Gå til innhold

Forberedelse til jobbintervju


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Cruella

Jeg har nesten aldri vært i jobbintervju, da jeg tidligere har jobbet innen samme etat og blitt tilbudt ny stilling der når jeg har avansert. Nå er jeg snart ferdig med studier, og skal søker jobber. Gruer meg til evt. jobbintervjuer, da jeg har lite erfaring med det. Noen som har tips å komme med?

Vi kvinner er flinke til å henge oss opp i det vi kan i motestning til å fokusere på det vi er gode til.

Liker ikke å skryte av meg selv, så hvordan skal jeg opptre?

Gulp!

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Missuganda

Vanskelig å gi konkrete råd, men du bør ha analysert stillingsannonsen godt, se hvilket behov de har og sett deg inn i det selv. Vær godt forberedet og tenk over hva du kan bidra med både faglig og sosialt. Hvilke sterke egenskaper har du? Hvor er du svak?

Smil og vær positiv og lytt mye. Skaff deg gjerne også informasjon om stillingen og bedriften og si hva du kan. Besøk gjerne web.- siden deres og skyt av den, hvis det er noe å skryte av.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst:

1. søk på jobber du virkelig ønsker deg - ikke få panikk pga det du hører om arbeismarkedet.

2. søk på jobber som du tror du kan fylle godt, og som gjerne krever kompetanse du må strekke deg litt for

er ikke dette på plass, får du sannsynligvis ikke gode intervjuopplevelser uansett forberedelser :blunke:

Intervju:

1. Vær deg selv!

2. Trekk frem det du kan som er viktig for jobben. Ikke fortell om det du ikke kan, men som jobben heller ikke er ute etter.

3. I første gangs intervju: Svar på spørsmål. Prøv å søke etter hva de ønsker seg, ikke sett i gang å fortelle om alt du tror de ønsker seg, det kan bære feil av sted. Husk at de vurderer deg, men du vurderer også dem som potensielle arbeidsgivere. Det er en toveissituasjon.

Undersøk godt om selskapet du skal til - søk litt på nettet og se om de personene du skal snakke med har uttalt seg i pressen, evt. hvilke holdninger de har og hva du syns om det.. Jo mer du vet før du drar i intervju jo bedre.

Jeg var på mange intervjuer da jeg byttet jobb sist (5-6 førstegangsintervjuer). Det var kun på de jobbene der mine første to punkter var på plass at jeg kom videre. Der ble jeg innstilt som nr. 1 og nr. 2. Derfor har ikke dette med teknikk å gjøre - men med om du egner deg til jobben, og om jobben/selskapet egner seg for deg. Jeg mener jeg opptrådte ganske likt på alle førstegangsintervjuene, men det er klart at intervjuerne sikkert merket forskjellen i min innstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si: vær deg selv!

Jeg har akkuart vært på en haug med jobbintervjuer, dvs. søkt 2 jobber med 3 intervjuer hver.

Det intervjuet hvor jeg var meg selv 110% ,der fikk jeg jobben!

Der hvor jeg var veldig nervøs og "rar" der står jeg på liste for inntak i August.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som myagi sier - det er ekstremt viktig å oppføre seg akkurat som seg selv. Det betyr selvsagt ikke at du skal stille opp med nettopp-stått-opp-hår og den "utrolig behagelige" grilldressen. :P

Se an type jobb - og kle deg litt deretter - men ikke i noe du aldri ville gått med selv.

Dette med å "se an type jobb" er et poeng.

Få tak i mest mulig info. om stillingen og arbeidsgiver.

Et spørsmål du kan få, er "hva vet du om oss?", og spesielt "hva mener du du kan tilføre denne stillingen"? Da er det en fordel å vite hva som vil kreves - og ha et svar på hvordan du har tenkt å håndtere dette, i kraft av dine egenskaper/din kompetanse.

Tenk gjennom hva som er dine positive og negative sider - dette vil du vel nesten garantert bli spurt om.

Å fortelle om sine positive sider er ikke skryt - det er bare å si hva du er flink til - hva du takler.

Plukk ut de egenskapene som er mest relevant til stillingen du søker.

Du kan bli spurt om alt mellom himmel og jord, men det er ikke så vanskelig - du skal bare svare på spørsmålene du får, utifra hva du tenker når du får dem. Da får de et inntrykk av deg som person - i tillegg til hva svarene dine faktisk inneholder.

Når det gjelder dette med kvinner og selvskryt, så synes jeg ikke du skal tenke på det som skryt.

Det er det ikke - med mindre du sitter og lyver, da.

Til slutt er det vanlig at du kan stille spørsmål selv - da kan det være lurt å ha noen spørsmål om stillingen og evnt. selskapet/arbeidsgiver - om ikke annet, så for å vise interesse.

Et godt spørsmål er f.eks. "hva er den ideelle personen for dere i denne stillingen" - og "når har jeg gjort en perfekt jobb i deres øyne"?

Tenk igjennom hva du ønsker og hva du kan - vær opplagt - lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Pugg CVen din, slik at den sitter.

-Hvis du oppdager at du har sagt noe som kanskje var litt dumt, la det henge; IKKE begynn å ro!

*Snakker litt av erfaring*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere intervjuer og det er ingen fasitsvar. Generelt vær alltid deg selv, prøv å beholde konsentrasjonsevnen omkring dine personlige egenskaper samt pugge din CV - den kan det bli spørsmål om.

Hvordan intervjuet vil forløpe kommer helt an på arbeidsgiver - er de forberedt godt nok eller føler du at du kjører hele intervjuet selv? De fleste vil nok også leie ekspertise slik at du eventuelt må fylle ut diverse personlighetsanalyseskjemaer for at firmaet skal finne akkurat DEG. Alt avhenger selvsagt an på hvilken stilling du søker. Her finnes det utallige varianter - fra småpludring til konkrete handlinger :roll:

Lykke til! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere intervjuer og det er ingen fasitsvar. Generelt vær alltid deg selv, prøv å beholde konsentrasjonsevnen omkring dine personlige egenskaper samt pugge din CV - den kan det bli spørsmål om.

Hvordan intervjuet vil forløpe kommer helt an på arbeidsgiver - er de forberedt godt nok eller føler du at du kjører hele intervjuet selv? De fleste vil nok også leie ekspertise slik at du eventuelt må fylle ut diverse personlighetsanalyseskjemaer for at firmaet skal finne akkurat DEG. Alt avhenger selvsagt an på hvilken stilling du søker. Her finnes det utallige varianter - fra småpludring til konkrete handlinger :roll:

Lykke til! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lisa-Beth, uinnlogget

Jeg har blitt innkalt til intervju!

Da jeg startet tråden hadde jeg startet å søke jobber, vel 2 jobber da, hadde ikke fått svar ennå. Er ikke så mange av de stillingene jeg søker. Jeg tror jeg blir innkalt i den andre jobben, har vært i kontakt med de, men er altså blitt innkalt 16.mai til intervju i et selskap.

Jeg er kjempespent, har kun jobbet i offentlig sektor før, og dette er store private selskap.

Også lille meg da....

:o

Skal komme med tilbakemelding!

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...