Gjest Gjest_hemmelig_* Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Nå har det seg slik at jeg og mannen er uenige om bl.a. det å øke barneflokken. Jeg vil, ikke han. (han er en del eldre enn meg.) Jeg ønsker å anskaffe katt el. annet husdyr, ikke han...(ingen allergi e.l., bare vil ikke) Han ønsker å lage til treningsrom, jeg ønsker ikke å prioritere de få rommene vi har til dette... Og slik kunne jeg holdt på lenge... :cry: Hvordan løser dere slike ting? Prøvere å få igang diskusjoner på temaene, men når jeg tar opp mine ønsker (behov), blir de bare blankt avvist. Og jeg føler meg bare i veien og masete. Og dermed blir emnet lagt på hyllen igjen. Og så blir de liggende der å gnage, og jeg merker at jeg blir mer og mer frustrert og lei for at vi ikke får ordnet opp. :gråte: Føler ofte at det er jeg som må "gi meg" når det gjeder de store tingene, men at jeg "aller nådigst" kan få bestemme litt når det gjelder bagatellene... Tips? Ideer? Synspunkt?
Gjest Golden Girl Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Ok, jeg har ikke vært oppe i så ekstrem situasjon før, så jeg vet ikke, men... Hva med å sette seg ned med ham etter å ha laget en liste over alle de tingene du synes dere bør snakke om, og "forhandle"? Få ham til å skjønne at dette er alvor, og at han ikke bare kan fortsette å blåse det bort. Og finn ut av hva du er villig til å jenke deg på, og hva du ikke kan godta. Det er bare rett og riktig at dere kan gi og ta litt. "Gir du meg den, så gir jeg deg den..." Eller hva?
Gjest StockDama Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Byttehandel, du får den ene tingen du vil ha, han får den ene tingen han vil ha. Dåg den barnediskusjonen kan neppe løses like lett.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Byttehandel, du får den ene tingen du vil ha, han får den ene tingen han vil ha. Dåg den barnediskusjonen kan neppe løses like lett. Ikke den om kjæledyr heller.. Man kan ikke skaffe seg et dyr hvis den en bor med ikke liker dyret spesielt ikke et dyr som katt eller hund. Det er ikke rett overfor dyret.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 Når det er snakk om store ting, som å få barn eller dyr, så syns jeg begge må være positive. Jeg syns ikke man skal få barn hvis bare den ene har lyst på, og man kan heller ikke tvinge den andre til å få et barn til. Kan det være sånn at du ønsker diskusjon om de store tingene, som han er negativ til, mens han tilfeldigvis ønsker små endringer, som det er lettere for deg å si ja til - noe som fører til at du føler at han bestemmer mer? Men du kan alltids kreve en god forklaring, og ikke bare at han avviser hele diskusjonen uten å si noe mer.
Gjest StockDama Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Ikke den om kjæledyr heller.. Man kan ikke skaffe seg et dyr hvis den en bor med ikke liker dyret spesielt ikke et dyr som katt eller hund. Det er ikke rett overfor dyret. oi, selvfølgelig, skulle nevnt det også,
viren Skrevet 30. november 2007 #7 Skrevet 30. november 2007 Vi har 2 barn, dersom jeg fant ut at jeg ville ha et til og han i utgangspunktet ikke ville, hadde jeg måtte bestemme meg for hvor viktig dette var for meg. Hadde det vært svært viktig ville jeg fortalt han at det betydde mye for meg, og da ville han sansynligvis gå med på det. Dersom det hadde vært å innrede et treningsrom og jeg tross alt kunne klart meg uten hadde jeg gitt meg på det, evt om det var han som veldig gjerne ville hatt det ville jeg strukket meg ekstra for å få det til. Når det gjelder små ting (hvilken film vi skal se, hva vi skal ha til middag etc) er dette også ting som ofte avgjøres av "hvem som vil det mest". Dvs: i de fleste tilfeller bryr jeg meg ikke så mye hva vi har til middag, hvilken film vi skal se etc så da kan han gjerne velge, men dersom jeg har et spesielt ønske sier jeg det, og da får jeg bestemme. Det er vanskelig med viktige ting som "hvor i landet skal vi bo", "skal vi ha barn" o.l , men vi strekker oss så langt vi kan for hverandre også her. Så lenge man ikke utnytter den andre med "jeg vil dette så gjerne" når det gjelder absolutt alt, men bruker det "kortet" når det virkelig betyr mye så fungerer det greit for oss. Dette ble et av de mest rotete innleggene jeg har skrevet tror jeg, her skal det soves
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 Det er mange som ikke tenker på det at hvis man fører barn eller dyr inn i et hjem hvor noen ikke ønsker det så kan det føre til mishandling.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #9 Skrevet 1. desember 2007 Med barn og dyr må man nesten være enige, så der fungerer det dårlig med hensyn til den andre. Men nå det gjelder de andre tingene du nevner tar vi ofte avgjørelser etter hvem det betyr mest for. For eksempel er det viktigere for ham å ha treningsrom enn det er for deg å ikke ha det? Når vi kjøpte hus var det viktigere for meg å ha et ekstra rom, selv om det kostet mer, enn det var for mannen å ikke ha det, så da "fikk jeg viljen min". Andre ganger går det andre veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå