Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da var det snart jul igjen.. Og jeg skal til typen som bor i England, dette blir første gangen jeg møter foreldrene. Jeg vet allerede at de ville elsket noe som er typisk norsk.. men så er det det å finne det.

Derfor lurte jeg på om noen andre visste om noe som er typisk norsk?Eller har tips. Ting som ostehøvel, brunost funker ikke, fordi typen har alt tatt med det hjem flere ganger.

Gjest Gjest_ulla_*
Skrevet

Kan mat funke? Min tante pleier å gi røykelaks, geitost, multer, reinsdyrsteik og slikt i presang til sine kontakter i utlandet, og det faller som oftest i smak.

Hvis du skal dra ned dit kan du jo ha med deg reinsdyrsteik, tyttebærsyltetøy og annet du trenger, og så lage en ordentlig norsk middag i presang til dem?

Skrevet

Hmm, vanskelig... Kanskje en bok om Norge? Kan hvertfall være en idé om de ikke har vært i Norge før...

Skrevet

Vaffeljern og vaffelmix? Evt oppskrift på vafler? Vafler slå voldsomt an den tiden jeg bodde i England/Irland, i hvert fall! :)

Skrevet

Selbuvotter? Evt med skjerf og lue strikket i "norsk" mønster? Husfilden har sikkert en del av dette nå for tiden.

Skrevet

Vaffel har allerede blitt kjøpt til typen, så det er allerede ute av vinduet.

Har tenkt på det med mat, men er redd for at 8 timer på fly, bil og kasting rundt kan ødelegge det en del. Dessuten så er moren kokk som hobby, så hun har allerede hørt om det meste jeg kjenner til og greier å lage.

Bok om Norge kunne gått, men jeg tror ikke det er noe de kommer til å ha glede av, og blir nok satt inn i bokhyllen for alltid..

Tusen takk for raske og fine svar forresten. :)

Skrevet (endret)

Hva med en kalender med flotte bilder i? Noe som er typisk norsk, kanskje norsk natur? Eller moltelikør? (Kjøpes på TaxFree-en når du reiser, husk bare å ta med deg noe å pakke den inn i... :jepp: )

Endret av *Tausa*
Skrevet

Åja, jeg glemte å nevne det. Jeg er 17 år, så jeg har ikke lov til å kjøpe slikt. :P

Kalender derimot var en god ide, må jeg spørre typen om hva han synes. ^^

Skrevet

Har de vert der du bor?

Om ikke kan du samle sammen bilder fra stedet, steder å gå tur og slike ting. Finn frem andre bilder fra norge og lag en personlig bildekalender, eller sett inn i album og skriv beskrivelser ved bildene.

Du kan jo også bake forskjellige norske julekaker. Syv sorter, eller mindre. Dette er jo ikke en tradisjon i england. Dette er jo bare å hive i plastboks (eller en fin kakeboks av metall, de er ikke så dyre), så risikoen for ødeleggelse under reisen ikke blir så stor.

En norsk film? Der de snakker norsk og med litt norsk natur kanskje? Eller bare en av de tradisjonelle norske filmene. Vet at det går an å få tak i f.eks Elling med engelske undertekster. Og i Jeg er Dina snakker de vel engelsk?

Gjest Blondie65
Skrevet

Brunost.

Krumkakejern med oppskrift.

Fenalår.

Gravlaks.

Vestlandslefse. Kan lages mye godt i tillegg til sånne typiske norske søte lefser. Oppskrifter står på pakken.

Skal gi meg nå før jeg er over på rosemalte fat og trollfigurer. Det finnes MYE stygt i typiske norske gjenstander også ...

Skrevet

Jeg skal også gi noe "norskt" i julegave, og tenker på kalender med flotte fjord og fjell til de voksne.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg skal også gi noe "norskt" i julegave, og tenker på kalender med flotte fjord og fjell til de voksne.

Jeg har pleid å sende dette til mine utenlandske slektninger. Bergens kalendere pleier å være veldig fine også. :)

Skrevet

Jarlsbergost er kjent som en delikatesseost i USA; engelskmenn liker den sikkert også :)

Akevitt er også veldig norsk/skandinavisk - men den må du få noen til å kjøpe for deg, da. Linie Akevitt anbefales ;)

Melkesjokolade fra Freia er også veldig norsk.

Annonse
Skrevet

flåklypa grand prix på dvd... folk pleier å elske den, selv om de ikke forstår hva som blir sagt...

Skrevet

Vi hadde med lusekofte til USA, det ble en slager!!

Skrevet

Gav forresten en kalender med masse fine norske bilder i gave som utveklingsstudent.. Ble ganske godt mottat det også :)

Skrevet
Akevitt er også veldig norsk/skandinavisk - men den må du få noen til å kjøpe for deg, da. Linie Akevitt anbefales ;)

Melkesjokolade fra Freia er også veldig norsk.

Hvis hun skal reise alene, kan hun ikke ta med seg akevitt heller. Det vil være smugling. Men det er jo gode tips til gaver om tre år, da... :fnise:

Melkesjokolade fra Freia var derimot et kjempetips! (I hvert fall som en liten ekstrating...) :jepp:

Skrevet (endret)

Selskinnstøfler er en fin gave å få, og veldig typisk norsk :)

Edit: om mottakerene ikke er motstandere av selfangst da :fnise:

Endret av Fakse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...