Gå til innhold

Vi har gått fra hverandre

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Knut_*
Skrevet

Heia vi er et par som har 2 barn på 6år og et barn på 8år(adhd) som har bestemt oss før og ha dem 50/50.

Jeg er uføretrygdet og ho har arbeidsledighetstrygd, Noen her som har erfaring med kosn det blir best før begge parter

Det barnet som har adhd har hjelpestønad også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er å offisielt ha et barn hver, men at dere internt blir enige om hvordan dere løser det. Så fint at dere er enige, men det er muligens lurt å ha en skriftlig avtale i fredstid - da en aldri vet hva som kan komme. Håper dere samarbeider bra for barnas del - dere har iallefall en fin begynnelse. Lykke til. :klemmer:

Gjest =tentacle=
Skrevet

Har følelsen av at spørsmålet hører hjemme under "Forbruker og økonomi".

Skrevet

Enig med Tentacle.

Men om du tenker på økonomi er det normalt at foreldrene på papiret har hvert sitt barn. Dette er veldig enkelt å forsvare mt belastningen, om et av barna har ADHD.

Om jeg kjenner de norske støtteordningene rett er det ingen formue å tjene på dette. Jeg TROR derfor at vanlig felles omsorg (men med omsorgen for hvert deres barn på pairet) er best.

Den som har dårligst økonomi bør derfor kansje ha barnet med ADHD i sin omsorg.

Skrevet

La et barn stå registrert hos deg og et hos henne, så får dere begge dobbelt barnetrygd.

Nabodama har gjort det samme med sin x og de 2 barna der.

De har 50/50 hver.

Så kan dere ha barna fra fredag til fredag,da slipper dere mas og ,kjefting og leggerutiner med en gang de kommer inn i huset. Da er det helg og tid for å slappe av og ha det koselig med hverandre når dere ser hverandre igjen.

Nabodama hadde først fra mandag til mandag og det syntes både henne og x mannen ikke var så lurt med tanke på kvalitetstiden med ungene, så de gjorde et enkelt inngrep og bytta heller fra fredag til fredag.

Dette fungerer helt kjempe for dem.

Skrevet

Registrer et barn hos mor og et hos far. Dere blir da begge to regnet som enslige forsørgere. Dobbel barnetrygd, skatteklasse 2, overgangstønad i 3 år.

Vet mange som gjør det.

Skrevet
Registrer et barn hos mor og et hos far. Dere blir da begge to regnet som enslige forsørgere. Dobbel barnetrygd, skatteklasse 2, overgangstønad i 3 år.

Vet mange som gjør det.

Men det er egentlig ikke lov. Man må da la være å oppgi at man deler tiden 50/50, for å få stønader må den ene ha barnet "klart mer" enn den andre.

Så egentlig er dette trygdesvindel med mindre man faktisk deler barna i praksis også.

Skrevet
Men det er egentlig ikke lov. Man må da la være å oppgi at man deler tiden 50/50, for å få stønader må den ene ha barnet "klart mer" enn den andre.

Så egentlig er dette trygdesvindel med mindre man faktisk deler barna i praksis også.

Noen trygdekontorer ser på det som trygdesvindel. Det er riktig. Med et barn med ADHD er det imidlertid større sansynlighet for at trygdekontoret forstår problemstillingen. Men for sikkerhets skyld bør foreldrene skrive en vanlig samværsavtale i tillegg med dager og evt klokkeslett for samvær. En avtale som sier 40%-60% vil raskt kunne avvises.

Skrevet
Noen trygdekontorer ser på det som trygdesvindel. Det er riktig. Med et barn med ADHD er det imidlertid større sansynlighet for at trygdekontoret forstår problemstillingen.

Dette er det ikke opp til trygdekontoret å vurdere.

Folketrygdloven:

"§ 15-5. Enslig mor eller far

Medlemmet må være enslig mor eller far med aleneomsorg for barn. Som mor eller far regnes også den som på grunn av dødsfall har fått foreldreansvaret etter barnelova § 38.

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd, eller ved andre nære boforhold. "

Gjest Blondie65
Skrevet

Folketrygdloven:

Medlemmet må være enslig mor eller far med aleneomsorg for barn. Som mor eller far regnes også den som på grunn av dødsfall har fått foreldreansvaret etter barnelova § 38.

En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd, eller ved andre nære boforhold. "

Gjelder dette barnetrygd også eller snakker du nå om overgangsstønad?

Skrevet

Folketrygdloven:

OK.

Det betyr altså at loven nekter barna like mye samvær med begge foreldrene om barna bor hos hver sin forelder og foreldrene skal få status som aleneforelder.

Til trådstarter.

Jeg kan ikke sitte her å oppfordre til lovbrudd. Enten må dere nekte barna like mye samvær med begge foreldrene, eller fraskrive dere retten til å bli vurdert som aleneforelder.

Jeg beklager dette da det viser at staten ikke ønsker å ivareta barns behov for 2 likeverdige foreldre.

Å skrive en samværsavtale standard type som beskriver en skjevdeling av samvær ihht dager, uker, etc kan dere altså gjøre. Men dere har ikke lov til å "bryte" denne samværsavtalen (dvs omgå den) og la barna få like mye samvær med begge foreldrene når avtalen sier noe annet.

Det er neppe noen kontroll rutiner for dette, men dere kan utvilsomt bli anmeldt av en nabo eller liknende fordi denne naboen ikke liker at barna får like mye samvær med begge foreldrene.

Dette siste er nok mest vanlig om du har en nabo som tilhører en organisasjon som arbeider for bedret økonomi for bostedsforeldre/aleneforeldre. Denne organisasjonen har bevist gjennom flere år at de gir f... i barna bare bostedsforeldre får mest mulig økonomisk støtte. Tragisk, men slik er det.

Skrevet
Gjelder dette barnetrygd også eller snakker du nå om overgangsstønad?

Dette gjelder nok alle mulige støtteordninger som tildeles aleneforeldre. Den siste paragrafen gjest henviser til er en paragraf i folketrygdloven som sier hvem som kan defineres som aleneforelder.

Gjest Blondie65
Skrevet
Dette gjelder nok alle mulige støtteordninger som tildeles aleneforeldre. Den siste paragrafen gjest henviser til er en paragraf i folketrygdloven som sier hvem som kan defineres som aleneforelder.

Da var poenget mitt at denne praksisen er helt vanlig på de fleste trygdekontor. Man har omsorg for hver sitt barn og mottar hver sin ekstra halve barnetrygd.

Skrevet
Da var poenget mitt at denne praksisen er helt vanlig på de fleste trygdekontor. Man har omsorg for hver sitt barn og mottar hver sin ekstra halve barnetrygd.

Jeg er enig med deg. Dette er "verdens mest vanlige løsning".

Dessverre er det sterke krefter i enkelte miljøer som arbeider hardt for at barn ikke skal ha to likeverdige foreldre. Dette gjelder spesielt en konkret organisasjon.

Jeg synes det er greit at denne organisasjonen ivaretar sine voksne medlemmer (dvs den aktuelle forelderen), men de bør snarest slutte å skyve barna foran seg som om de var interesert i å ivareta barna.

For noen år tilbake var det et intervju med 3 personer i denne foreningen. I intervjuet, som var over 2 sider i Dagbladet, kom frem at de etter det offisielle møtet hadde sittet og diskutert hvilke midler som kunne benyttes for å hindre barn samvær med far.

I et annet intervju et par år senere, gikk lederen for Oslo avdelingen hardt ut mot den nye bidragsordningen fordi det medførte at denne foreldregruppen nå måtte ut i arbeidslivet ettersom det ikke lenger var mulig å leve på bidrag og støtteordninger. Denne avdelingslederen måtte senere trekke seg fra organisasjonens ledelse fordi det ikke var i organisasjonens interesse at deres intensjoner kom frem i mediene på en slik måte.

Etterhvert ble organisasjonen litt mer stueren, ikke minst ved at en mann ble valgt til leder for gruppen (som i hovedsak består av kvinner).

Skrevet
Jeg er enig med deg. Dette er "verdens mest vanlige løsning".

Dessverre er det sterke krefter i enkelte miljøer som arbeider hardt for at barn ikke skal ha to likeverdige foreldre. Dette gjelder spesielt en konkret organisasjon.

Jeg synes det er greit at denne organisasjonen ivaretar sine voksne medlemmer (dvs den aktuelle forelderen), men de bør snarest slutte å skyve barna foran seg som om de var interesert i å ivareta barna.

For noen år tilbake var det et intervju med 3 personer i denne foreningen. I intervjuet, som var over 2 sider i Dagbladet, kom frem at de etter det offisielle møtet hadde sittet og diskutert hvilke midler som kunne benyttes for å hindre barn samvær med far.

I et annet intervju et par år senere, gikk lederen for Oslo avdelingen hardt ut mot den nye bidragsordningen fordi det medførte at denne foreldregruppen nå måtte ut i arbeidslivet ettersom det ikke lenger var mulig å leve på bidrag og støtteordninger. Denne avdelingslederen måtte senere trekke seg fra organisasjonens ledelse fordi det ikke var i organisasjonens interesse at deres intensjoner kom frem i mediene på en slik måte.

Etterhvert ble organisasjonen litt mer stueren, ikke minst ved at en mann ble valgt til leder for gruppen (som i hovedsak består av kvinner).

Kan man motta både hjelpestønad (jfr adhd-barn) OG overgangsstønad?

Skrevet
Kan man motta både hjelpestønad (jfr adhd-barn) OG overgangsstønad?

Jeg vet ikke.

Håper noen andre kan hjelpe deg.

Gjest =tentacle=
Skrevet
OK.

Det betyr altså at loven nekter barna like mye samvær med begge foreldrene om barna bor hos hver sin forelder og foreldrene skal få status som aleneforelder.

Til trådstarter.

Jeg kan ikke sitte her å oppfordre til lovbrudd. Enten må dere nekte barna like mye samvær med begge foreldrene, eller fraskrive dere retten til å bli vurdert som aleneforelder.

Jeg beklager dette da det viser at staten ikke ønsker å ivareta barns behov for 2 likeverdige foreldre.

Å skrive en samværsavtale standard type som beskriver en skjevdeling av samvær ihht dager, uker, etc kan dere altså gjøre. Men dere har ikke lov til å "bryte" denne samværsavtalen (dvs omgå den) og la barna få like mye samvær med begge foreldrene når avtalen sier noe annet.

Det er neppe noen kontroll rutiner for dette, men dere kan utvilsomt bli anmeldt av en nabo eller liknende fordi denne naboen ikke liker at barna får like mye samvær med begge foreldrene.

Dette siste er nok mest vanlig om du har en nabo som tilhører en organisasjon som arbeider for bedret økonomi for bostedsforeldre/aleneforeldre. Denne organisasjonen har bevist gjennom flere år at de gir f... i barna bare bostedsforeldre får mest mulig økonomisk støtte. Tragisk, men slik er det.

Ingen hindrer foreldre i å fordele omsorgen 50/50. Men aleneforelderstøtte er forbeholdt foreldre som har over 50 prosent av omsorgen alene. Det er dobbelt så dyrt å støtte to foreldre som "aleneforeldre" som en. Og det vil naturligvis være veldig attraktivt for alle foreldrepar å lage 50/50 ordning på papiret, slik at begge foreldre får støtte uavhengig av hvor mye samvær hver har.

Skrevet

Vet mange som gjør det.

Overgangsstønad er vel ingen selvfølge??

Hvordan får man det?

Skrevet

:hakeslepp:

Hvilke mennesker vil sine barn så vondt?

Personlig skulle jeg gjerne sett av min eksmann forsvant fra jordens overflate etter hva han har gjort mot oss, men han er pappa til barna mine, og de elsker pappaen sin uansett (på barns vis).

Slike påfunn straffer jo barna hardest! (Selvfølgelig far også, men fokuset må alltid være på barna.) Makan til kjerringer!!!

Gjest andrassy
Skrevet

En aleneforsørger har rett på visse stønader, men da må vedk. være reelt alene om omsorgen, og den andre har samvær. Hva som er så vanskelig å forstå med det syns jeg er merkelig. Har man delt bosted for barna så er det jo ingen av foreldrene som er alene med omsorgen. Ergo har ikke begge to krav på stønader som enslige foreldre.

Det man kan få er en ekstra barnetrygd og skatteklasse to. Dette deles så på foreldrene som ønsker å ha delt bosted for sine barn, slik at de kan få halvparten av barnetrygden hver, og skattes i kl. 2 annethvert år. Dermed nyter jo også disses BARN godt av de stønader som er inrettet for å hjelpe eneforsørgere....

Jeg syns det er merkelig at det er flere som mener at det er helt ok å svindle til seg ytelser man ikke har krav på. Å gjøre seg til tyv for noen skarve tusenlapper sier MYE om de personenes holdninger. Definitivt ikke holdninger jeg ønsker å videreformilde til mine barn - men ærlighet er tydeligvis ikke spesielt viktig for en del her inne....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...