Gå til innhold

Tar jeg for mye vitaminer?

Latee

Anbefalte innlegg

Jeg tar daglig 1 Solaray Spektro multivitamin uten jern, 1 Solaray Balansert Mega B Stress, to vitamin c piller og møllers dobbel...

I tillegg spiser jeg sunt og variert.

Er dette for mye? Greit nok at det kanskje ikke er nødvendig, men er det "farlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar daglig 1 Solaray Spektro multivitamin uten jern, 1 Solaray Balansert Mega B Stress, to vitamin c piller og møllers dobbel...

Er dette for mye? Greit nok at det kanskje ikke er nødvendig, men er det "farlig"?

Høres helt fint ut det:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men ble anbefalt ekstra B vitamin da jeg er i en veldig stresset situasjon om dagen..

Får man for lite B-vitamin kan man bli slapp/sliten og deppa.

Men man skal være forsiktig så man ikke tar for mye. Noen vitaminer slår ut andre, og noen virker kun sammen med andre.

Beste er å spise sunt og variert, masse frukt og grønnsaker, samt ta litt omega eller tran hver dag, samt en multi.

For sikkerhetsskyld kan man måle dette hos legen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange mg er C-vitamintabelettene? Store doser c-vitamin over lang tid er ikke heldig. Det er heller ikke doser med A og D vitamin ut over det anbefalte dagsbehovet. Sjekk om Møllers tablettene er tilsatt A og D vitamin. I såfall ville jeg gått over til et omega 3 tilskudd uten tilsatte vitaminer. Det er mange tilskudd som er tilsatt ekstra vitaminer i tillegg til dem som er deklarert, sjekk innholdsfortegnelsene. Det er nemlig ikke slik at mer er bedre i vitaminsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange mg er C-vitamintabelettene? Store doser c-vitamin over lang tid er ikke heldig. Det er heller ikke doser med A og D vitamin ut over det anbefalte dagsbehovet. Sjekk om Møllers tablettene er tilsatt A og D vitamin. I såfall ville jeg gått over til et omega 3 tilskudd uten tilsatte vitaminer. Det er mange tilskudd som er tilsatt ekstra vitaminer i tillegg til dem som er deklarert, sjekk innholdsfortegnelsene. Det er nemlig ikke slik at mer er bedre i vitaminsammenheng.

Enig i dette. Å gå over anbefalt dagsdose B-vitaminer tror jeg ikke er spesielt farlig (kvinner som prøver å få barn er f eks anbefalt å ta dobbel dagsdose såvidt meg bekjent), C-vitamin er også vannløselig og ikke spesielt skadelig, men over lengre tid er det nok ikke bra å ta for mye av noen vitaminer. Det er som du sier spesielt de fettløselige vitaminene A og D man skal være forsiktig med å ta mer enn dagsdose av - det kan rett og slett være farlig å ta for mye over tid fordi organer kan skades (for mye A-vitamin mener jeg er farlig for foster også?).

Ellers ville jeg tatt råd om dosering med en viss skepsis. Når jeg har skullet kjøpe vitamintilskudd i helsekost har betjeningen uten unntak sagt at de tar "to-tre-fire" tabletter pr dag av tilskudd (som gjerne inneholder A, D og jern, alt dette bør man være varsom med) hvor anbefalingen på boksen er én tablett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar multivitamin, skal jo dette sikre dagsbehovet for alle vitaminer. Hvorfor tar du c-vitamin i tillegg? Og har du merket behov for b-vitamin, eller tar du det bare "i tilfelle", fordi du er stresset? Multivitamin skal jo dekke dagsbehovet for dette også. Husk at man får i seg endel vitaminer gjennom kosten, og spiser du melkeprodukter og kjøtt jevnlig, bør du ha nok b-vitamin i utgangspunktet.

Hvis du ikke får i deg 5 om dagen, ville jeg tatt 1 multivitamin og 1 omega-3 dose og droppet resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg spiser inntil 10 stk B-vitaminer, av samme merke som du tar. De sa på helsekosten at det gikk greit, om du er veldi stressa. Har lest at du kan ta inntil 1g C-vit per dag, før det kan bli helseskadelig over tid. Hver gang du stresser, er redd o.l. bruker kroppen opp B-vit lagrene, så da trenger de påfyll. Er ikke meningen en skal ta 10 stk hver morgen, men fylle på litt, flere ganger om dagen. For noen holder det kansje med 3 per dag.. andre, som meg, MÅ ha 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser inntil 10 stk B-vitaminer, av samme merke som du tar. De sa på helsekosten at det gikk greit, om du er veldi stressa. Har lest at du kan ta inntil 1g C-vit per dag, før det kan bli helseskadelig over tid. Hver gang du stresser, er redd o.l. bruker kroppen opp B-vit lagrene, så da trenger de påfyll. Er ikke meningen en skal ta 10 stk hver morgen, men fylle på litt, flere ganger om dagen. For noen holder det kansje med 3 per dag.. andre, som meg, MÅ ha 10.

Mye c-vitamin fører til løs mage, men farlig er det ikke.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-vitaminer som er overflødig skiller kroppen ut. Dette er ett vitamin som ikke skader å ta litt for mye av i perioder.

Men som nevnt i innlegget over kan det gi litt løs mage.

Endret av Lotte27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke vondt i magen av alle disse B-vitaminene? B-vitaminene er jo også godt for hår og negler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...