Gjest Yihaa Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Jeg kjøpte i fjor pepperkakedeig fra IKEA (som var god) og laget pepperkakehus av denne sammen med barna. Men det ender jo alltid med at ungene blir lei lenge før vi er ferdige.... I år vurderer jeg å heller lage vanlige pepperkaker og ellers kjøpe ferdiglaget pepperkakehus for montering. Men jeg synes det er litt stusselig... Noe av sjarmen blir borte når det ikke er mitt hjemmelagete, litt skjeve hus som blir resultatet. Men kanskje god smak kan oppveie mangel på sjarm. Så mitt spørsmål er altså: Er det noen som alt har prøvd/smakt ferdiglagete pepperkakehus?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 Jeg kjøpte i fjor pepperkakedeig fra IKEA (som var god) og laget pepperkakehus av denne sammen med barna. Men det ender jo alltid med at ungene blir lei lenge før vi er ferdige.... I år vurderer jeg å heller lage vanlige pepperkaker og ellers kjøpe ferdiglaget pepperkakehus for montering. Men jeg synes det er litt stusselig... Noe av sjarmen blir borte når det ikke er mitt hjemmelagete, litt skjeve hus som blir resultatet. Men kanskje god smak kan oppveie mangel på sjarm. Så mitt spørsmål er altså: Er det noen som alt har prøvd/smakt ferdiglagete pepperkakehus? Tro meg, de man setter sammen blir bra skjeve de også Det blir jo alltid litt på skakke når man må holde sammen delene og vente på at glasuren stivner (hvis man bruker sukker stivnet det jo raskt, ofte så raskt at man ikke får sjans til å rette opp skjevheter før det har stivnet). Ofte er minst en av delene knukket oppi esken, så man må lime dem sammen igjen, noe som også gir et litt sjarmerende utseende. Hos min bestemor pleide vi lage kakehus hvert år, til hun gikk bort i fjor. Jeg må dog si at -ingen- av kakehusene vi lagde smakte noe særlig... Og vi lagde vel i 25 år, så jeg har smakt en del. Det blir litt pappaktig, rett og slett. Det smaker ikke dårlig, men veldig lite. Vi pleier alltid lage "ordentlig" kakehus hjemme hos mine foreldre, og det er noe heeelt annet. Dere kan jo dele bakingen opp over flere dager? Du kan jo evt. lage delene selv en dag, og så kan dere sette det sammen og pynte det sammen en annen dag. Å både lage delene, sette det sammen og pynte det på en dag hadde ikke jeg orket, hverken som barn eller som voksen.
Zero Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Min erfaring er vel at pepperkakehusene blir lite smakelige uansett.. De står fremme og blir støvete uansett hvor rent man har det. Tror det er en god ide å kjøpe et ferdighus og sette det sammen (som gjesten sier så blir det sjarmerende uansett, jeg har aldri sett et rett hus!), og heller lage pepperkaker som smaker godt
Petroline Skrevet 1. desember 2007 #4 Skrevet 1. desember 2007 Enig med Zero! Når pepperkakehuset står ute så lenge, så kan det ikke bli godt. Hva ungene synes er derimot en annen sak. Pepperkakehusknusing og spising er jo veldig highlight etter jul. Min erfaring er at de ikke bryr seg så mye om hvordan det smaker uansett. Søtt, godt og med masse godteri. Vi voksne har vel en litt annen opplevelse; støvete og gammelt hardt godteri..
Gjest Yihaa Skrevet 4. desember 2007 #5 Skrevet 4. desember 2007 Endte opp med et som ble laget av IKEA-deigen. Vi har ikke satt det sammen enda, og jeg er ganske spent på om det i det hele tatt er mulig med tanke på at jeg laget 'arkitektmalen' på ca. 3 minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå