Gå til innhold

Dårlig emalje på tennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jenta vår var hos tannlegen sist, hadde han sagt at hun hadde dårlig emalje på tennene. Hun er 12 år. Det var ikke jeg som fulgte, og far "husker ikke så godt". Tenker jeg må ta en tlf til tannlegen.

Er det noen som vet hva dette kommer av. Hun har ikke fått nevneverdig mer syredrikker enn det som er normalt.

Hva kan konsekvensene bli og hva bør hun holde seg unna?

Takknemlig for svar

Skrevet

Ikke pusse tennene rett etter inntak av "syredrikker", helst drikke vann etter brus eller juice.

Skrevet

Det kan også være en medfødt svakhet. Ett av våre barn har dette, og er nå sikret gratis tannlegebehandling livet ut..

Barnet merker ingen problemer med dette til daglig. Det er i tilsvarende aldersgruppe som ditt barn og har nå hatt 2 hull. Vi er imidlertid skeptisk hvis det blir aktuelt med tannregulering da det vil kreve ekstremt renhold.

Vi har hørt flere teorier om årsaken til denne svakheten. En av dem går ut på at barnet har fått (for mye) antibiotika som baby, men jeg sitter med inntrykk av at de ikke kan si noe sikkert om årsaken. Teoriene varierer fra tannlege til tannlege.

Gjest Bodillen
Skrevet

Datteren vår har fått dette pga antibiotikabruk. Ikke for mye antibiotika, men bruk av en spesiell type, som ikke lenger gis til små barn fordi den skader dannelsen av tannemalje.

Vi har fått beskjed om å være forsiktig med søtsaker og brus, så her holder vi meget strengt på dette med lørdagsgodt.

Hun må også bruke tanntråd ved hver tannpuss og skylle med fluor til kvelds.

Heldigvis har vi til nå greid å unngå hull.

Hun har relatvit store skader på nesten alle tennene, og er lovet skallfasetter etter fylte 18 år. Vi må faktisk betale halvparten selv...

Skrevet

En venninne av meg har et barn som er født uten emalje på tennene. Årsaken til dette vet jeg ikke, men at det kan være medfødt.

Skrevet
Det kan også være en medfødt svakhet. Ett av våre barn har dette, og er nå sikret gratis tannlegebehandling livet ut..

Mener du en bestemt tannsykdom? Mitt barn har det, og har ikke sikret gratis tannlegebehandling livet ut - bare på behandling av selve sykdommen. Dvs ev skallfasetter blir gratis, mens vanlig tannbehandling må man dekke selv.

Skrevet
Mener du en bestemt tannsykdom? Mitt barn har det, og har ikke sikret gratis tannlegebehandling livet ut - bare på behandling av selve sykdommen. Dvs ev skallfasetter blir gratis, mens vanlig tannbehandling må man dekke selv.

Jeg må se en gang til på papirene vi fikk da vi besøkte tannlegehøyskolen i Oslo for å få dette bekreftet.

Skrevet

Jeg har medfødt emajleskade på noen tenner hvertfall :(

Skrevet
Jeg må se en gang til på papirene vi fikk da vi besøkte tannlegehøyskolen i Oslo for å få dette bekreftet.

Mitt barn har påvist Amelogenesis Imperfecta, en genetisk tannsykdom, og vi har ikke fått noe slik informasjon. Et annet voksent familiemedlem har også påvist denne sykdommen, og h*n har fått dekket skallfasetter, men ikke vanlig tannbehandling. Jeg er selvsagt veldig nysgjerrig på om vi har rett på mer... Mulig det har kommet nye regler.

Selvsagt finnes det mange sorter tannsykdommer, men man skulle tro at praksis var noe lik.

Skrevet

Fra Nav:

Det kan ytes bidrag til dekning av utgifter til tannlegebehandling når:

• medfødt eller ervervet defekt eller annen sykdom - eller behandling av slik defekt/sykdom - har medført skade eller sykdom på tenner eller støttevev med vesentlig forringelse av tannhelsen

og/eller

• behandlingen antas å ville føre til en vesentlig funksjonsbedring etter svekkelse som skyldes medfødt eller ervervet somatisk defekt/sykdom.

Dette innebærer at utgifter til alle typer tannlegebehandling som primært skyldes nedsatt tannhelse som følge av karies (tannråte) eller periodontitt (tannkjøttsykdom) ikke dekkes. En hovedforutsetning for bidrag er at annen sykdom enn karies og/eller periodontitt, skade eller lyte er årsak til den nedsatte tannhelsen. Det vil si at utgifter til protetisk tannlegebehandling kan dekkes ved for eksempel medfødte lidelser, ved skade oppstått etter ulykke m.v. Utgifter til tannråtebehandling kan dekkes ved for eksempel munntørrhet.

Diagnosen alene er ikke bestemmende for om det kan ytes bidrag. Det er et vilkår at det er årsakssammenheng, dvs. at det er mest sannsynlig at det er årsakssammenheng mellom den nedsatte tannhelsen og defekten/sykdommen eller der tilstrekkelig tyggeevne antas å føre til en vesentlig funksjonsbedring.

Skrevet

Jeg har det selv. Og det er medfødt.

Fikk vite det da jeg var 10 år gammel.

Kan jo hende datteren din også er født med det.

Skrevet

Jeg vet noen som har det, ifølge tannlegen forårsaket av perioder med mye feber som baby.

Skrevet

Det er store forskjeller på medfødte sykdommer som rammer tennene (feks amelogenesis imperfecta, dentinogenesis imperfecta) og emaljeskader som kommer av forhold i de første leveårene (mye sykdom/antibiotikabruk, øvre luftveisinfeksjoner, noen mener også at økte mengder miljøgifter i nærmiljøet kan være årsak, noen ganger vet vi ikke).

Den siste typen rammer vanligvis bare fortenner og 6årsjekslene, og kallers Molar Incisior Hypomineralisation (MIH), men dette er en relativt ny diagnose, kom vel i 1999 om jeg ikke husker feil, og derfor er det mange tannleger idag som ikke er så godt kjent med akkurat navnet på diagnosen, og heller bare informerer om at det er dårlig emalje på noen tenner. Men utfallet er ofte det samme, emaljen på fortennene har ofte misfargede flekker (ofte hvitlige eller gule) og på 6årsjekslene blir det ofte veldig lett hull, om man ikke er ekstremt nøye.

De som har medfødte sykdommer og en diagnose på dette (feks fra Odontologisk fakultet i Oslo) får dekket svært mye av behandling som er nødvendig pga sykdommen. Vanligvis er dette 90 % av alt som overstiger 1600,-.

De som har MIH kan også få noe dekket, men dette er noe vanskeligere da man må ha kliniske bilder, rtgbilder fra man er barn og gjerne også journalutskrifter for å "bevise" at akkurat denne flaten på denne tannen er skadet av MIH og ikke er ødelagt av andre årsaker. Dette er fordi MIH vanligvis rammer tennene asymmetrisk og ujevnt, mens amelogenesis og dentinogenesis imperfecta i svært stor grad rammer alle tenner likt, og skadene man får ofte er typiske for sykdommen.

Skrevet
Det er store forskjeller på medfødte sykdommer som rammer tennene (feks amelogenesis imperfecta, dentinogenesis imperfecta) og emaljeskader som kommer av forhold i de første leveårene (mye sykdom/antibiotikabruk, øvre luftveisinfeksjoner, noen mener også at økte mengder miljøgifter i nærmiljøet kan være årsak, noen ganger vet vi ikke).

Den siste typen rammer vanligvis bare fortenner og 6årsjekslene, og kallers Molar Incisior Hypomineralisation (MIH), men dette er en relativt ny diagnose, kom vel i 1999 om jeg ikke husker feil, og derfor er det mange tannleger idag som ikke er så godt kjent med akkurat navnet på diagnosen, og heller bare informerer om at det er dårlig emalje på noen tenner. Men utfallet er ofte det samme, emaljen på fortennene har ofte misfargede flekker (ofte hvitlige eller gule) og på 6årsjekslene blir det ofte veldig lett hull, om man ikke er ekstremt nøye.

De som har medfødte sykdommer og en diagnose på dette (feks fra Odontologisk fakultet i Oslo) får dekket svært mye av behandling som er nødvendig pga sykdommen. Vanligvis er dette 90 % av alt som overstiger 1600,-.

De som har MIH kan også få noe dekket, men dette er noe vanskeligere da man må ha kliniske bilder, rtgbilder fra man er barn og gjerne også journalutskrifter for å "bevise" at akkurat denne flaten på denne tannen er skadet av MIH og ikke er ødelagt av andre årsaker. Dette er fordi MIH vanligvis rammer tennene asymmetrisk og ujevnt, mens amelogenesis og dentinogenesis imperfecta i svært stor grad rammer alle tenner likt, og skadene man får ofte er typiske for sykdommen.

:jepp:

Jeg måtte le litt når jeg leste innlegget. Ikke fordi det var dårlig skrevet på noen måte, men fordi jeg ble mektig imponert. Her snakker tydeligvis en oppegående fagperson, for disse latinske faguttrykkene, inngående kjennskap til regelverket og diagnoser, ville du sansynligvis brukt l a n g tid på om du hadde funnet det på nettet.

Takk for oppdateringen :tanpuss: . Tråden grenser vel litt opp mot helse tråder, men ettersom dette er noe som ofte rammer barn i ung alder er det vel riktig å ta det i dette forumet.

Jeg forstår nå hvem jeg bør henvende meg til mht tannhelse ;).

Skrevet (endret)

Du har helt rett, Far til 2 - Bokormen er tannlege. :Nikke:

Endret av Wadjet
Annonse
Skrevet

Hehe vel, er jo så mange som er flinke på andre områder, så bra jeg kan bidra litt på det jeg kan om iallefall :)

Gjest Bodillen
Skrevet
Hehe vel, er jo så mange som er flinke på andre områder, så bra jeg kan bidra litt på det jeg kan om iallefall :)

Ah, en ekspert! Da tar jeg meg den frihet å prøve meg på et par spørsmål til deg; som sagt har datteren min dårlig emalje/porøse tenner pga antibiotika (kun 1 kur da hun var drøye året). Skoletannlegen har sagt at hun sannsynligvis får dekket halvparten av utgiftene til skallfasetter når hun blir 18. Hvorfor bare halvparten, når skaden kommer av medisin, som faktisk ikke lenger gis til barn pga dette? Jeg mener det eneste riktige ville vært å dekke alt.

Er det virkelig absolutt ingen ting å gjøre med tennene rent utseendemessig før hun er ferdig utvokst (hun er snart elleve)? Hun opplever ekle kommentarer fra andre barn, og sier selv at hun er stygg pga tennene... Vi har prøvd et sånt hvitt belegg hos skoletannlegen, men det begynte å skalle av etter bare noen dager, og ble egentlig bare styggere.

Skrevet
Ah, en ekspert! Da tar jeg meg den frihet å prøve meg på et par spørsmål til deg; som sagt har datteren min dårlig emalje/porøse tenner pga antibiotika (kun 1 kur da hun var drøye året). Skoletannlegen har sagt at hun sannsynligvis får dekket halvparten av utgiftene til skallfasetter når hun blir 18. Hvorfor bare halvparten, når skaden kommer av medisin, som faktisk ikke lenger gis til barn pga dette? Jeg mener det eneste riktige ville vært å dekke alt.

Er det virkelig absolutt ingen ting å gjøre med tennene rent utseendemessig før hun er ferdig utvokst (hun er snart elleve)? Hun opplever ekle kommentarer fra andre barn, og sier selv at hun er stygg pga tennene... Vi har prøvd et sånt hvitt belegg hos skoletannlegen, men det begynte å skalle av etter bare noen dager, og ble egentlig bare styggere.

Dette er litt vanskelige spm, men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan :)

Hvor mye som dekkes, er fastsatt av trygdereglene og de er det trygdekontoret og politikerne som bestemmer. Der er det lite tannlegen kan gjøre for å hjelpe dere med akkurat dette, desverre. Trygdereglene forandres stadig, og vi kan krysse fingrene for at det er mulig å få dekket mer om noen år :)

Rent utseendemessig er det desverre lite å gjøre så lenge hun er så ung, ja. Sånn jeg forstår det har tannlegen deres lagt på plastmateriale for å skjule defektene? Dette er det vanligste å gjøre, men desverre ingen fullgod løsning, slik dere også opplever. Årsaken til at vi sjelden/aldri lager skallfasetter eller kroner på personer under 18 år, er at det rommet inni tannen som inneholder nerver og blodårer (+ div fibre og kollagen og div.) er så stort når man er ung, at det er stor fare for nerveskade og at tannen deretter må rotfylles. Dette rommet heter pulpacavum og krymper hele livet. Man regner generelt med at det har krympet så mye når man er over 18 at det er liten reell fare for nerveskade.

Håper det forklarte mer for deg :)

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Dette er litt vanskelige spm, men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan :)

Hvor mye som dekkes, er fastsatt av trygdereglene og de er det trygdekontoret og politikerne som bestemmer. Der er det lite tannlegen kan gjøre for å hjelpe dere med akkurat dette, desverre. Trygdereglene forandres stadig, og vi kan krysse fingrene for at det er mulig å få dekket mer om noen år :)

Rent utseendemessig er det desverre lite å gjøre så lenge hun er så ung, ja. Sånn jeg forstår det har tannlegen deres lagt på plastmateriale for å skjule defektene? Dette er det vanligste å gjøre, men desverre ingen fullgod løsning, slik dere også opplever. Årsaken til at vi sjelden/aldri lager skallfasetter eller kroner på personer under 18 år, er at det rommet inni tannen som inneholder nerver og blodårer (+ div fibre og kollagen og div.) er så stort når man er ung, at det er stor fare for nerveskade og at tannen deretter må rotfylles. Dette rommet heter pulpacavum og krymper hele livet. Man regner generelt med at det har krympet så mye når man er over 18 at det er liten reell fare for nerveskade.

Håper det forklarte mer for deg :)

Nå fikk jeg faktisk vite mye, mye mer enn jeg har fått vite når jeg har spurt både min egen tannlege og skoletannlegen vår!

Du er knuppen, Bokormen! :tommelsmil: Tusen takk!

Endret av Bodillen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...