Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #21 Skrevet 30. november 2007 Ulykkelig dame: Huff, jeg er så stygg, jeg. Jeg tror ingen menn kan elske meg. Bla bla. Annen dame: Men det er jo det indre som teller. Det ville nok de fleste også sakt til henne Nummer 2 Dame: Hei du, se å få på deg noen klær. Annen dame: Ja, sånn kan man ikke gå kledd. Mann: Roper stygt ord til henne. Hm, hvor ble det av " det er det indre som teller"? Da hører man ingen som sier det. Selv ser jeg ikke problemet med at hun går sånn, så lenge hun er grei ellers så kan hun da gå naken for min del. Det er jo ikke klærne som bestemmer hvor godt hun gjør arbeidet.
Jaxx Skrevet 30. november 2007 #22 Skrevet 30. november 2007 Hm, hvor ble det av " det er det indre som teller"? Da hører man ingen som sier det. Selv ser jeg ikke problemet med at hun går sånn, så lenge hun er grei ellers så kan hun da gå naken for min del. Det er jo ikke klærne som bestemmer hvor godt hun gjør arbeidet. Klær sender signaler. Det er en grunn til at mange yrkesgrupper er uniformerte og at mange andre har retningslinjer i forhold til dette.
Gjest Helen Parr Skrevet 30. november 2007 #23 Skrevet 30. november 2007 Selv ser jeg ikke problemet med at hun går sånn, så lenge hun er grei ellers så kan hun da gå naken for min del. Det er jo ikke klærne som bestemmer hvor godt hun gjør arbeidet. Merkelig mening. Så du mener det er greit om folk går nakne rundt? For hvis du mener det, forstår jeg selvsagt at du ikke plages nevneverdig av litt utfordrende klær heller, men det var neppe temaet i denne tråden. Temaet er at klær faktisk har en signaleffekt, og det er en grunn til at det finnes kleskoder. At en som jobber i psykiatrien ikke forstår det, høres rart ut. Ellers stiller jeg meg også undrende til at det er flere som mener dette ikke gjør noe. Er det så vanskelig å se at dette dreier seg om respekt for de man jobber sammen med, klienter, kunder eller lignende?
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. november 2007 #24 Skrevet 30. november 2007 Synes også man bør tenke på i en slik jobb at man faktisk skal forholde seg til folk som kanskje ikke har samme holdninger til påkledning som seg selv, og da er det viktig at man faktisk kler seg så nøytralt som mulig. Dessuten, finnes det et klesreglement så skal jo dette uansett følges av alle!? Vet at når jeg skal ut å jobbe som tolk, så prøver jeg jo å være nøytralt kledd. Jeg prøver å ikke støte noen gjennom mine klær, og siden jeg ikke kjenner alle brukerne, så velger jeg heller å være litt "for" konservativ enn å la alt "henge ute".
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #25 Skrevet 30. november 2007 Synes også man bør tenke på i en slik jobb at man faktisk skal forholde seg til folk som kanskje ikke har samme holdninger til påkledning som seg selv, og da er det viktig at man faktisk kler seg så nøytralt som mulig. Dessuten, finnes det et klesreglement så skal jo dette uansett følges av alle!? Vet at når jeg skal ut å jobbe som tolk, så prøver jeg jo å være nøytralt kledd. Jeg prøver å ikke støte noen gjennom mine klær, og siden jeg ikke kjenner alle brukerne, så velger jeg heller å være litt "for" konservativ enn å la alt "henge ute". Enig! For min del kan godt ansatte mange steder være halvnakne, men i situasjoner hvor man har nokså tett kunde- eller pasientkontakt, eller jobber på steder hvor man møter folk med helt annen bakgrunn enn en selv - eller som forutsetter enten nøytralitet eller høytidelighet for noen involverte, synes jeg det er selvsagt at man viser respekt ved å kle seg anstendig. Et eksempel fra egen erfaring - jeg hadde sommerjobb på gravlund hvor en av de andre ansatte (forsåvidt ganske voksen, nærmere 40) gjerne gikk i (ikke bikiniliknende..) bh på varme dager. På denne gravlunden kom gjerne folk fra eldre generasjoner for å stelle graven til nære pårørende, dessuten var endel av "brukerne" fra andre kulturer. Jeg synes faktisk det var ubetenksomt og respektløst av henne. Om presten hadde stått i hawaii-shorts under begravelser, eller de fra begravelsesbyrået kom i møkkete olabukse, ville man vel også reagert? I andre jobber betyr det selvsagt ikke så mye hva man har på seg, men det burde være mulig å se at det KAN være et problem.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. november 2007 #26 Skrevet 30. november 2007 Hm, hvor ble det av " det er det indre som teller"? Da hører man ingen som sier det. Selv ser jeg ikke problemet med at hun går sånn, så lenge hun er grei ellers så kan hun da gå naken for min del. Det er jo ikke klærne som bestemmer hvor godt hun gjør arbeidet. Jo, når man jobber i psykiatrien, så mener jeg at det å kle seg anstendig er en del av det å gjøre en god jobb. Om dama i banken har tidenes dypeste utringning, så kan jeg alltids tenke mitt, men jeg overlever det. At en psykiatrisk pasient (som faktisk er så syk at vedkommende blir lagt inn) skal hanskes dype utringninger, blir noe helt annet.
Fresi Skrevet 30. november 2007 #27 Skrevet 30. november 2007 Jobber man i psykiatrien eller i andre bransjer med tilsvarende kunde/klientkontakt skal man kle seg nøytralt. Det betyr ikke for utfordrende, ikke for shabby, ikke gallapyntet, ikke ekstremt i noen retning. En skal vise respekt og profesjonalitet overfor pasientene sine og inngi tillit. Uten dette kan man ikke gjøre en god jobb, og derfor blir faktisk outrerte klær til hinder for å gjøre en god jobb. Jeg lurer på hvordan gjest ser for seg behandlingen på psykiatrisk sykehus der alle ansatte går nakne?
Gjest Blondie65 Skrevet 30. november 2007 #28 Skrevet 30. november 2007 Hm, hvor ble det av " det er det indre som teller"? Da hører man ingen som sier det. Selv ser jeg ikke problemet med at hun går sånn, så lenge hun er grei ellers så kan hun da gå naken for min del. Det er jo ikke klærne som bestemmer hvor godt hun gjør arbeidet. Nå har de et klesreglement i denne bedriften/institusjonen. Det er det som er diskusjonen her. Dvs. at utfordrende klær er ikke tillatt. Hva hun gjør i privat sammenheng har ikke bedriften noe med.
Smakløs Skrevet 30. november 2007 #29 Skrevet 30. november 2007 Ser det er flere her som ikke skjønner problemet, og da begynner jeg å lure på hva slags jobber dere har hatt, og om dere har vært noe særlig ute i arbeidslivet. Det er noe som heter å være profesjonell, og det å være i en annen rolle på jobb enn man er privat. Selvsagt kan dette variere fra jobb til jobb, men bør kunne vurdere hva som passer seg og ikke ut fra hva slags jobb/rolle i arbeidslivet man har. Innenfor psykiatrien (og andre jobber hvor brukerne kan være i en vanskelig situasjon) er viktig å inngi tillit, både overfor brukere og pårørende. Å kle seg utfordrende kan virke respektløst, for privat, og det gir generelt andre signaler enn det som er ønsket, og som forbindes med det å være profesjonell. Privat kan folk gå kledd i hva de vil for meg, men i jobbsammenheng har man en rolle, og man representerer noe annet enn seg selv som privatperson. Da bør man kle seg i forhold til det. HELT ENIG Jobber selv innen helse og kunne aldri ha kledd meg på den måten! Veldig uprofesjonelt! Elsker å kle meg sexy/utfordrende ellers, så det har ingenting med det å gjøre! Dårlig sjef/leder. Dette er vel noe som bør og må bli tatt opp igjen siden (både) pasienter og ansatte reagerer på det
Gjest Jenna88 Skrevet 30. november 2007 #30 Skrevet 30. november 2007 Jeg har en mor som er lege, og hun reagerte på det samme da hun var i praksis i psykiatrien. Dette er riktignok noen ti år siden nå, men jeg er helt enig med deg; utrolig at noen har skrupler nok til å gå kledd slik. Som det presiseres, jobber en med psykisk syke, eller syke generelt, skal en først og fremst ta hensyn til dem. Hvis hun absolutt må kle seg utfordrende får hun heller ta seg en tur på byen etter jobb. Jeg synes du bør ta opp problemet med din mannlige overordnede. Griper ikke han inn, bør du gå til høyere hold. Du skriver jo at både pasienter og pårørende reagerer, og det er absolutt ikke akseptabelt.
Gjest Psykiatrisk pasient Skrevet 30. november 2007 #31 Skrevet 30. november 2007 Jeg har mye angstproblemer og har vært innlagt på psykiatriske sykehus og avdelinger fire steder i landet. Alle stedene fant jeg tonen med ansatte hjelpe og sykepleiere, og hadde også sex med tilsammen seks jenter/kvinner. Med to på sykehuset i forbindelse med helgperm på avdelingen, og få pasienter. De ansatte går jo i "vanlige" klær på psykiatrisk, ikke i uniform. For meg må de gjerne kle seg sexy, men for tyngre pasienters skyld, kanskje ikke.
Gjest Bodillen Skrevet 30. november 2007 #32 Skrevet 30. november 2007 (endret) Ups, og jeg som trodde ironiflagget var overflødig i innlegget mitt! Jeg tok faktisk utgangspunkt i at dette var en åpenbar tulletråd. Spørs om ikke gjesten "psykiatrisk pasient" over meg her er den som startet tråden også... Endret 30. november 2007 av Bodillen
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 30. november 2007 #33 Skrevet 30. november 2007 Jeg har selv jobbet i en akuttavdeling innenfor psykisk helsevern, og jeg har sett det som beskrives i hovedinnlegget. Det er særlig unge sykepleiere som tydeligvis ikke har peiling på hva som ikke er et profesjonelt antrekk. Pinetrange jeans og lave utrigninger er overraskende vanlig. Men at pasienter skal beskyttes mot sensoriske inntrykk...er vel ikke udelt enig i det
Gjest Psykiatrisk pasient Skrevet 1. desember 2007 #34 Skrevet 1. desember 2007 Ups, og jeg som trodde ironiflagget var overflødig i innlegget mitt! Jeg tok faktisk utgangspunkt i at dette var en åpenbar tulletråd. Spørs om ikke gjesten "psykiatrisk pasient" over meg her er den som startet tråden også... Nææ, gi deg da Bodillen, du tror jeg tuller du. Nei, jeg startet ikke tråden og det jeg skrev er sant Pluss to sekretærer. Joda, jeg har sans for damer, og de har ofte sans for meg, tralala.
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. desember 2007 #35 Skrevet 1. desember 2007 Jeg har selv jobbet i en akuttavdeling innenfor psykisk helsevern, og jeg har sett det som beskrives i hovedinnlegget. Det er særlig unge sykepleiere som tydeligvis ikke har peiling på hva som ikke er et profesjonelt antrekk. Pinetrange jeans og lave utrigninger er overraskende vanlig. Men at pasienter skal beskyttes mot sensoriske inntrykk...er vel ikke udelt enig i det Nei, man kan alltids diskutere om man skal beskytte dem mot alle de inntrykkene de vil få når de kommer ut. Derfor tenker jeg at man kler seg vanlig, og ikke som en nonne heller, men normalt anstendig.
amles Skrevet 1. desember 2007 #36 Skrevet 1. desember 2007 Jeg reagerer også på klesstilen hennes, fordi den kan oppfattes som "støy" på pasientene. Helsepersonell bør kle seg i nøytrale klær. Støy kan være prangende øreringer, sterk parfyme, veldig fargesprakende klær osv. Prøv selv å prate med en som har sjokkrosa store øredobber og klovnesminke, og få med deg hva personen sier. Hehe..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå