Gå til innhold

Få boliglån "mellom jobber"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et hypotetisk spørsmål, men kan kanskje hjelpe samboern min og meg i planleggingen og hvilken rekkefølge ting kan gjøres :) Vi bor en plass hvor samboern min har fast jobb (hatt i flere år), men har tenkt å flytte til en annen kant av landet. Ergo må jo jobben sies opp. Jeg jobber som selvstendig med grei, men usikker inntekt, som sikkerhet for lån er dermed samboers inntekt det vi regner med banken synes er viktigst - men en fordel er at jeg ikke er stedbundet i forhold til jobb (har hjemmekontor og kunder i andre deler av landet uansett).

Det jeg lurer på - ettersom jeg sjekker finn.nos eiendomssider minst to ganger daglig - er om det er sannsynlig at banken vil kunne gi oss boliglån FØR samboeren min har fått ny jobb, f eks basert på inntekt pr i dag (har en utdanning og kan forvente et bestemt lønnsnivå) eller før prøvetid i ny jobb er over? Eller må vi regne med å vente til alt dette er på stell?

Jeg kan legge til at vi kommer til å legge oss relativt lavt når det gjelder lån; f eks låne 2 x samlet inntekt, og vi vil da ha rundt 20% egenkapital i tillegg slik at vi ikke er belånt til pipa.Vi har tenkt å flytte til sentrale strøk (østlandsbyer eller Oslo-omland) hvor sjansen er god for jobb for samboer, om ikke fast med en gang så i hvert fall vakter, vikariater o.l. Vet ikke om banken bryr seg, men jeg er også innstilt på å ta "hva som helst" av ekstrajobber om ikke inntekten fra foretaket blir som forventet, og vi trenger ikke tjene mer enn 70-80% av forventet samlet inntekt for å klare å betale lånet.

Det hadde vært interessant med innspill og erfaringer på dette, vi er både uerfarne og litt redde for dette her :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
vi trenger ikke tjene mer enn 70-80% av forventet samlet inntekt for å klare å betale lånet.

Kan legge til at dette er med grei margin og beregnet ut fra at lånet da blir omtrent, eller mindre enn, 3x inntekt. Såvidt jeg forstår har mange høyere lån enn det. Lånets størrelse blir også slik at om jeg må ta jobber som ikke er relevante i forhold til utdanningen min, vil det gå greit på ufaglærtlønning - men da bør helst samboer ha fått fast relevant jobb om dette blir løsningen over tid.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

I Oslo-området er det for tiden ikke veldig vanskelig å få jobb. Generelt.

Hvis begge to er arbeidsledige når dere søker om lån kan det hende det er vanskelig, men ofte regner bankene forventet inntekt. Hvis en av dere har jobb og den andre utdanning det er relativt greit å få deg jobb med, tror jeg ikke dere vil ha store problemer med et lån i den størrelsen dere ønsker.

Skrevet

Snakk med banken, og hør hva de sier. Selv fikk vi boliglån uten noe form for sikkerhet. Min samboer var selvstendig næringsdrivende i en annen by (kunne ikke ta jobben med seg til ny by), og jeg hadde en 8 ukers sommerjobb... Banken la til grunn at vi begge hadde høy udannelse, og at vi kom til å få jobb med greit betaling.

I deres tilfelle er det vel sansynlig at samboeren din få jobb snart. Dessuten ar dere vel en historie med betjening av lån som banken kan skule til (betalingsanmerkninger etc.)

Skrevet

Takk for svar :) Ja, vi burde ta en samtale med banken, egentlig. Vi er kunder i en lokal bank, og har i hvert fall veldig "rent rulleblad" når det gjelder betalinger. Dessuten framgår det sikkert at vi også har betalt alle regninger og klart å spare bittelitt selv om vi i perioder har hatt nesten bare én inntekt. Sånt er jo positivt.

Glemte forresten å ta hensyn til studielånet i beregningene over, samlet utgjør nok det en ekstra 15-20% lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...