Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #1 Skrevet 29. november 2007 Vi er sånn halvveis på boligleting, og jeg har litt sans for endel murhus (gjerne eldre, bygd før 1960 stort sett, inkl opprinnelige funkishus)... Men hvordan er det å bo i murhus i Norge? Kaldere, varmere, vanskeligere eller lettere å varme opp enn tradisjonelle trehus? Spesielle ting man må være oppmerksom på av svakheter? Vet ikke om det har noe å si, men vi leter i Østlandsområdet, så huset vil ligge innen en radius på rundt 15 mil fra Oslo, med det det innebærer av klima
Lavalampe Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Jeg er oppvokst i murhus (funkishus fra 30-tallet) på vestlandet med et våtere klima. Har aldri tenkt over at det skulle ha spesielle svakheter i forholdtil trehus. En ting er at jeg tror vi har malt huset sjeldnere enn mange med trehus må. Har ikke vært plaget med fukt osv i huset såvidt jeg kan huske. I kjelleren ble det lagt varmekabler da vi flyttet inn, ellers kunne det nok vært ganske kaldt der. Men det gjelder vel de fleste kjelleretasjer?
Gjest Lille Tre Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 Det er vel stort sett flest fordeler med murhus. Anbefales av atma og allergiforeingen, bedre lydisolasjon om man bor i trafikkert område, svalt om sommeren, holder på varmen om vinteren, brannsikkert, lite vedlikehold. Har aldri skjønt hvorfor vi er så opptatt av trehus her i Norge. Kan forstå det fra gammelt av med tanke på isolasjon, men nå har man jo leca med isolasjon i midten. Skulle gjerne hatt murhus selv, men det er ikke så lett å finne til en fornuftig pris i osloområdet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå