Susan Sto Helit Skrevet 29. november 2007 #21 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg hadde alltid en sånn kjøpekalender til 10 kr med en liten sjokolade i. Jeg synes det er å ta av når folk lager kalendere hvor kalendergavene koster 20 kr også, jeg.. Det blir jo faktisk 480 kr tilsammen, det. Mange bekker små, osv. En annen ting er at disse kalendergavene gjerne er små ubrukelige ting som blir liggende i en skuff, og selve det å få åpne en luke antageligvis er mer stas enn selve gaven, så hvorfor ikke bare ha en sjokolade i stedet... Jeg er mer imot sjokolade enn jeg er mot andre småting. Hvorfor skal barnet plutselig få godteri hver eneste dag? Men en kalender med masse små tulleting som ingen har bruk for, er jeg helt imot. Liker ideen aktivitetskalender. Lurer på om det kommer til å bli brukt hos oss etter hvert. Enten helt eller delvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. november 2007 #22 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Lillemor og Storemor har alltid hatt pakkekalender, og for hvert år som har gått synes jeg det ble dyrere og dyrere, og flere og flere ting som fylte opp huset. Jeg har de senere år blitt mer og mer bevisst på hvor gal vei dette egentlig bærer, og da tenker jeg ikke bare på pakkekalendere, men hele velferdssamfunnet med det syke forbruket og kjøpetrangen vi har. Så i år har jeg fått jentene (12 og 18) med på (det skal sies at det var under sterk tvil, og KUN som et prøveprosjet ) at vi skal ha en alternativ kalender. De vet kun at det ikke innebærer pakker i tradisjonell forstand. Årets kalender skal fylles med bl.a -jentetur med inkludert juletrehogst -kakebaking med oldemor -lysstøping -juleverksted for små barn i familie/vennekrets -deltakelse i pepperkakehuskonkurranse -hjemmebrent cd med favorittjulemusikk -laging av julegodter etter eget ønske -stille opp en ettermiddag for byens dårligere stilte Er veldig spent på mottakelsen, ja Så fantastisk! Et utrolig bra tiltak, synes jeg, hvor fokuset blir flyttet over mer på kos, nærhet, å stille opp for andre - og ikke bare dyrere og dyrere ting. Jeg hadde selv en tikroners sjokoladekalender (sluttet med den for bare noen få år siden. ). Jeg husker den med glede, og var heller ikke misunnelig på de som fikk pakkekalender. Endret 29. november 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Tausa* Skrevet 29. november 2007 #23 Del Skrevet 29. november 2007 Det virker som det tar veldig av når det gjelder adventskalendere. Smarties- og kinder-kalenderne er jo også svindyre! Jeg og min søster fikk enten en barne-tv-kalender (på deling) eller en liten sjokoladekalender hver. Vi syntes i hvert fall det var veldig stas med sjokoladekalenderen, selv om vi faktisk sparte ALLE sjokoladebitene til julaften og spiste litt mens vi så på julemorgen-barne-tv eller delte ut sjokolade til hele familien mens vi pakket opp pakker. (Vi fikk lov til å spise når vi ville, det var ikke det, men vi har alltid vært flinke til å spare og passet veldig godt på godtebitene våre! ) Ei venninne av meg hadde pakkekalender med typen sokker, viskelær, blyant, twist etc. og jeg var så misunnelig (selv om hun hadde to søsken og derfor bare fikk gave hver tredje dag). Det jeg tror jeg var mest misunnelig på var nok den fine julekalenderen som hang på veggen og alle pakkene som hang fra den. (Det er jo virkelig fin pynt i førjulstida!) Når (eller hvis) jeg får barn, vil jeg gjerne gi pakkekalender. Det vil si: Jeg vil ha en kalender hengende i stua. I den kan det gjerne være en blanding av aktiviteter, småting og små godtebiter, men jeg vil at det skal være en overraskelse hver dag (som ikke er av typen: "Oj, i dag var sjokoladen formet som en snømann, gitt." ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 29. november 2007 #24 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Det hørtes koselig ut.. Jeg vil også ha et pepperkakehuskonkurranse..! Men hva gjør dere på hverdagene, eller har de tid til å gjøre slikt hver dag? Veldig koselig uansett da!! Vi er opptatt av kosing og ro i vår familie, og prøver derfor å ikke fylle all vår fritid med bundne (heter det det?) aktiviteter, så vi har egentlig ganske god tid om dagene. Jeg og 18 åringen jobber tidvis om ettermiddagen, så det er enkelte dager det blir litt vanskelig, men da får de cd`en, baker m oldemor osv. Dessuten er mye av dette juleforberedelser som uansett må gjøres Endret 29. november 2007 av nextlife Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 29. november 2007 #25 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Enig med Tausa - jeg ser på pakkekalenderen som en del av julepynten .. det blir ikke jul uten pakkekalenderen .. Og det kan definitivt ikke sammenlignes med en flat sjokoladekalender fra Rema 1000 ... Endret 29. november 2007 av Tulipa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smurfa- ikke innlogget Skrevet 29. november 2007 #26 Del Skrevet 29. november 2007 Lillemor og Storemor har alltid hatt pakkekalender, og for hvert år som har gått synes jeg det ble dyrere og dyrere, og flere og flere ting som fylte opp huset. Jeg har de senere år blitt mer og mer bevisst på hvor gal vei dette egentlig bærer, og da tenker jeg ikke bare på pakkekalendere, men hele velferdssamfunnet med det syke forbruket og kjøpetrangen vi har. Så i år har jeg fått jentene (12 og 18) med på (det skal sies at det var under sterk tvil, og KUN som et prøveprosjet ) at vi skal ha en alternativ kalender. De vet kun at det ikke innebærer pakker i tradisjonell forstand. Årets kalender skal fylles med bl.a -jentetur med inkludert juletrehogst -kakebaking med oldemor -lysstøping -juleverksted for små barn i familie/vennekrets -deltakelse i pepperkakehuskonkurranse -hjemmebrent cd med favorittjulemusikk -laging av julegodter etter eget ønske -stille opp en ettermiddag for byens dårligere stilte Er veldig spent på mottakelsen, ja For en utrolig god ide!!!!! Tenk for en koselig førjulstid det blir med en sånn kalender!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neria Skrevet 29. november 2007 #27 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg kommer nok til å lage pakkekalender til mine barn etterhvert , det har jeg vokst opp med og syns er utrolig koselig. Men hjemme hos oss var vi tre søsken som delte en pakkekalender, så vi fikk pakker hver 3. dag. Og pakkene var gjemt i hele huset, på kalenderen hang det bare en liten rebus som ga hint om hvor pakka var gjemt. Kjempemoro! Og kalendre var for noen store, dyre greier da jeg var liten også. Jeg husker en venninne som var enebarn. Hun hadde to pakkekalendre helt alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 30. november 2007 #28 Del Skrevet 30. november 2007 Lillemor og Storemor har alltid hatt pakkekalender, og for hvert år som har gått synes jeg det ble dyrere og dyrere, og flere og flere ting som fylte opp huset. Jeg har de senere år blitt mer og mer bevisst på hvor gal vei dette egentlig bærer, og da tenker jeg ikke bare på pakkekalendere, men hele velferdssamfunnet med det syke forbruket og kjøpetrangen vi har. Så i år har jeg fått jentene (12 og 18) med på (det skal sies at det var under sterk tvil, og KUN som et prøveprosjet ) at vi skal ha en alternativ kalender. De vet kun at det ikke innebærer pakker i tradisjonell forstand. Årets kalender skal fylles med bl.a -jentetur med inkludert juletrehogst -kakebaking med oldemor -lysstøping -juleverksted for små barn i familie/vennekrets -deltakelse i pepperkakehuskonkurranse -hjemmebrent cd med favorittjulemusikk -laging av julegodter etter eget ønske -stille opp en ettermiddag for byens dårligere stilte Er veldig spent på mottakelsen, ja Mulig jeg er kulat - men dette hadde jeg ikke orket i desember måned. Synes det skjer noe hele tiden, jeg har det travelt, ungene har det travelt .. og kakebaking har de aldri orket være med på i det hele tatt .. i tilfelle maks 30 minutter så stod jeg igjen med alt grapset .. Nei, takke meg til å bake alene i fred og ro .. Og hvordan i all verden får du 12 og 18-råinger med på å arrangere juleverksted for små barn i familien og vennekretsen? Jeg må si jeg er imponert når jeg leser sånt .. jeg har gitt sønnen min en liste med musikk jeg ønsker å få brent på CD - skal vi se - det er vel nærmere 6 mnd siden - og enda har jeg ikke sett snurten av CD`en Så etter litt lesing på Kvinneguiden så finner jeg ut masse om meg selv .. jeg er en elendig kone, ikke strukturert nok på jobben bestandig, elendig kokk - blir sjokkert når jeg leser "Hva var middagen idag?" - det lages jo retter på en vanlig tirsdag som jeg ikke klarer å uttale navnet på engang, så er jeg en alldeles elendig mor - mine barn liker ikke å tilbringe ettermiddager og kvelder med moren sin, jeg ser de knapt før jeg legger meg, ungene mine har ikke faste plikter i huset - de gjør stort sett ingenting uten at jeg spør 100 ganger, jeg lar mannen jobbe 14-15 timer i døgnet .. jaja - sånn er livet - men jeg spaserer til og fra jobb hver eneste dag - uansett vær - det var jo noe .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 30. november 2007 #29 Del Skrevet 30. november 2007 Hehe, det der er en av de store bivirkningene ved å henge på KG. Så hold fram med ditt og gi beng i de andre. Kg er jo en gyllen mulighet til å framstille kun de gode sidene ved seg selv, sant? Tror neppe det er så mange supermødre, superelskerinner, superansatte, supervelstelte og superhusmødre her som det kan se ut til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #30 Del Skrevet 30. november 2007 Hehe, det der er en av de store bivirkningene ved å henge på KG. Så hold fram med ditt og gi beng i de andre. Kg er jo en gyllen mulighet til å framstille kun de gode sidene ved seg selv, sant? Tror neppe det er så mange supermødre, superelskerinner, superansatte, supervelstelte og superhusmødre her som det kan se ut til! Det har du rett i. Er nok mye skrythalser her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 30. november 2007 #31 Del Skrevet 30. november 2007 En av mine svakeheter er at jeg ikke får til å sitere flere innlegg i samme svar, så her kommer et slags svar på de siste innleggene :Mange av de tingene jeg planlegger i adventskalenderen er ting man uansett skal gjøre før jul, så det er rett og slett bare fastsetting av tid til aktiviteten på et tidligere tidspunkt. Jeg har vært mamma i mer enn 18 år, og har hatt min tid der jeg virkelig surret rundt som en annen supermamma. Da Lillemor vokste til fikk hun helseproblemer som tidvis gjør henne tilnærmet innaktiv. Dette fikk meg til å endre holdning i forhold til hva jeg prioriterer å bruke min tid på. Nå er livskvalitet, nærhet, ro og nære relasjoner det som er i fokus i vår familie, i motsetning til tidligere, hvor man løp rundt for å rekke alle fastsatte aktiviteter, samtidig som man skulle skjøtte sin verv, sin jobb og alt mulig annet. Vi har massevis av venner og familie, som kanskje sitter i den tidsklemma vi var i for noen år siden. Disse forsøker vi å avlaste i den grad de vil,- og vi har anledning. Dette beriker forholdet innad i familien og vennekretsen, samtidig som det gir ungene erfaring og innsikt i viktigheten av å vise omsorg, og å ta vare på hverandre. Egentlig så har vi så masse ressurser og muligheter til å gjøre verden bedre, både i lokalt og globalt perspektiv, og jeg prioriterer heller å bruke tid og energi på å utvikle denne tankegangen enn å forsøke å innfri forventningene til det materialistisk-egosistiske samfunnet vi har utviklet. Jeg er ikke noe supermenneske, men jeg prøver virkelig, med alle mine ressurser å gi et godt liv til meg og mine, samt å bidra til en verden vi alle kan være stolt av 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. november 2007 #32 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Egentlig så har vi så masse ressurser og muligheter til å gjøre verden bedre, både i lokalt og globalt perspektiv, og jeg prioriterer heller å bruke tid og energi på å utvikle denne tankegangen enn å forsøke å innfri forventningene til det materialistisk-egosistiske samfunnet vi har utviklet. Jeg vet det ikke er populært med rene støtte-svar i tråder, men dette er noe av det bedre jeg har lest på KG på lenge. Endret 30. november 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 30. november 2007 #33 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg ble litt overrasket; Kindersjokolade-kalender koster rett under 200 kr. Jeg ville ha Nemikalenderen i år, men den koster ca. 120 kr, så da dropper jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #34 Del Skrevet 30. november 2007 Vi hadde pakkekalender da vi var små, og fikk gave annenhver dag (vi var to søsken). Tingene var stort sett bittesmå, tilsvarende 5-20 kr i dag, men ganske gjennomtenkte. Vi var heller ikke særlig bortskjemt ellers, og foreldrene mine hadde nokså dårlig råd. Men mamma likte å lage julekalender og ruinerte seg ikke på det Pakkekalender er koselig og kan være personlig, synes jeg, og hadde tenkt å fortsette med det da jeg fikk samboer, men han husker ikke engang å åpne gavene Jeg synes ikke det er så nøye hva som er inni, om jeg hadde hatt barn ville jeg kanskje variert mellom alt fra noe spiselig og gjerne hjemmelagd, til en og annen enkeltting de uansett trenger, og gjerne aktiviteter/tjenester... Jeg synes det virker voldsomt å legge i gaver til 50-100-200 kr hver dag, egentlig uansett hvordan økonomi man har. Til den prisen kan man få en dvd, cd eller klesplagg hver eneste dag, og hvem trenger det? På julaften, kanskje, men jeg ville vært nøye på at det ikke ble dannet forventninger om at tingene skulle være så store eller dyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 30. november 2007 #35 Del Skrevet 30. november 2007 Hehe, det der er en av de store bivirkningene ved å henge på KG. Så hold fram med ditt og gi beng i de andre. Kg er jo en gyllen mulighet til å framstille kun de gode sidene ved seg selv, sant? Tror neppe det er så mange supermødre, superelskerinner, superansatte, supervelstelte og superhusmødre her som det kan se ut til! Da kan jeg få bidra med å desillusjonere noen av dere når det kommer til julekalender; Her i huset er det lego-kalenderen som gjelder. Én til hver, og de gleder seg storveis til i morgen. Kan ikke bli enklere enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 1. desember 2007 #36 Del Skrevet 1. desember 2007 Da jeg var liten fikk jeg adventskalender med sånne små plastting inni, og etterhvert ble det til at mamma lagde en adventskalender til meg og broren min for å henge pakker på. Vi fikk pakkene på deling og som regel var det et stort sett Lego eller Playmobil som var oppdelt i mange små pakker. Selv har jeg pakkekalender til min 3 åring og det er stor stas. Han får småting han trenger, lørdagsgodte er innpakket på lørdagene og ellers har vi lagt inn noen aktiviteter: - besøke bassenget en lørdag - lage hjemmelaget fuglemat - hente juletre - bake pepperkaker - pynte pepperkakehus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 2. desember 2007 #37 Del Skrevet 2. desember 2007 Synes det har tatt litt av ja. Fikk jo pakkekalender som liten jeg også.. men den bestod gjerne av en liten goderi-ting. men ellers synes jeg faktisk at adventserien på tven har tatt mer av enn selve kalendrene.. da jeg var liten var det jo bare kalender som tilhørte barne-tv.. nå er det klær, sengesett, håmdklær, musikk, matbokser +++ også er det jo ny serie hvert år= nye produkter som barna gjerne vil ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 2. desember 2007 #38 Del Skrevet 2. desember 2007 Har ikke inntrykk av at julekalendrene tar av, men så har jeg heller ikke barn. De jeg kjenner som lager pakkekalender til sine kjære bruker opp mot 500 kr, noe som jeg synes er helt greit. Har aldri hatt pakkekalender før i år. Svigerinnen min lagde pakkekalender som bursdagsgave til meg, og det var jo en veldig original og koselig ting å gjøre . Selv er jeg oppvokst med sjokoladekalender, og ser nå at den vi pleide å få koster kr 129 etter som den har skikkelig god sjokolade i. Fikk 10-kroners kalender et år, men den ble ikke spist opp. Mannen min og hans søstre fikk hver sin pakkekalender som inneholdt rimelige gaver og en større på selve 24. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 3. desember 2007 #39 Del Skrevet 3. desember 2007 En bra kronikk, synes jeg: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2132571.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 3. desember 2007 #40 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Ja - det er liksom ikke måte på hva som skal forskes på .. ærlig talt - skulle tro man har gjort noe forferdelig galt om man velger å ta barna sine få pakkekalender til jul .. ungene mine kommer sikkert til å gå helt adundas .. de må jo rett og slett være dømt til et liv i helvete som har en sånn en grusom mor som er med på dette kommersielle jaget som jo en pakkekalender er .. oi, oi, oi ... Er det bedre med Barne-TV-kalender, Smarties-kalender, el? Er det mindre kommersielt? Vi kan jo kutte ut alle kalendere og gå over til en potet med 24 fyrstikker i eller en appelsin med 24 nellikspiker i .. Noen av de mest intetsigende kalendere må jo være alle de tusen elektroniske julekalendere på nettet som voksne folk gidder å bruke tiden sin på .. det er jo ikke noe annet enn skjult reklame som mange bruker lang tid på hver dag i adventstiden. DET gjør ihvertall ikke jeg Endret 3. desember 2007 av Tulipa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå