Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger tror jeg at jeg er den eneste i hele verden som bruker store størrelser, ønsker meg stilige klær som ikke koster skjorta, og som ikke henger som en potetsekk på meg. Klærne bør også passe til meg som er i begynnelsen av 30-årene, og ikke bestemora mi.

Men, :wink: jeg vet at jeg ikke er alene om denne problemstillingen. Det er bare så synd at mange store, flotte og frodige kvinner samtidig sliter med dårlig selvtillit. Mange av oss skammer oss dessverre over å ikke passe inn i standard størrelser.

Derfor; store damer over hele landet: foren dere! Nå er det på tide at vi gjør opprør overfor klesbransjen. Vi er flotte, vi er frodige, og vi vil syns!

Vi skal ikke være ufine mot de stakkars ekspeditrisene, de bestemmer ikke hva som skal kjøpes inn til butikkene.

Jeg vil herved, med den største respekt og i stor ydmykhet, beklage min noen ganger ufine oppførsel overfor dere. Det har ikke vært riktig av meg å la min frustrasjon over klesbransjen gå ut over dere. :murvegg:

Jeg tror at hvis mange nok skriver eller på andre måter kontakter toppledelsen i klesbransjen og klager vår nød, har vi en mulighet for å nå fram. Du kan også svare på dette innlegget, jeg vil registrere responsen etterhvert. Blir den stor nok, kan vi nå uante høyder.

VI ER FLOTTE! VI ER FRODIGE! VI VIL SYNS! :vinke:

Hilsen ei som er lei av teltene til H&M.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er nok ikke en av dere, men har du prøvd "Big is Beautiful" (eller noe) på H&M? Mulig det er dette du kaller "telt"?

Et annet alternativ er Design Forum - dyrt riktignok, men mye stilig for store damer.

Jeg ser ut som en potet i slike klær, men med riktig størrelse er det veldig flott.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Vil bare si meg heeeelt enig i det du sier her. Det er deprimerende og frustrerende..

Dessuten blir jeg flau når jeg skal betale for klærne. Er redd de som står i kø bak meg skal se hvilke telt det er jeg har kjøpt denne gangen osv osv osv.. :( :evil:

Og herregud så mye stygge klær man lager til de som er store. Er man over 60 passer det vel ypperlig, men.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei på deg, Rebell!

Kosa meg veldig da jeg leste innlegget ditt, og syns det var et flott initiativ! :D

Jeg føler meg også litt irritert over klesbransjen...OK, flere kjeder har fått "stor mote"-avdeling i sine butikker, men det er ikke alltid at begrepet "mote" hører hjemme der...Jeg vil også gå i helt vanlige klær, med fasong og fint snitt - slik som man finner blant de "vanlige" størrelsene...Hvorfor har stormote-produsentene den formening at alle store damer vil ha store, flagrende klær? Og gjerne ekstra fargerike og mønstrete klær? Jeg fatter det ikke.

Kommer til å følge med på denne tråden og responsen den får!

Er overbevist om at det ikke bare er du og jeg, Rebell, som er lei av dette! :wink:

mvh Kverula

Gjest Anonymous
Skrevet

Men jeg syns faktisk endel av klærne på BIB avdelingen på H&M har blitt bedre enn det var.. :wink:

Skrevet

Klærne fins, om man leter. Den kjeden jeg liker minst er Cubus. Så vidt jeg kan se er vel de omtrent de eneste som ikke har klær over str 46.

Skal du til London bør du ta en tur innom Evans.

De har også en nettbutikk, sjekk hva du må betale i toll og moms før du kjøper.

http://www.evans.ltd.uk

Klær som ikke alle har, og av kjempegod kvalitet finner du hos Gudrun Sjøden, http://www.gudrunsjoden.no Alle størrrelser fra XS opp til XXL, men de er store i størrelsen. Se måltabell.

Ellers så er det jo de vanlige, som H&M, Kappahl og andre. Piraten i Oslo har også endel. Litt specielt, men det fins endel artig.

Heidi

Skrevet

Det er jo endel bra på XLNT avdelinga til KappAhl syns jeg...

Skrevet

Dette var virkelig et flott innlegg og jeg kjenner virkelig igjen problemet!

Det er utrolig slitsomt at hver gang man skal ut og kjøpe klær, så passer nesten ingenting og man må virkelig bare handle det som passer, for man kan jo ikke velge klær ut i fra smak. Til det finnes det altfor få stor-mote-butikker.

Personlig har jeg kun funnet meg klær på Lindex oppigjennom årene, det er de eneste klærne som har vært fine i fasongen til meg som er stor.

(Må legge til at jeg nå har gått ned 13 kg og at jeg endelig kan gå i flere klesbutikker og faktisk finne klær som passer, selvom utvalget fortsatt er labert i den størrelsen jeg er nå.)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det irriterer meg at nesten alle buksene hos Kappahl i store størrelser har strikk i livet. Jeg vil ha ei helt vanlig bukse selv om den er størrre enn "normalen".

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei igjen!

Glemte å skrive det sist jeg var innpå her, men jeg vil tipse om HM's nettshop eller katalogen deres. Der går veldig mange av klærne fra størrelse 34/36 opp til størrelse 48/50, og de er faktisk veldig fine i fasongen, syns jeg. - Som de andre, bare litt større... :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet ikke hvor i landet dere bor , men har lagt merke til en butikk på Ski storsenter der de har flotte og moderne klær i store størrelser. Tror den heter Stor Mote. Har aldri vært der inne så jeg aner ikke noe om prisnivået. Jeg sliter med det helt motsatte problemet og det er heller ikke greitt såsant du ikke ønsker å se ut som en fjortis når du har passert de tredve! :(

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig i at stor mote er et stort problem. Selv bor jeg i utlandet store deler av året, i ett land hvor de knapt nok har større klær enn str 38... ikke så veldig morsomt å gå og shoppe, må jeg si!!!! :-?

Men når jeg er hjemme de to gangene i året, så må jeg jo hamstre, da. Og da må jeg faktisk si at BiB fra H&M er det beste for meg. Jeg synes disse er de eneste klærne som har et visst ungdommelig preg over seg. Jeg er jo bare 27 år, jeg gidder ikke å gå i det jeg kaller kjærringklær!! Jeg synes Lindex er verst på akkurat det punktet, med kappahl på en god nummer to. Dvs det hender jeg finner noen fine skjørt på kappahl....

Til jul fikk jeg julegaver fra lindex for ca 1000 kr. Hva endte det med at jeg måtte bytte det i? Sokker!!! Tragisk, spør dere meg! :cry:

Skrevet

Kjempeflott innlegg!

Jeg er også stor. Og sliter med å finne klær.

Lindex er forferdelig, synes jeg. Kappahl går an i nøden. H&M har NOE fint, men mest tragisk der også. Jeg finner masse fint i vanlige størrelser på H&M, men svært lite på BiB avdelinga. Hvorfor?

Hvorfor kan ikke BiB avdelinga ha samme type klær som den vanlige avdelinga?

Er det en lov som sier at alle store, frodige unge damer vil gå med bluser med masse mønster på? Eller at vi ønsker og stripete t-shirts?

Jeg vil ha lekre, moderne klær! Jeg vil se ut som alle andre, bare i MIN størrelse!

Jeg kan forresten anbefale denne nettsiden: www.missmary.no

Der har de skikkelig lekre klær i størrelser opp til 60!

Ikke er det dyrt heller.

Gjest bedhead
Skrevet

Jeg har lyst å dele min mening og, selv om jeg er ikke norsk så håper dere kan følge med...

Først og fremst blir jeg virkelig rørt av inlegget ditt, Rebell. Fordi det er nettopp som du sier, at man foler av og til som det eneste jente som bruker store størrelser i hele Norge. Forresten vet jeg at det finnes spesielt i utelandet. Jeg har rett og slett ingen lyst å klær meg i potetsakk greie. Jeg synes at det er helt urettferdig at man kan ikke få kjøpe klære som man vil ha. Det er så gammeldags tanke at alle de som er større vil bare gjemme kroppen sin. Jeg liker kroppen min! Bruker 48/50 men er 171 cm høy og synes at jeg ser greit ut. Forresten har jeg begynt noen måneder siden med en lang sykkeltur hverdag og jeg ser forskjell. Men men...Heldigvis jeg føler at ting forandre seg litt. H&M har bedre klær denne sesong, men jeg er så enig at Lindex er helt ekkelt! Kappahl er ikke så mye bedre. Jeg har vært i en butikk i Kvadrat som heter Pip StorMote som har to deilige merket-Simply er en, men jeg husker ikke det andre. Det koster jo en del, men hvis du kommer nå varene er på salg, da kan du spar mye.

Jeg synes Design Forum er veldig kult, men hvorfor må man betale så mye mer bare fordi klærne er større? Det blir en sår punkt for meg. Egentlig visste jeg ikke at det var en større klær butikk, så det må jeg prøve en gang...

Siden jeg kommer fra USA, pleie jeg alltid å ha mora mi videresender klær som jeg kjøper på netta. :) Kan anbefale tre steder som er VIRKELIG tøffe og ganske rimelig priser. Det eneste tristpunkt er at jeg er ikke helt sikkert at det kan sendes til Norge. Men det er alltid gøy å titte.

www.lanebryant.com

www.torrid.com

www.sizeappeal.com

Kanskje noen har hørt av de før? Også, prøv å søke om Ebay "plus size". Du finner en del og mange selger vil sendes til hele verden.

(Forhapentligvis vet dere hva størrelsen din er i USA...men her er en liten oversettelse...

42=US 12

44=US 14

46=US 16

48=US 18

50= US 20

52=US 22)

Håper at jeg hjulpet litt....Kanskje vi burde lager en Yahoo gruppe for jenter som vil gå i trendy mote men bruker store størrelse her i Norge....?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg syns nesten det er verre å finne pent undertøy til oss som er store enn vanlige klær jeg. De eneste stedene jeg får kjøpt undertøy som passer ordentlig ( pga bredden rundt ryggen, bruker helst 90 og 95 :oops: :oops: ) er på Ellos og på Kappahl, men jeg syns mye av undetøyet på Kappahl er veldig "kjerringete"..

Kanskje dere har noen tips til steder der man kan kjøpe undertøy som er flott også? Uten at det koster flesk ( bokstavelig talt :ler: )

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har alle forskjellige opplevelser med de ulike kjedene...Jeg bruker også store størrelser i undertøy - men det eneste stedet jeg ikke finner noe som passer er på KappAhl-syns ikke bh'ene der har hold og fasong nok for mine behov. :wink: Lindex hadde tidligere mye fint og passende undertøy i store størrelser, men dessverre finner jeg mindre og mindre av det der også...Triumph har en del gode bh'er syns jeg, og de kan man finne opp til størrelse 100 tror jeg...Ikke lett med undertøy - helt enig med deg, angeleyes! Og som du sier: mye av det som passer er skikkelig "kjerring".

Skrevet

Undertøy i store størrelser?

www.missmary.no

Jeg var nettopp innom og kikket. Det så ut som alt gikk til minst 105 DD, men noen gikk helt til 105 G!

Skrevet

Du som startet tråden: :kysse:

Kan bare skrive under på inleggene her! Jeg er også stor, og har dette prblemet med klær.

Har vært i sånne spesial butikker, men herregud å dyrt!!!

Liker ikke så mye på H/M, men de endel OK topper der synes jeg.

Skjønt, de fleste er bare rare!

Med skrikende farger, stygge mønster osv...

Jeg også fortjener pent tøy selvom jeg er større en str. 36/38!!!!!

Hva Lindex angår er de håpløse når det kommer til bukser! Der må man opp ihvfertfall en størrelse! O g det gjelder uansett om man er stor eller litt mindre!

En ting til bare: Hvem påstår at vi er større enn normalen?? Jeg veit ikke hva som er normalt!!!!!!!! :fy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...