Gjest Gjest Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Hvorfor i all verden feirer dere jul?? For gavenes skyld da eller? Dere feirer iallefall ikke Jesu fødsel.
Tabris Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Jeg er ikke kristen og feirer derfor heller ikke jul. Det er likevel allment akseptert i Norge (og ellers i vesten, vil jeg tro) at man feirer jul på bakgrunn av tradisjon og kos, og det kristen elementet blir mer og mer utvannet og fragmentert.
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. november 2007 #4 Skrevet 28. november 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg skal kunne ha en koselig stund med familien selv om jeg ikke er kristen. Kristendom handler om kultur og tradisjoner i tillegg til tro, og vårt samfunn er påvirket av denne religionen. Jeg ser det da som svært unaturlig at jeg skal kutte ut julen, som jeg alltid har vært glad i, fordi jeg ikke har de riktige grunnene. Jeg gjør ingen skade ved å feire jul, og ser heller ikke at det spiller noen rolle fra eller til for andre hva jeg velger å gjøre.
Mann 42 Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Jeg feirer jul fordi det er hyggelig. Dessuten har ikke de kristne noe monopol på jula. Det er en periode med et gammalt hedensk innhold, også, i og med at vintersolverv faller på den 21. desember. Og som trådstarter kanskje eller kanskje ikke vet, er det ingen som helst grunn til å tro at Jesus ble født 24 desember. Den kristne julefeiringen ble skapt for å kontaminere en allerede eksisterende hedensk feiring som hadde solvervet og ritualene knyttet til sikringen av en ny vår og en ny syklus som fokus. Så de kristne kuppet jula, og jeg tenker på en ikke-kristen julefeiring som en måte å ta den tilbake på. Selv om jeg ikke tilhører noen annen religion heller, så gir det mye mer mening å feire at vinteren er i ferd med å snu, og at det går mot lysere, mildere og mer fruktbare tider. Men selvsagt må vi ha :kys_2: og ellers alt som hører med.
Gjest StockDama Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Og takk til Mann42 som forklarte hvorfor, så slapp jeg å gjøre det i år. Samme spørsmålet blir stilt hver eneste jul.
Gjest Indo Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 Fordi det er koslig=) Til trådstarter..Du har vel ikke juletre heller duda? Siden det ikke er en kristen skikk mener jeg.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 29. november 2007 #8 Skrevet 29. november 2007 nå er vel Jula egentlig en hedensk høytid hvor man feirer at solen snur....Men kanskje jeg husker feil.
Gjest Tweek Skrevet 29. november 2007 #9 Skrevet 29. november 2007 Jeg ferier jul p.g.a familien alltid har gjort det. En tradisjon. Egentlig kunne jeg mest tenke meg å ikke feire det, men F digger jula og vil jeg skal vær emed å kose meg i kjole med mat og annet digg.
Tabris Skrevet 29. november 2007 #10 Skrevet 29. november 2007 (endret) Et spørsmål til de som sier de feirer jul pga at det er en gammel, hedensk skikk (noe som ikke er helt riktig, men det er kanskje en annen diskusjon). Feirer dere da solsnu den 21.? Eller midtvinterblot? Bruker dere kristne symboler som engler, stjerner og julesanger? Og hva symboliserer rød, grønn (to farger ofte brukt med jul), juletre og andre symboler dere bruker? Endret 29. november 2007 av Tabris
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. november 2007 #11 Skrevet 29. november 2007 Et spørsmål til de som sier de feirer jul pga at det er en gammel, hedensk skikk (noe som ikke er helt riktig, men det er kanskje en annen diskusjon). Feirer dere da solsnu den 21.? Eller midtvinterblot? Bruker dere kristne symboler som engler, stjerner og julesanger? Og hva symboliserer rød, grønn (to farger ofte brukt med jul), juletre og andre symboler dere bruker? Jeg er i utgangspunktet for å være prinsippfast, men selv for meg går det en grense. Livet blir for slitsomt, og jeg ønsker å slappe av og kose meg også. Når det hele handler om symboler, og det er en innarbeidet tradisjon som mange er glad i, og som ikke skader noen andre, så ser jeg virkelig ikke problemet. Når det er sagt, så styrer jeg selv unna engler, fordi de har et så åpenbart religiøst innhold at det bare føles feil for min del. Men julestjerner bruker jeg uten snev av dårlig samvittighet. Det var ikke akkurat sånn at kristendommen fant opp stjernene.
Tabris Skrevet 29. november 2007 #12 Skrevet 29. november 2007 Det er da fullt mulig å være prinsippfast og å slappe av og kose seg!
Lilith Skrevet 29. november 2007 #13 Skrevet 29. november 2007 Jeg feirer jul fordi det er hyggelig og tradisjon. Jeg går ikke i kirken, men synger gjerne julesanger fordi jeg synes mange er nydelige. Pynter med juletre. Engler jeg har arvet, pynter jeg med nettopp fordi de har gått i arv og det er mye tradisjon og mange minner forbundet med dem. Farger jeg pynter med, tenker jeg ikke så mye på. Hva symboliserer rødt og grønt, egentlig?
Gjest puselabb Skrevet 29. november 2007 #14 Skrevet 29. november 2007 Hvorfor i all verden feirer dere jul?? For gavenes skyld da eller? Dere feirer iallefall ikke Jesu fødsel. Jeg er rett og slett ikke så prinsippfast. Jeg feirer jul fordi jeg synes det er en kjempefin tid, men jeg pynter ikke med elementer som jeg legger noe religiøst i.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. november 2007 #15 Skrevet 29. november 2007 Min julefeiring har lite med den kristne høytiden å gjøre. Julen blir feiret hos familie. Hvordan de pynter (engler, farger og slikt) legger ikke jeg meg bort i. Hjemme hos meg selv pynter jeg med røde lys og lignende. Ingen engler eller krybber. Jeg har ikke lagt så mye arbeid i HVORFOR jeg feirer eller HVA jeg feirer, for meg er høytiden fridager, samvær med familie og venner, god mat, koselig stemning. Jeg legger verken noe kristent eller hedensk i det. Jeg går i kirken med min familie, det er fordi det er et sterkt ønske fra dem om å samles for det.
Gjest Heloise Skrevet 29. november 2007 #16 Skrevet 29. november 2007 Hvorfor i all verden feirer dere jul?? For gavenes skyld da eller? Dere feirer iallefall ikke Jesu fødsel. Nei si det du. For meg er jula en tid der man samler familie og gleder hverandre og koser seg ilag. Jeg tror ikke på noen gud, men har vokst opp med store julefeiringer hvor hele familien er samlet + noen venner. Er jeg og moren min som feirer sammen nå for tiden, er ikke mye familie igjen og mine foreldre er fraskilt. Så vi lager mat og hygger oss, og har besøk om det er noen som har mulighet til å komme. Men skal man bare slutte med jul da, om man ikke her religiøs? Synes jo det er fine fortellinger om Jesusbarnet og alt det der (hihi) selvom jeg ikke tror på gud.
Eve Luna Skrevet 29. november 2007 #17 Skrevet 29. november 2007 Jeg feirer ikke jul. Jeg feirer slutten av året og tar meg fri for å være sammen med familien. Jeg pynter i "julens" farger, men har ikke noen krisne symboler hjemme. I min familie gir vi ikke gaver til hverandre. Vi er sammen 3 dager i jula, hvor vi spiser godt og er bare sammen og koser oss. Så jeg ser på denne høytiden som feiring av familie og ikke jul. Og forresten så trodde jeg Jesus var født i mars?
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #18 Skrevet 29. november 2007 Et spørsmål til de som sier de feirer jul pga at det er en gammel, hedensk skikk (noe som ikke er helt riktig, men det er kanskje en annen diskusjon). Feirer dere da solsnu den 21.? Eller midtvinterblot? Bruker dere kristne symboler som engler, stjerner og julesanger? Og hva symboliserer rød, grønn (to farger ofte brukt med jul), juletre og andre symboler dere bruker? Juletreet er en hedensk skikk; de ble sett på som falliske symboler på fruktbarhet. Inntil nylig ble det jo også regnet som kjetteri blant læstadianere å ha juletre. Grønnfargen kommer fra de vintergrønne trærne som har blitt brukt siden tidenes morgen for å feire vintersolverv. Det røde kommer blant annet fra kristtorn. Disse sterke fargene var symboler på styrke og overlevelse ettersom de tålte vinteren. Det er mange andre hedenske skikker som henger igjen i norsk julefeiring (Vi kaller det jo også jul som våre forfedre, ikke kristusmesse (christmas)). Blant annet juleskinke, julebukk, solkors av smør i julegrøten, de norske nissene (underjordiske), juleøl osv. På julekort ser vi også ofte den hedenske fluesoppen. Jeg synes det er meningsfullt å bygge videre på en tradisjon som våre mødre og fedre har feiret i tusenvis av år. Derfor feirer jeg JUL, og ikke kristusmesse. Det er en glede å se naturen nå sitt mørkeste punkt og vite at fra dette vil det komme en ny vår med nytt håp. Det gjør at jeg er glad for at jeg lever. Så derfor feirer jeg jul.
Tabris Skrevet 29. november 2007 #19 Skrevet 29. november 2007 Godt svar, gjest. Det jeg personlig er opptatt av, er om folk - enten de er kristne eller ikke - er bevisst hva de feirer, hvorfor de feirer det og hva symbolene de bruker betyr. Noen sier jul er hedensk, men er fortsatt ikke særlig bevisst på hva symbolene betyr og blander kanskje også krybbe og engler oppi det hele. Andre er kristne, men er kanskje heller ikke bevisst alle symbolene de bruker. Julen slik vi har den i dag er en kristen feiring i Norge, den hører til kirkeåret med kirkegang og historier om Jesu fødsel både på TV og andre steder. Det kommer man ikke forbi. De engler og stjerner som selges er ment å ha en kristen symbolikk (evt. er de bare ment å tjene penger på for butikkene), det samme har mange av julesangene folk hører på. Helt klart, så har en del av det gamle og hedenske overlevd, men jeg tror ikke folk er mer bevisst de elementene enn de er de kristne. Derfor klarer jeg ikke å se det som et argument, generelt sett. Så hva er kristendommen i dag? Tradisjon for tradisjonens del, og en kjøpefest uten sidestykke hvor julen er ødelagt hvis svoren ikke er sprøk, akevitten ikke er på bordet og poden ikke får iPoden og PS3 som han ønsket seg. Ok, det er kanskje satt litt på spissen, men jeg synes julefeiringen i dag er altfor ubevisst, altfor automatisk og altfor materiell. Det virker som om man går på autopilot og jeg våger å påstå at mange ikke har tatt et bevisst valg om å feire jul, det bare er "er sånn". På samme måte som mange ikke har tatt et bevisst valg om å spise kjøtt eller å pynte med kyllinger med påske. Og, nei, før noen kommer med det argumentet igjen - jeg forsøker ikke å fortelle hvordan andre skal feire julen sin. Og, ja, folk skal få lov til å feire akkurat slik de vil. Dette er bare min mening.
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 29. november 2007 #20 Skrevet 29. november 2007 Hvorfor i all verden feirer dere jul?? For gavenes skyld da eller? Dere feirer iallefall ikke Jesu fødsel. Og så, da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå