Gjest Bellatrix Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Jeg så i en vesketråd her at noen mente det var rart å breuke 1000-vis av kroner for en veske. Jeg er enig i det, men istedenfor å ødelegge den andre tråden starter jeg denne. Hvis jeg hadde vunnet 5000 kroner i lotto hadde jeg ikke tenkt tanken på å bruke de på en veske. Selv om jeg er dame.
Gjest Helen Parr Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 Jeg bruker gjerne tusenvis på en veske. Imidlertid var det aldri et tema da jeg ikke hadde råd. Jeg forstår likevel godt de som bruker en lottogevinst til en ekstra fin ting som man ikke ville unnet seg under normale forhold.
Bokormen Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Om jeg vant 5000 kr ville jeg nok unnet meg noe ekstra, men ikke en veske tror jeg... Iallefall ikke for alle pengene Men ser ikke bort fra at det kan bli mer aktuelt om noen år, når økonomien er litt mer på plass!
Gjest Blondie65 Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 (endret) Jeg bruker gjerne tusenvis på en veske. Imidlertid var det aldri et tema da jeg ikke hadde råd. Jeg forstår likevel godt de som bruker en lottogevinst til en ekstra fin ting som man ikke ville unnet seg under normale forhold. Det vil jeg gjerne understreke at det gjør jeg også. Og mitt poeng i den andre tråden var ikke å rakke ned på trådstarters pengeforbruk, men holdningen at man måtte være kvinne for å forstå det. Jeg hadde nok brukt de pengene på ferie eller pc-utstyr jeg da. Endret 30. november 2007 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 Det handler vel om hva man prioriterer? Jeg kan bruke 5000 på en veske, naboen kan bruke samme sum på en flatskjerm-TV, golfutstyr eller sydenferie. Jeg bryr meg ikke om TV, golf eller sydenferie, naboen bryr seg ikke om designerveske. Verre er det ikke.
Gjest Helen Parr Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Det handler vel om hva man prioriterer? Jeg kan bruke 5000 på en veske, naboen kan bruke samme sum på en flatskjerm-TV, golfutstyr eller sydenferie. Jeg bryr meg ikke om TV, golf eller sydenferie, naboen bryr seg ikke om designerveske. Verre er det ikke. Ja, det er jeg enig i. Merkelig at det virker som folk blir ekstra provosert så fort man bruker penger på en veske.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Jeg bruker gjerne tusenvis på en veske. Imidlertid var det aldri et tema da jeg ikke hadde råd. Jeg forstår likevel godt de som bruker en lottogevinst til en ekstra fin ting som man ikke ville unnet seg under normale forhold. Veldig enig i dette! Og dame eller ikke dame, poenget er at man har forskjellige ønsker og prioriteringer.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 Ja, det er jeg enig i. Merkelig at det virker som folk blir ekstra provosert så fort man bruker penger på en veske. Ja, det er pussige greier! Det har jo vært vesketråder her før, så... Det virker som om "kjøp og kast billig stuff" appellerer mer til folk. Nei, heller få, pene ting, enn masse junk. Men nå generaliserer jeg igjen.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #9 Skrevet 30. november 2007 Tja, hva hadde det vært _greit_ å bruke pengene på? Jeg forstår jo at endel aldri ville brukt flere tusen på ei veske, sannsynligvis kommer jeg ikke til å gjøre det selv heller. Er man bevisst rundt forbruk og miljø har man også noen ekstra argumenter mot å bruke penger på unødvendig forbruk, men da mener jeg at man også bør ha på minnet at det koster miljøet omtrent like mye å produsere ei billig H&M-veske, som en dyr designerveske. For ikke å snakke om at det kanskje er en tendens til at billige ting blir skiftet ut oftere enn dyre, og dermed bidrar til økt forbruk og miljøbelastning. Sett i et slikt lys synes jeg ikke det er spesielt rart å bruke penger på en dyr ting framfor en billig, det er totalen av forbruk og holdninger til dette, som betyr noe. Faktisk reagerer jeg mer på folk som shopper nye ting flere ganger i uka, uansett prisklasse, enn de som kjøper færre, men mer gjennomtenkte ting. Jeg har ikke særlig forbruk personlig - f eks bruker jeg ikke bil, og bruker langt under 1000 kr måneden på klær. Selv om jeg har nokså lav lønn, regner jeg med å kunne spare minst 50 000 av inntekten min i år. Tidligere i høst kjøpte jeg meg en kjempefin grå ullkjole til 2000 kr selv om det finnes kjoler som "likner litt" til 1/10 av prisen på H&M. Denne kjolen har jeg brukt "hele tiden" fordi jeg synes den er så fin, med detaljer jeg elsker, og den er veldig meg, mens de billige (og dyrere) variantene ikke har gitt meg samme følelsen. Andre plagg igjen kan jeg kjøpe billig i kjedebutikkene, eller på Fretex, men jeg synes det er ok å kunne velge å kjøpe litt uavhengig av pris om det er noe jeg faller for. Dessuten kan det være greit å tenke på at den som ønsker å kjøpe seg ei slik veske forhåpentligvis har grei økonomi ellers også, men får lyst til å unne seg noe ekstra fint når hun får en uventet sum penger mellom hendene. Selvsagt ville det vært mer fornuftig å kjøpe 1500 bokser hermetiske tomater på tilbud, eller 500 pakker first-price-makaroni, men det er kanskje rimelig å anta at vedkommende har råd til både hermetiske tomater og makaroni UTEN de 5000 også. Kanskje hun til og med har råd til å reise om hun har lyst til det, eller å gå på konsert eller fin restaurant.
Gjest Jenna88 Skrevet 30. november 2007 #10 Skrevet 30. november 2007 Jeg kjøper de veskene jeg synes er fine, uansett prisnivå. Klart, jeg kjøper ikke vesker til flere titusen, men innenfor rimelighetens grenser er i mine øyne opptil ca. 10.000. Dette avhenger selvsagt av veskens skinn/stoff, kvalitet og merke. Jeg kjøper likefullt vesker til 99 kroner på Hennes og Mauritz dersom jeg synes de er pene. Altså, jeg kjøper vesker i alle prisklasser, så lenge de faller i smak. Personlig ser jeg ingenting galt i å bruke flere tusen på en veske, men det er kanskje fordi jeg befinner meg i en ganske heldig situasjon. Hadde jeg ikke hatt foreldre som finansierte en del av forbruket mitt, hadde jeg aldri brukt så mye penger på en veske. Jeg tror rett og slett det handler om hvilke ressurser en har tilgjengelig.
Gjest Bellatrix Skrevet 30. november 2007 #11 Skrevet 30. november 2007 Ja, det er jeg enig i. Merkelig at det virker som folk blir ekstra provosert så fort man bruker penger på en veske. Jeg blir ikke provosert. Det er bare ikke meg. Jeg ville ikke gjort det.
Gjest Lyst på veske! Skrevet 30. november 2007 #12 Skrevet 30. november 2007 Limer inn dette jeg skrev i den andre tråden, jeg er forresten trådstarter der... Like greit dere lagde egen tråd ja - hehe. Men helt klart en diskusjon! Jeg ville bruke pengene jeg vant på noe jeg hadde skikkelig lyst på. Jeg kunne sikkert brukt penger på tv eller reise eller satt de i banken for den saks skyld, men jeg kom frem til at det jeg hadde mest LYST på var en flott veske som holder seg fin i maaaange år og som vil gi glede i maaaange år! Dermed blir det like fornuftig for meg som å kjøpe en syden tur som varer en uke eller to, og så lever man jo litt på minnene men de blekner jo dessverre fort i vinterkulda.. (Og forresten til deg som foreslo 30000 Rimiposer - hva er mest miljøvenlig - en dyr veske eller 30000 Rimiposer? )
Jaxx Skrevet 30. november 2007 #13 Skrevet 30. november 2007 Jeg ville aldri brukt det på en veske, men jeg kunne brukt det på sko.
Gjest Emera Skrevet 30. november 2007 #14 Skrevet 30. november 2007 Vesker er uinteressanne for meg, de brukes til å bære ting i. Ferdig med det. Så å bruke flere tusen kroner på en veske er helt utelukket. Man får vesker av bra kvalitet for mindre penger enn det. Merker interesserer meg ikke det minste.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #15 Skrevet 30. november 2007 Jeg kjenner mange som bruker titusenvis av kroner på dyre hjemmekinoanlegg, flatskjermtv, bil, motorsykkel, fotoutstyr, SIGARETTER etc. Så det er snakk om prioriteringer.
Gjest Advena Skrevet 30. november 2007 #16 Skrevet 30. november 2007 Ja, det er jeg enig i. Merkelig at det virker som folk blir ekstra provosert så fort man bruker penger på en veske. Det er ikke det at man bruker bare penger på en veske. Det er det at man bruker tusenvis av kroner på det som, ikke provoserer meg, men overrasker meg. Man får vesker av bra kvalitet for mindre penger enn det. Merker interesserer meg ikke det minste.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #17 Skrevet 30. november 2007 Nei, heller få, pene ting, enn masse junk. Jeg tror man skal ha ganske stor interesse for vesker for å bruke tusenvis av kroner på èn. Og da tror jeg samtidig at de som velger å bruke så mye penger på en veske gjerne kjøper flere...MANGE flere. Altså, jeg har aldri brukt mer enn 400,- på en veske, men kjøper meg maks èn i året... Dvs at jeg ikke kjøper 40 vesker for de 5000,- andre bruker på èn, men at vesker ikke er så viktig for meg.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #18 Skrevet 30. november 2007 Så å bruke flere tusen kroner på en veske er helt utelukket. Man får vesker av bra kvalitet for mindre penger enn det. Merker interesserer meg ikke det minste. Det er klart, men det bør også være mulig å se at enkelte ting velger noen likevel å legge litt ekstra penger i fordi de synes det er verdt det, fordi de synes det føles eller ser bedre ut. Mange bruker mer penger enn nødvendig på bil, f eks kjøper de seg ny(ere) bil selv om de ikke "må", eller skifter ut stereoanlegg, seter etc. Andre kjøper 42" tv i stedet for 38 eller enda mindre som strengt tatt er mer enn nok i vanlige små stuer. Noen kjøper hus på 200 kvm selv om 160 sikkert hadde vært nok til å dekke alle behov. Noen legger ny stein i oppkjørselen selv om det gikk greit med grusen som var der. Noen kjøper en jakke til 2000 i stedet for 1000. Totalt er det sikkert mange av de som gjør noen av tingene i dette avsnittet, som synes det er fullkommen idioti å kjøpe ei veske til 5000. Selv synes jeg flere av de ANDRE tingene er minst like unødvendige. Når det er sagt kommer ikke jeg til å kjøpe meg veske for så mye penger i overskuelig framtid, for jeg er ikke særlig opptatt av vesker, men det kan tenkes at jeg kunne brukt det på kjole, jakke eller sko. Forutsatt at jeg hadde råd, selvfølgelig.
Gjest Emera Skrevet 30. november 2007 #19 Skrevet 30. november 2007 Det er klart, men det bør også være mulig å se at enkelte ting velger noen likevel å legge litt ekstra penger i fordi de synes det er verdt det, fordi de synes det føles eller ser bedre ut. Nei, jeg kan ikke se det.
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. november 2007 #20 Skrevet 30. november 2007 Nå kunne det aldri falt meg inn å bruke 5000 kroner på en veske, men jeg hadde heller aldri brukt de 5000 kronene på de fleste andre ting som har blitt ramset opp her. Nå skal det jo selvfølgelig nevnes at jeg ikke har spesielt god råd heller, men jeg har uansett aldri følt noe behov for å kjøpe meg dyre ting der du (i mine øyne) i grunn betaler mest for merket. Ellers skal det sies at jeg har ca 5 vesker til forskjellig bruk, og disse brukes år etter år selv om de ikke er dyre. Desverre må jeg snart bytte ut den svarte skulderveska mi fordi stoffet begynner å bli helt utslitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå