Gå til innhold

Er pus tykk?

Gjest Gjest_Bettina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bettina_*
Skrevet

Jeg har en stor hannkatt som er 4 mnd gammel og veier snart 4 kg. Synes han har litt stor mage, og han er helt vill etter mat. Spiser stort sett bare Hills kitten tørrfor (riktig dagsdose ut fra alder) og drikker vann, men løper rundt og mjauer når vi spiser middag fordi han vil ha noe....

Hvordan holder man vekten på katten når den bare får tørrfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en hannkatt som er tjukk, han er 6 mnd. Da han ble kastrert i forrige uke veide han 3,6 kg. Han får også bare Hills kitten tørrfor. Siden han nå er kastrert så har han større sjanse for å få problemer i urinveiene, og fordi han er tjukk så er sjansen enda større. Han skal gå over på Spesialfor som jeg får kjøpt hos vetrinæren, han skal begynne med light typen av det foret som er for kastrerte, overvektige hannkatter.

Det foret er faktisk billigere enn Hills, pluss at man får hver 6. 2 kg`s sekk gratis (hills har hver 10. gratis).

Han må bare få spist opp 5 kilos sekken med Hills som jeg kjøpte dagen før han ble kastrert. Er jo typisk å ha en nesten full sekk da man får beskjed om å bytte for :klaske:

Skrevet

Godpusen min veide vel omtrent det samme som deres når han var på samme alder. Nå er han blitt 4 år, og vekta.... = 7 kilo..

Stor gutt med andre ord, men han har ikke hengemage, er rett og slett bare blitt en stor katt! Kastrert er han også, og det er jo et faktum at kastrerte katter legger lettere på seg og blir generelt større enn sine ukastrerte kattebrødre. Har ikke forsøkt å slanke min, vekta har vært konstant i 2 år nå, så jeg tenker at det er bare slik han skal være, så stor ble han rett og slett! Og så nyyydelig som han er da :hjerter_rundt:

Skrevet

Katter har veldig forskjellig størrelse, så det er vanskelig å si noe baser på vekt. For en katt i vekst tror jeg heller ikke det er særlig problematisk med mindre den faktisk blir feit, ikke bare stor, for det tyder på feil kosthold. Jeg ville latt den spise kattungefôr et par måneder til, etter det ville jeg konferert med dyrlegen om det er lurt å bytte til light/diett-fôr. Vi har en hankatt som ble ganske så rund etter at han ble kastrert og gikk på vanlig fôr (Olivers), så vi byttet til Olivers diet som har fungert veldig bra her i huset i et par år nå. Katten vår spiser endel mus (og noe fugl) i tillegg, er i godt hold og blank i pelsen - og holder vekta på et kledelig nivå :)

Skrevet (endret)

Hvis du enkelt kan kjenne ribbeina på katten så er det ingen fare. Hvis det er vanskelig å finne dem, så kanskje du kan ta en tur på dyrlegekontoret og få et tilpasset for. Men nå har forresten RC kommet med et nytt for som er for kattunger med tendens til overvekt, tror det er kitten nr.38

Endret av NovaFlare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...