Gå til innhold

Soppinnfeksjon ...

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det noen som har hatt det og som har blitt kvitt det? Jeg smører og smører og smører med soppsalve uten at jeg merker noen særlig bedring.

Gode erfaringer mottas med takk.

Skrevet

Kanskje det ikke er sopp? Det kan jo være en bakterieinfeksjon som har gode grobetingelser i det litt fuktige miljøet, eller kanskje et eksem? Har du vært hos lege? Hvis ikke bør du oppsøke en, og evt en hudlege dersom det ER sopp og ikke blir bedre.

Gjest Blondie65
Skrevet
Kanskje det ikke er sopp? Det kan jo være en bakterieinfeksjon som har gode grobetingelser i det litt fuktige miljøet, eller kanskje et eksem? Har du vært hos lege? Hvis ikke bør du oppsøke en, og evt en hudlege dersom det ER sopp og ikke blir bedre.

Jeg har vært hos lege. Det er sopp. Jeg bruker den samme salven som man bruker mot fotsopp - siden det er samme typen sopp. Da jeg fikk det første gang var hele området under der en eneste stor rød masse som klødde, svidde og vesket seg. Og det lukter ost. Legen konstanterte at det var sopp, og ga meg gode tips til hva jeg skal gjøre.

Men det kommer igjen, og igjen og igjen, salven viriker en kort stund og så er det på'an igjen.

Så hvis noen har noen gode tips så tar jeg i mot.

Jeg kom på mens jeg skrev nå at det er en ting som har gått i glemmeboken og det er å bruke talkum der under.

Forøvrig vasker jeg meg ikke med sepe der og jeg tørker det godt med håndkle.

Skrevet

Jeg tror absolutt du skal bruke såpe der. En mild en selvfølgelig...

Og se på materialet i undertøy du bruker. Syntetisk materiale kan være for tett og ikke puster det godt nok. Kanskje du kan gå over til bomull? Og noe som gir skikkelig støtte slik at det ikke ligger hud mot hud der.

Og ligg uten bh på natten så det får luft. Viktig å tørke godt ja. Kanksje til og med føne bittelitt under der når du har dusjet. Det blir alltid litt fukt som sitter igjen i huden når man tørker med håndkle.

Svetter du mye kan jp dette være et problem også...

Gjest Blondie65
Skrevet

BH om natten har jeg aldri brukt.

Hverdagsundertøyet mitt er av bomull eller ull.

Jeg føner der fra tid til annen.

Såpe anbefalte legen meg å kutte ut. Jeg vasker nå med bare vann.

Skikkelig støtte er jeg avhengig av pga størrelsen så det bruker jeg allerede, og det er størrelsen som gjør at dette er et problem fordi det blir litt hud mot hud.

Men jeg får vel bare innse at dette er et vinterproblem med for mye klær.

Skrevet

Ja, da tror jeg rett og slett du gjør det du kan gjøre....

Men ville fortsatt anbefalt å vaske med mild såpe da vann ikke fjerner alt av fett og smuss.... Dette er vel mat for soppen det og?

Kanksje snakke med legen din igjen og høre om det finnes kraftigere saker du kan bruke?

Skrevet

Da ville jeg gått til hudlege, dette høres plagsomt ut.

Gjest puselabb
Skrevet

Prøv å bruke sårsalven Brulidine hver tredje gang du skal smøre (istedenfor soppsalven disse gangene). Den fås reseptfritt på apoteket. Jeg ble anbefalt dette da jeg hadde noe lignende. Soppsalven dreper soppen, men får kanskje ikke bort alle bakteriene slik at huden får god nok tid til å hele seg. Dette gjør Brulidine salven.

Gjest Blondie65
Skrevet

Takk for gode tips. Brulidine er notert.

Etter å ha lest rådene i denne tråden kom jeg på selv at jeg har glemt talkum. Så det har jeg brukt siste døgn. Det gir i alle fall bedre velvære og jeg vet at det har hjulpet før.

Gjest fragment
Skrevet
Takk for gode tips. Brulidine er notert.

Etter å ha lest rådene i denne tråden kom jeg på selv at jeg har glemt talkum. Så det har jeg brukt siste døgn. Det gir i alle fall bedre velvære og jeg vet at det har hjulpet før.

Jeg går selv på Terbinafin Copyfarm-tabletter for soppinfeksjon på ryggen. Ditt tilfelle høres imidlertid langt verre ut. Legen min advarte om at tablettene kanskje ikke virker, fordi soppen ofte trives veldig godt på enkelte personer/hudtyper, men i såfall skulle jeg innom for å få nye tabletter. Håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Hadde aldri trodd jeg skulle svare i en puppetråd:-)

Uansett opplevde jeg at kremen jeg brukte mot fotsopp en gang ikke fungerte. Da skiftet jeg til et annet merke - og vips var det borte. Antar at det er verdt å forsøke i alle fall....

Jeg tror jeg skiftet fra Canesten til Dactacort....

Gjest Blondie65
Skrevet
Hadde aldri trodd jeg skulle svare i en puppetråd:-)

Uansett opplevde jeg at kremen jeg brukte mot fotsopp en gang ikke fungerte. Da skiftet jeg til et annet merke - og vips var det borte. Antar at det er verdt å forsøke i alle fall....

Jeg tror jeg skiftet fra Canesten til Dactacort....

Canesten er veldig oppskryt. Tror den jeg bruker er Dactartyl eller noe slikt.

Skrevet

Dactacort kan være et tips - fordi den hjelper både mot sopp og eksem. Hud-mot-hud områder er ofte utsatt for kombinasjonsinfeksjoner (sopp, bakterier, virus), så det kan være verdt å prøve vekselvis Dactacort og Brulidine (det ene om morgenen, det andre om kvelden f.eks. Bruk også hudvask med melkesyre i.

Skrevet

Jeg har en venninne som var plaget av det samme, og hun ble bedre av å endre kosthold.

Jeg sier ikke at det er en fasitløsning, men det kan være verd å prøve? Hun kuttet ned på poteter og brød, og ble betydelig bedre i løpet av kort tid.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er nok ikke kosthold som er problemet her men overvekt som medfører store pupper. Jeg arbeider med den delen av problemet.

Etter at jeg begynte med talkum morgen og kveld er lukten av ost forsvunnet og soppen på retur. Talkum tørker området og påføres etter at jeg har smurt soppsalven på. Det gir faktisk økt velvære også. Området blir rett og slett for fuktig med lag på lag med klær nå om vinteren. Det er ikke uvanlig at det er direkte sørpevått under der etter en arbeidsdag.

Siden jeg har hatt dette før startet jeg med salve før det ble betente blemmer så det var ikke så ille denne gangen.

Skrevet

heihei!

det høres kanskje litt gammeldags ut, men "linkluter", små tynne bandasjer som man legger i to lag under brystene kan være et godt suplement til pudderet, eller i stedet for pudderet, sammen med sopp-salven. Jobber på sykehus, og det bruker vi mye der jeg er, både mellom valker på magen, i lyskene og under brystene. kanskje lurt å bruke litt forebyggende også, og litt mindre grisete enn pudderet kanskje kan bli...

Skrevet

det er jo på grunn av fuktigheten som til stadighet er der.

hva med å kjøpe bher uten syntetisk stoff, som løfter puppene litt, og så kan man evnt ha på litt potetmel? det skal ta bort fuktigheten, men om det er bra mot soppsymptomene veit jeg ikke

Gjest Blondie65
Skrevet
det er jo på grunn av fuktigheten som til stadighet er der.

hva med å kjøpe bher uten syntetisk stoff, som løfter puppene litt, og så kan man evnt ha på litt potetmel? det skal ta bort fuktigheten, men om det er bra mot soppsymptomene veit jeg ikke

Jeg bruker bh med spiler og de er stort sett i bomull.

Og ja jeg vet at soppen kommer av fuktigheten. Men det er ikke vanlig at jeg er klissblaut under der, det skjer bare av og til.

BH som løfter litt med dobbel D er vel ikke helt ... nok ...

Gjest Gjest solsikke
Skrevet

For litt siden skrev jeg på dette forumet at jeg har et rødt utslett under puppene. Har byttet vaskepulver, men det har foreløpig ikke gitt noen bedring. Så det er godt mulig at jeg også har soppinfeksjon under puppene (visste ikke at det gikk an en gang...)

Jobber i barnehage og blir ganske varm i løpet av dagen. Det blir klamt under bh`en og det er vel derfor jeg har fått utslettet. Har aldri hatt noe sånt før.

Får man Dactacort uten resept?

Skal prøve med talkum også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...