Gå til innhold

Hvor mye drikker katten din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg bare lurte hvor mye vann katter pleier å drikke i løpet av dagen?

noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg tror nok det varierer veldig ifht kost, temperatur og aktivitet.

Min katt drikker av og til veldig mye, andre ganger lite.

Det viktigste er iallefall at de alltid har tilgang til rent vann :)

:dagens-rose:

~@~

Gjest rikkerikke
Skrevet

Vet jo ikke om du er bekymret for din katt, men om du er det, så kan det være lurt å måle opp hvor mye du heller i vannkoppen slik at du kan følge med litt forutsatt om du har innekatt. Om du har inntrykk av at katten drikker for mye må den til veterinær. Dårlig leverfunksjon kan blandt annet føre til tørst hod dyr. Om den drikker for lite og er dehydrert kan du merke det ved å ta tak i nakkeskinnet med to fingre og løfte det forsiktig opp. Altså løfte huden opp, ikke katten. Om det tar lang tid før huden glatter seg ut som normalt kan den ha for lite væske i kroppen. Svarer kanskje på mer enn du lurer på her, men, men

Gjest Silmarill
Skrevet

Katter som kun får tørrfor drikker mere enn katter som får våtfor i tilegg! Våtfor inneholder mye mer vann enn tørrfôr.

De drikker det dem skal. Katter liker gjerne å drikke fra andre steder enn sin egen vannskål!

Har du et glass med vann på bordet, kommer garantert katten din til å drikke av glasset ditt ;)

Er det vann rundt avløpet i dusjen, vasken etc. så drikker den det opp.

En katt som på grunn av sykdom drikker for lite, kan det være lurt å sette ut skåler med vann rundt omkring på stadig nye steder, og katten vil drikke litt fra hver skål enten den er tørst eller ikke.

Gjest Gjest_Aimee_*
Skrevet

Hei hei.. :)

Neida, jeg er ikke bekymra for katten min egentlig.

jeg har hatt katt hele livet, har nå en langhåret stooor hankatt på 1 1/2år inne og utekatt. (kommer og går som han vil :) ) har alltid tilgang til vann og tørrfor, også får de litt våtfor hver dag.

men jeg syns han alltid har drukket mer enn de andre kattene mine. men vi var var nylig hos vetrinær pga han haltet litt, han er nå helt fin, men samtidig da så sjekket vi hele katten, og det var ingenting galt med katten. han var helt frisk og fin. jeg spørte da vetrinæren hvor mye de drikker men fikk ikke noe særlig svar.

jeg syns ikke han drikker ekstremt mye, bare mer enn den andre katten.

men jeg fant akkurat et sted på nettet nå, at en katt drikker ca 85ml per kg kroppsvekt., hver dag. og han er stor, så han drikker vel ganske normalt da tror jeg. :)

Skrevet

Jeg vet at når det gjaldt min hund så anså dyrlegen det som unormalt mye hvis hun drakk en eller flere fulle skåler med vann til dagen. Så hvis du regner det om til mindre katteskåler, så har du kanskje en liten tommelfingerregel?

Skrevet
De drikker det dem skal. Katter liker gjerne å drikke fra andre steder enn sin egen vannskål!

Har du et glass med vann på bordet, kommer garantert katten din til å drikke av glasset ditt ;)

Så frekt!

Katteskinn på bordet er uhørt!

Gjest Gjest_Bettina_*
Skrevet
Katter som kun får tørrfor drikker mere enn katter som får våtfor i tilegg! Våtfor inneholder mye mer vann enn tørrfôr.

Er det vann rundt avløpet i dusjen, vasken etc. så drikker den det opp.

En katt som på grunn av sykdom drikker for lite, kan det være lurt å sette ut skåler med vann rundt omkring på stadig nye steder, og katten vil drikke litt fra hver skål enten den er tørst eller ikke.

For å ikke snakke om at de drikker fra doen hvis de får sjansen til det :fnise:

Skrevet
For å ikke snakke om at de drikker fra doen hvis de får sjansen til det :fnise:

Det gjorde kattslasken min også, helt til jeg skrek nei til han.

Da skvatt han gitt og lå plutselig i klosettet og kavet! Hehe!

Nå ser han ikke på doen en gang ;)

Skrevet

Mhm! Frøkna mi klatrer til og med opp på fanget mitt og dytter fingrene mine unna for å komme til hvis jeg sitter og holder rundt et glass vann. Og hun sitter ALDRI på fanget ellers! Lille tjuvradden. :fnise:

• 2 år senere...
Skrevet

Hvor mye er for mye da? Katten drikker jo ikke likt hver dag, men når bør det begynne å ringe en bjelle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...