smeltet sukker og satte i gang, men det var ikke selve rekkefølgen på å sette sammen de ulike delene som ble til det ooo store mareritt.

Sukkeret ble sukrete og helt umulig å bruke som "lim". Derfor endte jeg opp med å bruke melis (som da ikke ble helt stiv). Gud av meg, som jeg hater pepperkakehus... :kjempesinna: Men det ble jo fint...Pyntet med en nisse i pipen, hadde "sne" rundt "tomta" og overdrev totalt med godteripynting... Til neste år blir det sannsynligvis et slott eller en borg på meg, ja. For det var ikke sååååå vanskelig når man først fikk ting til å klebe seg sammen :)

Gjest nextlife
Skrevet
Takk for mange herlige svar. Ståa i går ble til at jeg smeltet sukker og satte i gang, men det var ikke selve rekkefølgen på å sette sammen de ulike delene som ble til det ooo store mareritt.

Sukkeret ble sukrete og helt umulig å bruke som "lim". Derfor endte jeg opp med å bruke melis (som da ikke ble helt stiv). Gud av meg, som jeg hater pepperkakehus... :kjempesinna: Men det ble jo fint...Pyntet med en nisse i pipen, hadde "sne" rundt "tomta" og overdrev totalt med godteripynting... Til neste år blir det sannsynligvis et slott eller en borg på meg, ja. For det var ikke sååååå vanskelig når man først fikk ting til å klebe seg sammen :)

Se der, kanskje du har et husmorgen eller to likevel :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...