Gå til innhold

Tips til lett mat man ikke blir tung i magen av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trenger MANGE tips til mat! Klarer ikke å bestemme oss for meny. Vi vil ha lett mat som en ikke blir tung i magen av. Skal ha nattmatt senere på kvelden. Det blir da gryterett tror vi. Overvekt av unge mennesker i bryllupet. VIl ikke har steik eller noe slikt.

Takker for alle forslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller meste av fisk... Fugl - men vanlig avlet kylling er kanskje litt "dårlig" å servere? Det finnes alternativer som perlehøne, vaktler eller vilt (men jeg vet ikke hvordan f eks rype serveres, mulig det blir tungt totalt?).

Viltkjøtt er etter min mening også nokså greit fordi det er magrere enn storfekjøtt. Det går også an å servere mindre porsjoner - jeg var i et bryllup hvor vi kun fikk én, ferdig opplagt servering av hovedretten, men hvor denne var veldig forseggjort og med gode og litt uvanlige råvarer som en sjelden type rotfrukt o.l (Men porsjonen var akkurat litt for liten :ler: uansett, størrelsen går det jo an å vurdere). Dropp fløtesaus om det ikke påvirker retten negativt - det finnes god saus uten melk, store mengder smør eller fløte.

Koldtbord synes jeg også gjerne gir en mindre stappmett følelse til slutt, men det kommer kanskje an på hvilke retter gjestene velger å forsyne seg med.

Jeg tror jeg ville satset på fisk, men det er kanskje noen som ikke liker det? Mitt alternativ 2 ville nok da vært fugl. Til begge alternativene kan du ha en suppe som forrett, med eller uten kjøtt. Konkrete menyer eller retter har jeg ikke så god greie på. Til dessert f eks crepes med bær, eller en god fruktsorbet (med flere frukter).

Skrevet

Jeg ville valgt fugl :)

Det er lett, godt og noe "alle" liker.

Skrevet

Var i bryllup hvor det ble servert kylling. Det var ikke "vanlig grilla kylling" med en spesiell typeog den ble grillet m masse urter etc av kokken utenfor. Tilbehøret var fløtegratinerte poteter, gulrot, soppsaus m.m. Utroooolig godt!! (Fløtepotetene og soppstuingen gjorde at dette ikke ble noe "lett" måltid likevel...men det bestemmer man jo selv.)

Skrevet

tapas. Tapas er ordentlig festmat, og man bestemmer selv hvor lett eller tungt det skal være. Tapas er fantastisk godt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...