Gå til innhold

Hvor tidlig ute må man være...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære forlovet oss i romjula i fjor, men har ingen planer om å gife oss med en gang, vi er 20 og studenter, og vil bli litt mer etablerte først. Jeg har sett for meg 2010, eller helst 2011, som det tidligste. Men hvor tidlig ute skal en være med forberedelser, egentlig? Burde jeg begynne å forberede NÅ? Bestille lokaler, finne kjoler, catering osv osv? Eller holdet det å begynne et år i forveien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hvor, hvordan og når dere ønsker å gifte dere. I praksis får du sikkert gjort det meste på 3 måneder, men hvis du ønsker en spesiell kirke og et spesielt lokal og en spesiell fotograf som alle er populære vil jeg tro at et år i forveien er greit. Hvis du ønsker å gifte deg i Nidarosdomen eller lignende er det nok mye lengre ventetid hvis dere ønsker sommerbryllup i hvertfall... Hvis dere vet hvilken dato dere ønsker og hvordan dere vil ha det er det jo ingenting i veien for å booke kirke, lokale og fotograf (det jeg kommer på i farta som bookes tidlig) nå, og ta resten senere? Brudekjole trenger man absolutt ikke flere år på å finne, men noen har leveringstider på ca et halvt år. Lykke til med planleggingen! :jepp:

Skrevet

Takk! Vi har allerede bestemt at uansett hvilket år det blir, så skal datoen være 18.juli, datoen vi ble sammen, eller 16.juni, datoen vi traff hverandre. Så sommerbryllup blir det uansett!

Skrevet

Du ternger nå ikke så lang tid på deg, men det du kan gjøre er at om du har allerede bestemt deg for hvordan ting skal være kan du skaffe tilbehør, utstyr o.s.v.. Ikke at du trenger det, men så slipper du masse utgifter over et år...

Skrevet

Ja, jeg har allerede begynt å planlegge litt i hodet (farger, hva slags kjole jeg vil ha osv) men akkurat nå, midt i studietiden, er det ikke lett å ha penger til overs :P

Skrevet

I år 2009 er den 18 juli en lørdag, og i 2011 er den 16 :)

Så vet du det hvis du vil ha bryllupet på en lørdag :bryllup:

Skrevet

Ah, takk Aja! Hvilken dag i uka har vi egentlig ikke tenkt så mye på. 18 juli er det som er mest aktuelt, og det er jo midt i fellesferien uansett. Men takk for at du tok bryet med å sjekke!

Skrevet
Ah, takk Aja! Hvilken dag i uka har vi egentlig ikke tenkt så mye på. 18 juli er det som er mest aktuelt, og det er jo midt i fellesferien uansett. Men takk for at du tok bryet med å sjekke!

...og du mener at siden det er midt i fellesferien så er det greit for alle å bruke en hvilken som helst dag på å gå i bryllup?

Ikke alle som har ferie midt i fellesferien, og ikke alle som har lyst til å ikke bruke ferien sin på å reise et sted pga et bryllup.

Bare så det er sagt. For min del hadde det kommet helt an på hvem det var, men det går an å ta litt hensyn til "alle andre".

Skrevet

Forstår godt hva du mener, frøken eple! Men nå har ikke vi tenkt oss noe gigantbryllup, kun den aller nærmeste familien, og noen få utvalgte venner, om de vil. Og når vi først bestemmer oss for årstallet i tillegg til datoen, så skal det skje minst et år i forveien, så alle har god tid til å velge om de kommer. Jeg forstår jo godt at det er sommerferie og at folk vil reise, eller kanskje helst IKKE reise for de som bor lenger borte, og kommer ikke til å holde nag til noen på grunn av det! Vi er ikke såå viktige. Så lenge foreldrene våre er der, er jeg i grunn fornøyd.

Skrevet

Når det gjelder bestilling av lokale og kirke, kommer det an på hvor du bor og årstid. De fleste vil gifte seg på sommeren. På vinteren tror jeg ikke det er noe problem å få kirke, men det kan være vanskelig å få lokale hvis dere gifter dere midt i julebordsesongen. Men vanligvis er ett år i forveien god tid.

Skrevet

Jeg bor på det sentrale Østlandet, og her holdt det ikke å booke et år i forveien :overrasket:

Jeg prøvde i august å booke lokale for august neste år, men det var helt umulig. På de to mest populære stedene var de også fullbooket våren 2009, altså 1 1/2 år i forveien...

Gjest Grafica
Skrevet

Mai/april pleier å være fullbooket laaang tid i forveien, det veit jeg fra jeg skulle stå til konfirmasjon, mamma begynte å ringe etter lokaler i januar og blei ledd av, fordi de fleste booka lokaler 3-4 år i forveien...

Lillebror fyller 11 i januar (går i femte klasse) og mamma har allerede booka lokale til konfirmasjonen hans nå :P

Skrevet
Forstår godt hva du mener, frøken eple! Men nå har ikke vi tenkt oss noe gigantbryllup, kun den aller nærmeste familien, og noen få utvalgte venner, om de vil. Og når vi først bestemmer oss for årstallet i tillegg til datoen, så skal det skje minst et år i forveien, så alle har god tid til å velge om de kommer. Jeg forstår jo godt at det er sommerferie og at folk vil reise, eller kanskje helst IKKE reise for de som bor lenger borte, og kommer ikke til å holde nag til noen på grunn av det! Vi er ikke såå viktige. Så lenge foreldrene våre er der, er jeg i grunn fornøyd.

Da er det sikkert ikke noe problem :) Hadde det vært søsteren min eller noen av mine beste venner, hadde jeg kommet uansett når og hvor. Men dersom det var mindre gode venner som vi likevel ble bedt til, vet jeg ikke om jeg ville lagt opp hele sommeren og ferien etter de.

Men det er sikkert lurt å bestemme en dag, og si fra til de nærmeste.

Skrevet

Jeg har booket kirke osv nå. Skal gifte meg i juli 09. Da jeg ringte kirkekontoret var det booket to brylluer det året i min hjemkommune og den ene av de var samme dato som jeg ønsket... så jeg måtte flytte klokkeslettet i forhold til det jeg ønsket.

Skrevet

Tror det kommer helt ann på sted og tid. Vi skal gifte oss på sommeren 2010 og har undersøkt på et populært sted og et sted hvor de er litt sære og ikke vil ha mer en 3-4 bryllup om sommeren.

Det populære stedet er full booket ut 2009 og hadde et par bestillinger for 2010. Der hvor de er litt sære så måtte vi bestemme oss med en gang for de var egentlig full booket for 2010.

Hvis man er litt fleksibel på sted og tid i kirken så trenger man ikke mer enn et år her hvor vi bor.

Dere burde sjekke når dere bestemmer dere for dato dersom dere må ha denne datoen og vil ha et spesiellt sted.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Nå vet jeg ikke om du har skrivd det noe annet sted, men siden du startet denne så drar jeg den litt opp igjen..

Men hvilket år skal du gifte deg? Du sa at det var bestemt og jeg er bare nyskjerrig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...