Gjest Nattegjest Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Har en nydelig kastrert hannkatt som jeg fikk da han var 3 år.I dag er han 5 år. Jeg bor alene,og når det kun er katten min og meg hjemme,så er han verdens mest hengivne og kosete katt.Han følger meg stort sett hvor jeg enn går,og kan tilsynelatende ikke få nok kos.(egentlig oppfører han seg mer som enn hund enn en katt ) Men så fort jeg får besøk av mer enn 1 person,så holder han seg for seg selv,og er ikke interessert i de som er på besøk.Og HVIS han velger å snuse på de,får ikke besøkende "lov" til å kose lenge med han før han igjen "stikker" avgårde. Siden katten min er (selvvalgt) innekatt,ønsker jeg at han ihvertfall skal få litt stimuli gjennom besøkende osv.Ellers har han aldri blitt utsatt for mishandling etc,-han er generelt en svært tillitsfull og snill katt.Men selv lurer jeg noen ganger på om han oppfører seg som han gjør fordi det ofte er så stille og lydløst hjemme hos meg,og at det heller ikke flommer over av besøk heller... Ser det ble temmelig langt og kronglete forklart dette,men lurer altså på om jeg bare skal "godta" situasjonen,eller om jeg bør begynne med en eller annen form for sosial trening,og i såfall om hvordan jeg gjør dette.
Gjest kattegjest Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Skjønner litt hva du mener. Katter er veldig vanedyr, men samtidig veldig tilpasningsdyktige (ja, hvis de får tid på seg). Min katt har alltid vært kjempeglad i å være ute og farte. Alltid forsiktig i forhold til fremmede, men veldig kosete generelt. Så måtte jeg flytte til en leilighet i byen der han må være innekatt. Og det har vært meg og han "hele tiden" sånn som hos deg. Han mistrives ikke inne, men gjør som du beskriver, følger etter meg overalt og er veldig "hundete". Når det kommer besøk later han som han ikke ser dem, og er helt blærete, ofte mot meg også. Men hvis noen skal bo hos meg en uke eller lenger, går det et par dager før han trykker dem til sitt bryst (eller presser seg på deres fang) og er oppmerksomhetssyk som bare det. Hvis din katt har samme personlighet som min er det sannsynlig at han ikke venner seg til besøk i ny og ne, fordi han ønsker stabilitet. Regner med at du har prøvd triksene med å late som dere ikke ser ham og la han komme selv. Eventuelt kan du sitte tett inntil besøket ditt og kalle katten til deg... Så kan besøket klappe. Men ikke sikkert han venner seg til det likevel som sagt. Ja, det ble litt rotete dette og men... Lykke til
Tabris Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Ikke alle katter er så sosiale av seg, og jeg synes egentlig katten skal få lov til å ha et sted å gjemme seg bort på hvis den ikke føler seg komfortabel med gjester. Det er spesielt viktig når den ikke går ut. (Har du prøvd å ha døren åpen når det kommer gjester? Kanskje den vil ut da?) Men ellers kan du la gjestene gi den noe av kattens yndlingsmat, det kan kanskje gjøre den tryggere. Kose og klappe den på kattens premisser - men det kan ta tid. (Min katt ble ikke særlig vant med min mor og bror selv da jeg bodde hjemme i 1,5 år, men hun ble vant med samboer i løpet av noen uker da han flyttet inn hit).
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 Jeg husker vår gamle katt (som riktignok var en sær liten skrue) alltid gjemte seg unna når vi fikk besøk (gjerne i en gammel dukkevogn av alle steder). Vi er fem i familien, så det var ikke som om hun var vandt til å ha det helt rolig rundt seg ellers heller, men hun trivdes nå engang best med bare sin egen familie rundt seg. Ellers er nå katter engang selvstendige vesner, kanskje det går an å gjøre den mer sosial ovenfor besøkende, kanskje ikke.
NovaFlare Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Jeg har 3 innekatter og min personlige erfaring er at katter blir mer kosete generelt når de er fler, for de er vant til å måtte "gi" av seg selv og være aktivt sosial med de andre kattene. Jeg ville skaffet katten din en ny liten venn. Da tror jeg han blir vant til å måtte dele mer av seg og sitt, og vil dele mer av seg selv til andre også. Dessuten slipper du å ha dårlig samvittighet når du ikke er hjemme .)
Tabris Skrevet 1. desember 2007 #7 Skrevet 1. desember 2007 Det kan hjelpe med flere katter, men trenger ikke å gjøre det. Jeg fikk to kattunger nærmest samtidig (bare noen få uker i mellom) og en tredje kattunge noen uker etter det igjen. Tredjepus forsvant dessverre da han ikke var mer enn et halvt år, men de to andre vokste opp sammen i mange år - men hunnkatten var og bler antisosial mot absolutt alle enn nærmeste familie (meg og samboer).
Pum@ Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 Ja, en liten venn til kan nok kanskje gjøre susen. Uansett, la katten gjemme seg hvis den føler for det, ikke tving den på noen måte til å måtte være sosial om den ikke vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå