Gå til innhold

Reservert transaksjon: Noe med PayPal å gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet

Jeg er nybegynner på ebay og PayPal, men registrerte meg for et par dager siden siden jeg fant flere ting jeg hadde lyst på. Jeg registrerte en PayPalkonto, men har så vidt jeg vet ikke overført noen penger dit (må man det, forresten?).

Rett etter at jeg registrerte meg, sjekket jeg kontooversikten min i nettbanken min. Der står det flere poster jeg ikke kjenner igjen. Samme dag står det "betaling utland, reservert transaksjon" i kursiv og beløp på 100 kr ut av konto (men ingen rentedato.) Dagen etter sjekket jeg igjen, da har det kommet til to posteringer hvor det står "betaling, reservert transaksjon" og beløp på henholdsvis 340 og 175 ut av konto. Litt senere sjekker jeg nok en gang, og nå står det enda en postering med "Betaling utland, reservert transaksjon" og et beløp på 800 kroner!

Hva er det som skjer? Jeg har ikke kjøp noe på ebay før i dag, og disse posteringene i nettbanken kom før dette. Men det er ikke oppgitt noen rentedato... :klø:

Jeg begynner å bli veldig bekymret og redd her. Jeg kan forresten ikke se at beløpet jeg handlet for, er trukket fra kontoen min.

Funker PayPal slik forresten, at de trekker rett fra Visakortet? Leste noe om overføring av penger til paypalkonto her inne, men det har ikke jeg gjort, likevel står det at betalingen min til selger er fullført eller noe lignende.

Hjelp. Hva skjer med kontoen min????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jeg bare snakke for min egen bank, men når jeg handler på Ebay, så får jeg "betaling utland" i nettbanken min. Dette beløpet rundes automatisk opp til nærmeste hele 100kr. Dersom jeg f.eks. handler noe for 60kr, så vil det altså stå "betaling utland" - 100kr i nettbanken min. Dette gjøres fordi det skal foregå en eller annen "kommunikasjon" mellom din bank og mottakerens bank på at dette er en reell transaksjon. Etter et par dager justeres beløpet til nøyaktig sum, altså 60kr.

At det står reservert transaksjon har muligens noe med å gjøre at det kan ta litt tid før nettbanken oppdateres. Pengene er altså reservert på din konto, men de er ikke trukket enda. De blir mest sannsynlig trukket fra konto neste gang nettbanken oppdateres.

Dagen etter sjekket jeg igjen, da har det kommet til to posteringer hvor det står "betaling, reservert transaksjon" og beløp på henholdsvis 340 og 175 ut av konto.

Dersom det ikke står "utland", så er det transaksjoner som har foregått innen landets grenser. Du har ikke dratt kortet på en butikk, norsk nettbutikk eller lignende?

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ang. de utenlandsposteringene du ikke kjenner til. Du er HELT sikker på at du ikke har handlet noe mer på Ebay? Jeg vet selv hvor lett det er å gå litt amok der og kanskje ende med å kjøpe mer enn man tror.

Du har ikke samboer, barn osv. som kan ha vært på din datamaskin?

Har du fått noen mailer, som angivelig skulle være fra Ebay eller Paypal, hvor de har bedt deg om å klikke på noen vedlagte linker, sende dem passord og lignende?

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet

Jeg er hundre prosent sikker på at ingen andre har vært inne på maskinen. Ingen samboer, ingen barn :) Jeg er like sikker på at jeg ikke har handlet noe annet enn den ene tingen (sev om det sikkert godt kunne skjedd :fnise: )

Derfor skjønner jeg ikke noe av de beløpene som er trukket og som ble trukket (dvs de er vel ikke trukket enda kanskje) FØR jeg handlet noe som helst. Det er da veldig merkelig? Jeg har heller ikke dratt kortet i noen annen nettbutikk i Norge eller ellers.

Og ja, jeg fikk masse mailer fra ebay og paypal, noen av dem var vel med linker, og jeg tror kanskje jeg klikket meg videre på noen av dem ? :grine:

Men når jeg klikket,virket det som om jeg kom til de sidene jeg skulle for videre registrering? For å verifisere kontoen eller noe? Jeg husker ikke helt, for det gikk veldig fort fordi jeg skulle rekke en auksjon, dumme dumme meg.

Hjelp! Tror du jeg har blitt svindlet? Finnes fake ebay og fake paypal??

Tusen takk for svar forresten. Jeg visste ikke det der med at bankene justere beløp. Det kan kanskje forklare de første 100 kronene - paypal skulle jo trekke 15 kr eller noe første gang (?)

Skrevet
Og ja, jeg fikk masse mailer fra ebay og paypal, noen av dem var vel med linker, og jeg tror kanskje jeg klikket meg videre på noen av dem ? :grine:

Men når jeg klikket,virket det som om jeg kom til de sidene jeg skulle for videre registrering? For å verifisere kontoen eller noe? Jeg husker ikke helt, for det gikk veldig fort fordi jeg skulle rekke en auksjon, dumme dumme meg.

Da kan du ha blitt utsatt for phishing, ja. Aldri, aldri, aldri klikk på slike linker! Det florerer av fake PayPal og Ebay mailer hvor svindlerne prøver å snappe til seg passord, kontoinformasjon osv. Det er riktig at de sender deg videre til sider som ser forbausende ekte ut, derfor er det veldig lett å tro at det er ekte.

Det du umiddelbart bør gjøre nå, er å forandre passordene dine, både hos Ebay og PayPal. Deretter kjører du en full spyware og virusscan på datamaskinen din. Deretter forandrer du passord ENDA en gang.

Mens scanningen kjører, ville jeg ha lagt inn et rop om hjelp på dette forumet:

http://forums.ebay.com/db2/forum.jspa?forumID=1000000015 (Ebay buyer central)

Her er det alltid folk som er villige til å hjelpe, og der er sikkert noe som vet mer enn meg hva du bør gjøre i forhold til eventuell rapportering til Ebay dersom kontoen din er kapret+hva du bør gjøre i forhold til din egen bank dersom det er noen som har fått tilgang på kontoen din.

Gjest Gjest_engstelig_*
Skrevet
Da kan du ha blitt utsatt for phishing, ja. Aldri, aldri, aldri klikk på slike linker! Det florerer av fake PayPal og Ebay mailer hvor svindlerne prøver å snappe til seg passord, kontoinformasjon osv. Det er riktig at de sender deg videre til sider som ser forbausende ekte ut, derfor er det veldig lett å tro at det er ekte.

Det du umiddelbart bør gjøre nå, er å forandre passordene dine, både hos Ebay og PayPal. Deretter kjører du en full spyware og virusscan på datamaskinen din. Deretter forandrer du passord ENDA en gang.

Mens scanningen kjører, ville jeg ha lagt inn et rop om hjelp på dette forumet:

http://forums.ebay.com/db2/forum.jspa?forumID=1000000015 (Ebay buyer central)

Her er det alltid folk som er villige til å hjelpe, og der er sikkert noe som vet mer enn meg hva du bør gjøre i forhold til eventuell rapportering til Ebay dersom kontoen din er kapret+hva du bør gjøre i forhold til din egen bank dersom det er noen som har fått tilgang på kontoen din.

Tusen tusen takk for godt svar!

Jeg sjekket mailen eg fikk fra PayPal nå, den ser jo i seg selv veldig ekte ut, og har advarsler mot fake emails i en kolonne på siden. Avsenderadresse er [email protected]. Jeg blir bedt om å klikke på en link for å aktivere kontoen og det står at jeg skal skrive epostadresse og passord på nytt på den siden jeg kommer til. Og det har jeg sikkert gjort.

Jeg skal bytte passordene mine og prøve å finne spywareprogrammer for mac (neida, har ikke det heller, føler meg utrolig blond nå).

Kan jeg spørre om hvordan vanlig registrering foregår? Får man da ingen mail med linker?

Takk igjen!

Skrevet

Ah, beklager å måtte si det, men den emailadressen blir ofte brukt av phishere. Hvis linken og så litt luguber ut(består av en masse tall eller lignende), så er det mest sannsynlig fake.

Nå vil jeg på det sterkeste anbefale deg å legge inn et innlegg på det forumet jeg linket til for å få en mer grundig hjelp, eller eventuelt ta direkte kontakt med Ebay Live Help.

Ang. registrering på Ebay så er det så mange år siden jeg registrerte meg at jeg rett og slett ikke husker nøyaktig hvordan det foregikk, men det er det sikkert noen andre her som kan svare deg på.

Skrevet
Ah, beklager å måtte si det, men den emailadressen blir ofte brukt av phishere. Hvis linken og så litt luguber ut(består av en masse tall eller lignende), så er det mest sannsynlig fake.

Nå vil jeg på det sterkeste anbefale deg å legge inn et innlegg på det forumet jeg linket til for å få en mer grundig hjelp, eller eventuelt ta direkte kontakt med Ebay Live Help.

Ang. registrering på Ebay så er det så mange år siden jeg registrerte meg at jeg rett og slett ikke husker nøyaktig hvordan det foregikk, men det er det sikkert noen andre her som kan svare deg på.

Å nei!

Linken ser ikke så luguber ut, en gul boks med blå skrift hvor det står "Click here to activate your account"

Under den en vanlig blå link/kobling til min paypalkonto dersom "boksen" ikke skulle virke. Står at jeg da må gå til "to do"- listen og legge inn et langt nummer som bekreftelse (jeg er veldig sikker på at jeg ikke gjorde akkurat det).

Nå ser jeg også at mailen som ber meg legge inn kode for expanded use number har samme avsender ...? (den har jeg ikke fått ennå, så det har jeg i alle fall ikke gjort).

Jeg skal forsøke tipsene dine (og ringe VISA/Banken i morgen, tror jeg)

Takk igjen!

Skrevet

Gjør det du. Better safe than sorry.

Håper det ordner seg.

Skrevet
Tusen tusen takk for godt svar!

Jeg sjekket mailen eg fikk fra PayPal nå, den ser jo i seg selv veldig ekte ut, og har advarsler mot fake emails i en kolonne på siden. Avsenderadresse er [email protected]. Jeg blir bedt om å klikke på en link for å aktivere kontoen og det står at jeg skal skrive epostadresse og passord på nytt på den siden jeg kommer til. Og det har jeg sikkert gjort.

Jeg skal bytte passordene mine og prøve å finne spywareprogrammer for mac (neida, har ikke det heller, føler meg utrolig blond nå).

Kan jeg spørre om hvordan vanlig registrering foregår? Får man da ingen mail med linker?

Takk igjen!

Nå er det år og dag siden jeg registrerte meg på paypal, så hvordan en "vanlig" registrering foregår aner jeg ikke. Men, når jeg får mailer fra paypal er avsenderadressen alltid [email protected]. Dersom du har en paypal-konto nå så kan du gå inn på den og se de siste transaksjonene der inne.

Er du usikker så er det bare å ringe banken i dag for råd, det kan nok føles som det tryggeste.

Skrevet
Nå er det år og dag siden jeg registrerte meg på paypal, så hvordan en "vanlig" registrering foregår aner jeg ikke. Men, når jeg får mailer fra paypal er avsenderadressen alltid [email protected]. Dersom du har en paypal-konto nå så kan du gå inn på den og se de siste transaksjonene der inne.

Er du usikker så er det bare å ringe banken i dag for råd, det kan nok føles som det tryggeste.

Det er samme adresse som jeg også får mail fra paypal på, og jeg har ikke vært utsatt for noe som helst..

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Astri_*
Skrevet
Rett etter at jeg registrerte meg, sjekket jeg kontooversikten min i nettbanken min. Der står det flere poster jeg ikke kjenner igjen. Samme dag står det "betaling utland, reservert transaksjon" i kursiv og beløp på 100 kr ut av konto (men ingen rentedato.) Dagen etter sjekket jeg igjen, da har det kommet til to posteringer hvor det står "betaling, reservert transaksjon" og beløp på henholdsvis 340 og 175 ut av konto. Litt senere sjekker jeg nok en gang, og nå står det enda en postering med "Betaling utland, reservert transaksjon" og et beløp på 800 kroner!

Jeg har akkurat opplevd at det renner inn med "betaling utland, reservert transaksjon" i kursiv i nettbanken min - riktignok uten å ha noen paypal- eller lignende konto.

Ring banken og få dem til å slette transaksjonene asap! Og ikke ta for gitt svaret "det kan vi ikke gjøre, du må vente og deretter reklamere på transaksjonene". Be heller om å få snakke med en annen saksbehandler og krev å få transaksjonene trukket!

Ser jo at dette hendte for en stund siden, men jeg håper det ordnet seg!

Skrevet
Ring banken og få dem til å slette transaksjonene asap! Og ikke ta for gitt svaret "det kan vi ikke gjøre, du må vente og deretter reklamere på transaksjonene". Be heller om å få snakke med en annen saksbehandler og krev å få transaksjonene trukket!

Det er som regel ikke noe problem å få slettet reservasjonene, men det hinderer ikke at banken etterpå kan motta et krav på transaksjonen. Da vil beløpet gå ut av konto uavhengig om reservasjonen fremdeles er på kontoen eller ei. I tilfelle vil det stå hvor pengene har gått. Kjenner du ikke til transaksjonene må du da sende en reklamasjonssak til banken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...