Gå til innhold

Er menn mer lidenskapelig opptatt av hobbyene sine enn kvinner?

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr
Skrevet

Denne diskusjonen har jeg hatt tidligere, og påstanden har vært at menn generelt er mer lidenskaplig opptatt av hobbyene sine enn det kvinner er.

Jeg ser lett for meg en lidenskapelig jaktinteressert/våpeninteressert eller bilinteressert mann, men har dessverre problemer med å se for meg en tilsvarende hobbyoppslukt kvinne.

Jeg håper jeg tar feil. :fnise:

Eller er det rett og slett slik at menn har mer tid til hobbyer enn kvinner, at vi er så altoppslukende tilstede i hverdagslivet at vi ikke prioriterer å gå bananas med tidtrøyta vår?

Videoannonse
Annonse
Gjest puselabb
Skrevet
påstanden har vært at menn generelt er mer lidenskaplig opptatt av hobbyene sine enn det kvinner er.

Jeg tror kanskje det er sånn. Det er iallefall det jeg selv har opplevd. Min erfaring er at når gutter kommer sammen snakker de nesten alltid om hobbyer. Jenter snakker mer om sladder, studier, shopping etc.

Men det er antagelig forskjellig fra miljø til miljø.

Skrevet

Jeg hadde lyust å si nei, men når jeg begynnte å tenke meg om kom jeg frem til at det stemmer med mine erfaringer i alle fall.

Gjest Spadamen
Skrevet

Det kan godt vere, men eg har aldri fått inntrykk av det.

I klassen min hadde var det ei gruppe med jenter som dreiv med hest. Og dei snakka konstant om hest i timane.

Personleg er eg interessert i videospel. Eg samlar på konsoll, og kan snakka om det i timevis om eg finn nokon som er like engasjert. Likeså kunne eg spelt i timevis.

Og eg veit like gode eksempler når det gjelder menn. Eg har aldri merka nokon skilnad mellom kjønna.

Skrevet
Jeg tror kanskje det er sånn. Det er iallefall det jeg selv har opplevd. Min erfaring er at når gutter kommer sammen snakker de nesten alltid om hobbyer. Jenter snakker mer om sladder, studier, shopping etc.

Men det er antagelig forskjellig fra miljø til miljø.

Studier, sladder og shopping kan jo være disse jentenes hobbyer da :fnise:

Jeg er opptatt av filmer og serier, da er det snakk om sci-fi, fantasy, og britisk humor. Det er min hobby å samle på disse, og se de om igjen, om igjen, om igjen. Når jeg finner en likesinnet, så kan jeg jabbe i timesvis.

Elsker gitar, det er morsomt å finne utfordrende sanger og det å kunne mestre de. Kjempeinterresert i musikk :)

Kom til å tenke på noe, de fleste menn som jeg kjenner er interresert i biler, og mekking, så kanskje de er lettere for de å snakke om hobbyer siden det er stor sjanse for at de møter en likesinnet, enn det er for kvinner som kanskje har mer varierte hobbyer og ender derfor med å snakke om sladder, shopping og studier når de møter andre kvinner? Virker som det stemmer her jeg kommer fra ihvertfall.

Skrevet

Jeg har ikke den erfaringen, men jeg svarer mest for å få opp tråden på "mine innlegg" så jeg får fulgt med. :)

Skrevet

Eg trur absolutt det. Og eg trur også at det er fordi det er meir akseptert at dei er litt enspora. Menn får til dømes ikkje slengt "dårleg far" etter seg når dei som tobarnsfedrer begynner å trene til maraton - men det får ei dame... Gutar som er oppslukte av hobbyen sin blir oppmuntra, jenter får høyre at dei er enspora...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Tror det kan være litt som det ble sagt over her, jenter har mer varierte hobbyer mens gutter faller inn i de samme "gruppen". De guttene jeg har møtt som ikke har f.eks. bil, sport o.l. som hobbyer, snakker heller ikke så mye om disse med mindre de finner noen likesinnede (og da kan det like gjerne være jenter).

Jeg kan snakke lidenskapelig og lenge om mine hobbyer, men jeg gidder ikke å gjøre det hvis folk ikke er interessert. Finner jeg derimot noen med samme interesser kan det gå ut i de små nattetimer før vi er ferdig. Har hatt mange slike diskusjoner med en god venninne ang. fantasy!

Skrevet

Jevnt over tror jeg at ja, gutter/menn er mer lidenskapelig opptatt av hobbyer enn jenter. Selvsagt er det unntak, og jeg husker godt hvor mye tid jeg brukte på hest da jeg var barn og tenåring. Men jeg er ganske sikker på at jenter (også meg selv) stort sett er mer "helhetlige" eller "spredd" enn gutter. Med det mener jeg at vi oftere sprer oppmerksomheten vår på flere ting, som venner og sosiale greier, kanskje flere hobbyer, skole, familie osv, mens gutter ser ut til å ofte bli veldig oppslukt av én eller noen få interesser i den grad at de gjerne (?) nedprioriterer ting andre/jeg/jenter synes er viktige, som andre sosiale ting og evt skole. Jenter vil liksom rekke over alt og prioritere alt (eller prioritere i en rekkefølge gjerne fastsatt av andre), mens gutter oftere prioriterer én eller noen få ting - alt etter hvor ressurssterke de er og hva de rekker over. Jeg kjenner gutter som svømte en mil på trening, fikk seksere i alle fag og i tillegg var lidenskapelig opptatt av andre ting, men jeg kjenner også et par gutter som har prioritert "unyttige" hobbyer i den grad at de er eksperter der, mens de knapt har klart å fullføre videregående og langt mindre få seg kjæreste og jobb. Hvor mange jenter uten en diagnose er slik?

Når det er sagt har jeg flere interesser jeg er opptatt av og i praksis bruker nokså mye tid på, men det er vel typisk at de lar seg kombinere med "viktige ting" (jobb, familie) - f eks matlaging og kosthold, eller kan nedprioriteres til å bare fylle "ekstratid", f eks film, litteratur.

Skrevet (endret)

Jeg tror det er en viss sannhet i dette, faktisk.

Det hevdes jo, og mange er også veldig påpasselig med å nevne det, at kvinner er flinkere til å gjøre flere ting på en gang. Den andre siden av denne saken er at menn, dersom dette er en generell sannhet, er desto flinkere til å konsentrere seg om de tingene de driver med. Med konsentrasjon kommer også en dypere innsikt og kunnskap, og den innsikten og kunnskapen man tilegner seg gir videre ytterligere føde for interessen. Effekten er med andre ord selvforsterkende. Kanskje man derfor finner årsaken for dette i måten hjernene våre er skrudd sammen?

Jeg vet riktignok ikke, men skulle jeg komme med en høyst ukvalifisert gjetning, så måtte det være at det finnes en sammenheng her. Jeg tror også menn enten er flinkere til, eller i større grad tillater seg, å gjøre noe mer ut av interessene sine enn å la det være et rent tidsfordriv. Et eksempel på dette kan jo være det dere sitter med akkurat nå, enten dere sitter med en Windows-PC (Bill Gates), en Macintosh (Steve Jobs) eller en Linux-maskin (Linus Torvalds).

Endret av javac
Gjest Gjest_kjekken_*
Skrevet
Eg trur absolutt det. Og eg trur også at det er fordi det er meir akseptert at dei er litt enspora. Menn får til dømes ikkje slengt "dårleg far" etter seg når dei som tobarnsfedrer begynner å trene til maraton - men det får ei dame... Gutar som er oppslukte av hobbyen sin blir oppmuntra, jenter får høyre at dei er enspora...

Enig, der traff du spikeren på hodet. Som mann føler jeg at mange av dere jenter er altfor opptatt av hva deres medsøstre driver med. Ikke noe er vel bedre enn sporty mammaer med andre interresser enn Hotell Cæsar og annet sludder/sladder.

Skrevet

Tja, bryllup er jo en hobby som opptar noen år av livet til en drøss damer.

:klaske:

Skrevet
Eller er det rett og slett slik at menn har mer tid til hobbyer enn kvinner, at vi er så altoppslukende tilstede i hverdagslivet at vi ikke prioriterer å gå bananas med tidtrøyta vår?

Jenter og kvinner er opptatt av relasjoner. Menn synes det er tull og mas og ber kvinner om å fokusere på "det som er viktig": det vil si: det menn til enhver tid mener er viktig. :jepp:

Skrevet

Hm, dette har jeg ikke tenkt på før men jeg ser ikke bort fra at det stemmer.

Jeg er selv en av dem som kan bruke timevis på spill og bøker - og har heldigvis en samboer som er akkurat lik. ;)

Skrevet

Jeg tror menn lettere kan bli oppslukt av enkelthobbyer, men at kvinner samlet sett er minst like opptatt av sine hobbyer. Det har vært sagt mye om riktigheten i det at menn har lettere for å fokusere på en ting av gangen, mens kvinner kan multitaske...men jeg tror det har noe for seg, og at det også spiller inn når det gjelder hobbyer.

Hestejenter setter jeg som en helt egen kategori hinsides menn og kvinner... :roll:

Gjest Jenna88
Skrevet
Denne diskusjonen har jeg hatt tidligere, og påstanden har vært at menn generelt er mer lidenskaplig opptatt av hobbyene sine enn det kvinner er.

Jeg ser lett for meg en lidenskapelig jaktinteressert/våpeninteressert eller bilinteressert mann, men har dessverre problemer med å se for meg en tilsvarende hobbyoppslukt kvinne.

Jeg håper jeg tar feil. :fnise:

Skal jeg ta utgangspunkt i mor, tanter og bestemødre, tror jeg kanskje menn er flinkere til å finne rom for sine hobbyer. Kvinner føler kanskje ofte at nå som de har tid burde de gjerne vaske huset, brette klær, handle inn til helga eller lignende.

Menn er kanskje flinkere til å prioritere seg selv, mens mange kvinner er opptatt av å være flinke piker og ajour med tidsskjemaet sitt? Jeg vet ikke, men generelt har jeg inntrykk av dette, i min familie, vel og merke.

Skrevet (endret)

Det kan det vel være mye sant i. Mens jeg var singel, lot jeg heller huset gro ned, enn å miste dyrebar hobby-tid. Er det høysesong, så er det høysesong. Støvsuge og handle kan man gjøre senere, og mat får man jo tak i over alt.

Endret av Mann 42
Skrevet

Til dere damer/jenter som ikke har noen hobbyer:

Hva vil dere at gutter skal prate med dere om?

Jeg kjenner flere søte og koselige jenter, men sliter noen ganger å prate med de.

De har jo ingen interesser, og det eneste jeg vet de liker er tv-serier som Hotel Cæsar og jakten på kjærligheten og lignende. Utenom det så liker de å ta seg en fest og kanskje danse litt.

Hva i all verden kan man prate om med sånne jenter?

:sprettoy:

Gjest anna gjest
Skrevet
Til dere damer/jenter som ikke har noen hobbyer:

Hva vil dere at gutter skal prate med dere om?

Jeg kjenner flere søte og koselige jenter, men sliter noen ganger å prate med de.

De har jo ingen interesser, og det eneste jeg vet de liker er tv-serier som Hotel Cæsar og jakten på kjærligheten og lignende. Utenom det så liker de å ta seg en fest og kanskje danse litt.

Hva i all verden kan man prate om med sånne jenter?

:sprettoy:

Du får finne noen andre jenter da, sikkert mange søte jenter med hobbyer også.

Skrevet

Først lurte jeg på om du mente det du faktisk mener, eller om du mente " Er menn mer lidenskapelig opptatt av hobbyene sine enn av kvinner" ;)

Over til saken:

Jeg tror at problemstillingen har sammenheng med at man ikke ser en del av hobbyene mange kvinner har som "seriøse" nok. Shopping, cafebesøk, venninner, og tv-serier blir sett på som generell tidsfordriv uten "innhold", mens mekke på bil og jakt er ting som krever kunnskap, penger, og mye tid i spesifikke omgivelser.

Men der vil jeg sette spørsmålstegn ved om ikke disse "kvinnelige" aktivitetene også kan beregnes som fullverdige hobbyer, og om ikke kvinner kan være like lidenskapelig opptatt av dette som menn er av bilen eller jakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...