Tusenfryd Skrevet 15. april 2003 #1 Skrevet 15. april 2003 10 stykker - hva serverer man som er enkelt og greit, dette skal ikke være matfokus, men samles-og-hygge-seg-fokus - god mat, men enkelt å lage, uten mye tyr. Hadde noen ideer om raclette, men så ble vi så mange, så nå må jeg tenke litt igjen. Ikke koldtbord - det er så mye styr, ikke quiche, for det er ikke påskemiddag, liksom, en gryte, men hva slags... litt mer enn lapskaus må det være... Og ikke fisk - vi har en som ikke kan spise det - ellers hadde jo det vært veldig påskeaktig og godt. Noen ideer?
chimp Skrevet 15. april 2003 #2 Skrevet 15. april 2003 Siden d er påske, hadde jeg satset på lammestek. Den gjør seg jo selv i ovnen, du kan jo velge enkelt tilbehør; f eks posesaus, slottspoteter fra frysedisken og brokkoli.....D blir kjempegodt uansett; d skal jeg love deg.... :D
Paprika Skrevet 15. april 2003 #3 Skrevet 15. april 2003 Mye som er enkelt å lage til mange personer; - Kalkun - Pinnekjøtt - Lasagne i langpanne - Pizza - Tacos - Tapas (m/kyllingklubber, hvitløksbrød, ovnsbakte tomater, båtpoteter, salat, oliven, kjøttboller, sauser, dressinger etc) - Finn frem grillen, været er jo helt konge. Litt kaldt å spise ute kanskje, men man kan jo ta maten inn - Reker, kjempeenkelt, krever lite forrarbeid. - Jeg har oppskrift på en superenkel kylling rett som jeg har i ovnen (laget klar på 10-15 min + steketid ca 45 min) som jeg serverer med ris og salat - Masse bakte poteter, forskjellig tilbehør i skåler (bacon, mais, rømme, dressing, bernaise, løk etc) slik at folk selv kan velge hva de vil ha på Litt forslag i allefall - lykke til med middagen.
Lula Skrevet 15. april 2003 #4 Skrevet 15. april 2003 Enig med siste taler :-) Påskelam er tingen. Lammelår steker seg selv i ovnen. Som tilbehør kan du ha (enkelt og letttvindt :-)): -Råstekte potetbåter. Vend dem i olivenolje, salt og pepper og friske urter. Sett dem i ovnen til de er ferdige. -Saus lager du av stekesjyen fra steken. Ha litt vann i langpannen under steketiden. Etterfyll dersom det fordamper. Sjyen siler du og tilsetter et beger creme fraiche, 2 store ss med fransk sennep og friske hakkede urter. Smak til med salt og pepper. -Som grønnsaker kan du ha en grønn salat eller en tomatsalat med rødløk, fetaost og oliven. Hvis du vil ha varme grønnsaker kan du dampe litt broccoli i smør. Nå ble jeg jammen sulten
Tusenfryd Skrevet 15. april 2003 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2003 Det må jo bli et diiiigert lam det da - nesten en sau - for så mange menesker... jeg tenkte på det, men... Kalkun ja, hvorfor ikke... ingen dum idé - da har vi pålegg frem til sommeren også... Takk for tips, jenter! (har ikke bestemt oss enda - så fler mottas med takk!)
Lula Skrevet 15. april 2003 #6 Skrevet 15. april 2003 Det må jo bli et diiiigert lam det da - nesten en sau - for så mange menesker... Du kan feks. ta to stk lammelår. Det får fint plass i ovnen og tar ikke lengre tid. Hvis lammet må være stort, hvor stor må da en kalkun være for å mette 10 Hvis ikke lam passer kan jo en kraftig suppe være tingen? En tomatisert variant, med mye rot-grønnsaker, hvite bønner, pasta og røkt kjøtt eller chorizo? Revet parmesan på toppen ved servering setter prikken over i´en! Det er mye mat i en slik suppe, og har du godt brød og god rødvin ved siden av så er dette et deilig og mettende måltid :-) Den kan til og med stå og koke mens du går tur med mannen din i Botanisk hage :-)
Tusenfryd Skrevet 15. april 2003 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2003 Stooo fugl... hehe, nei, jeg bare tenkte at kalkunkjøtt er mer mektig enn lammekjøtt, men to lår burde holde. Ellers hørtes den suppen meget god ut - en kjempegod idé - kan jo bruke lammekjøtt... ? Og så blir det Nigella-is til dessert - mmm... gleder meg!
Gjest Cruella Skrevet 15. april 2003 #8 Skrevet 15. april 2003 Spekemat er jo også et alternativ. Viktig at du ikke sliter deg ut med forberedelser etc. og kan sitte rolig ved bordet og nyte maten selv. L-B
aber Skrevet 15. april 2003 #9 Skrevet 15. april 2003 Paella er kjempegodt og lager seg nesten selv! Jeg pleier å kjøpe paellaris (rundkornet, eller hva det nå heter) og paellakrydder på pose - smaker helt utmerket. Skal stå i ca. 20 minutter, og til slutt har jeg i scampi (billigere å kjøpe i innvandrersjapper enn på f.eks. Meny), erter, bacon o.l. Hvis dere blir 10 stykker skulle dette være grei mat å lage! Ellers er jo ordentlig gresk moussaka (ikke fra pakke! Hjemmelaget er mye bedre!) fint til påske, spesielt hvis man bruker kjøttdeig av lam. Bacalao er alltid en slager - som også lager seg selv (etter litt forberedelser...). Mer eksotisk er kanskje indisk kyllinggryte - jeg har en gang laget det til 25 stykker. Også kjempeenkelt. Skinke på potetseng/hasselback-poteter er også lett å lage til mange. Lykke til!!!!
Tusenfryd Skrevet 15. april 2003 Forfatter #10 Skrevet 15. april 2003 Mmmm.... baccalao er en klassiker - serverer det mye jeg. Men nå skal jeg ta hensyn til en fyr som ikke kan være i samme rom som en fisk, så da falelr den litt ut. Skjønt, vi burde jo hatt nettopp dette og så servert fyren pølse med lompe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå