Gjest rikkerikke Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Jeg kjenner en som drikker hver dag. maks et par glass vin eller et par øl på hverdagene, gjerne en flaske vin fredag og en lørdag om det da ikke er bytur i helgen og mange flere øl. Forbruket har vært rimelig stabilt de siste årene. Jeg synes dette er mye i forhold til hva jeg er vant til i min familie hva synes dere er normalt og er det grunn til bekymring? Når kan det bli farlig i forhold til fysisk helse? Noen som vet?
Gjest *marie* Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Personlig synes jeg dette er for mye, men tviler på at det er skadelig for kroppen. Men hadde noen jeg kjenner drukket så mye, hadde jeg ikke satt pris på det. Man kan jo lure på om folk er litt avhengig når de drikker såpass?
Gjest rikkerikke Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Det er hva jeg tenker også. Samtidig er det jo i grunnen ikke noe stort hinder i hverdagen, dette går ikke ut over jobb eller andre aktiviteter, og foregår ikke i skjul e.l. Er i grunnen bare bekymret for at det kan utvikle seg til noe mer, men foreløpig har det ikke skjedd, så det er mulig jeg bekymrer meg unødig.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 Hei Til tider så kan dette høres ut som meg. Jeg kan drikke et glass vin hver kveld, med mere i helgene, flere måneder i strekk. For deretter å ikke drikke alkohol på mange måneder. Jeg drikker aldri så jeg blir full, fest eller ei. Jeg har skjønt at jeg gjør dette i perioder hvor det er mye som skjer i livet mitt. Da har jeg ofte problemer med å sove. Men et glass vin på kvelden gjør at jeg blir trøtt og hvertfall sovner.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 Reagerer ikke spesielt på denne mengden. Høres ut som kontinentaleuropeiske drikkevaner. Så lenge han ikke MÅ ha de par glassene hver eneste dag, da. Og at det drikkes mer i helga er heller ikke uvanlig. Denne personen drikker jo ikke for å bli full, høres det ut som, men for å kose seg. Folk får kose seg på den måten de liker best. Om noen spiser mye sjokolade, og andre drikker to glass vin på kverdagene - det er ett fett i mine øyne. Så lenge personen har et avslappet forhold til alkoholen.
Gjest rikkerikke Skrevet 29. november 2007 #6 Skrevet 29. november 2007 Takk for innspill. Alltid nyttig å få andres tanker om et tema når man har kjørt seg litt fast i sine egne tanker.
Insomnia Skrevet 29. november 2007 #7 Skrevet 29. november 2007 I mine øyne er det altfor mye og altfor ofte, men det er jo ikke snakk om fyll og går ikke ut over noe, så hver sin lyst.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 Typisk norsk etter min mening å reagere på et slikt alkoholforbruk. Dette er vanlig drikkemønster på kontinentet, mens her i Norge blir man uthengt for lite og ingenting.
Gjest lissi32 Skrevet 1. desember 2007 #9 Skrevet 1. desember 2007 Vel, de sier at en alkoholenhet pr dag er skadelig for kroppen, samt kreftfremkallende. Så selv om man ikke er full og klarer samtidig jobben sin vil jeg si dette er for mye. 15 alkoenheter i uka er ikke anbefalt for noen. Kvinner tåler mindre enn menn og tar mer skade av det også. Ikke bra.
Gjest imli Skrevet 1. desember 2007 #10 Skrevet 1. desember 2007 Jeg synes det er altfor mye. Om de drikker såpass på kontinentet, bryr ikke jeg meg om, jeg synes det er for mye uansett. Ikke at flatfylla er noe bedre. Jeg tror folk må være avhengige når de har et slikt drikkemønster. Ellers enig med lissi32 i at dette er helseskadelig i det lange løp.
Mann 42 Skrevet 1. desember 2007 #11 Skrevet 1. desember 2007 Jeg syns også at det er for mye, og grunnen til at jeg syns det, er at jeg hadde et slikt drikkemønster selv for noen år siden, og jeg syntes at det påvirket meg negativt. Jeg drakk meg sjelden eller aldri full, men jeg drakk litt hver dag, stort sett et par glass vin til middag. Jeg merket tydelig at det skadet meg intellektuelt og oppmerksomhetsmessig. Læring, tenking og akademisk fremgang led under det. Jeg er ganske enkelt ikke på høyden intellektuelt dersom jeg drikker hver dag. Det kan være at andre ikke reagerer fullt så merkbart på det, men for meg er det en vesentlig forskjell mellom nivået mitt med eller uten alkohol, selv om det dreier seg om små mengder. Forøvrig er jeg glad i vin, og hvis det ikke var for at jeg trenger hjernen min hver eneste dag, ville jeg nok vurdert å drikke litt mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå