Gå til innhold

Tips når jeg ønsker ny voksen hund?

Anbefalte innlegg

Gjest rikkerikke
Skrevet

Jeg har hatt hund i mange år. Familien hadde hund da jeg var barn som flyttet med meg da jeg flyttet hjemefra. Da jeg møtte nåværende samboer hadde han hund også, og vi hadde to hunder inntil min måtte avlives 14 år gammel. Nå har vi en hund, men han er gammel og grå og ikke så sprek lenger. Jeg trives godt med å gå på litt lengre turer, og savner å ikke ha en hund å gå tur med og trene lydighet/agility med. Jeg har ikke mulighet til å ha en valp, og vurderer å anskaffe en voksen hund. Trodde jeg hadde en mulighet for å overta en på et par år etter noen jeg kjenner, men det ser ikke ut til å bli noe av likevel. Har noen av dere innspill eller gode/dårlige erfaringer eller tips til fremgangsmåte? Vil jo for eksempel gjerne vite mest mulig om hunden før jeg evt. overtar den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med ulike omplasseringstjenester eller valpeformidlere i raseklubber.

Voksne rasehunder blir av og til formidlet via valpeformidler, så hvis du er ute etter en spesiell rase, prøv der.

Prøv å få navn på forrige eier dersom du finner en hund du er interessert i.

Skrevet

Hvor lenge har hunden dere har nå vært alene med dere? I utgangspunktet er jeg skeptisk til å la en gammel hund bli innvadert av en unghund, men hvis den har hatt kompis fram til nå så stiller jo saken seg litt annerledes. Ta kontakt med en omplasseringstjeneste (FOD, Charlottes) og snakk med dem.

Dere bør uansett ha den nye hunden på prøve til å begynne med med tanke på "gamlefar". Lytt til hans signaler, han har tross alt fortjent en verdig alderdom uten å bli stresset av en unghund han ikke liker.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Takker for tips. Valpeformidlingstjenesten hadde jeg ikke tenkt på. Gamlefar er veldig glad i andre hunder selv om han har vært alene i to år nå blir nok ikke det noe problem. Han er vant til å omgås andre hunder og valper over tid samt at vi har hatt den hunden jeg kanskje skulle overtatt en del. Han ville nok trives med selskap på dagene når han er hjemme alene, men det er også litt med tanke på han at jeg ikke ser for meg en valp nå. Og selvfølgelig er han viktigst og om det ikke fungerer for han er det uaktuelt, så en type prøve er uansett en forutsetning ja.

Skrevet

Hvor bor du? I Trondheim driver charlottes.no med omplassering av hund.

Skrevet

Du kan også ta kontakt med en oppdretter hvis det er en spesiell rase du er ute etter. De fleste oppdrettere har en klausul i kontrakten sin om at de skal ha tilbake valpen om den skal omplasseres på et tidspunkt. Da har du full historikk som oftest, iallefall til en viss grad. Du vet hvor den er født og hvordan oppdretter er, og du vet hvem som har hatt hunden før deg. Jeg gjorde det på denne måten og har fått kjempefin oppfølging på hunden og jeg fikk en super hund. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...