Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å lære meg C++.

Har også lyst å lære Java.

Hvordan er vanskelighetsgraden der i forhold til C++?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

begge språk er objektorienterte og generelt kan man si at Java er C++ uten pekere. Pekerne er som kjent det vanskligste med C/C++.

Java er mao. enklere... (men det er mye å lære allikevel).

Uansett - Java (+ MMS/spill/UMTS/streaming av film og video til mobil) blir nok bare hottere og hottere i tiden fremover.

Skrevet

Det er nok lettere å lære seg Java enn C++. Men jeg ville lært meg begge. Selv begynnte jeg med C++ og gikk over på Java, og det har funka greit for meg :D

Jeg vil motsi Ola på det sterkeste når han sier at "Java er C++ uten pekere", fordi:

nestenAlt i Java er pekere (dvs hvis du skriver Sting s = "min første string"; vil s inneholde adressen/pekeren til der hvor stringen ligger)

Men du det kan hende at Ola mener at du ikke trenger å spesifisere pekerne i Java på samme måte som i C++ (med * og %). Dessuten trenger du ikke å tenke på garbage collection i Java, for det gjøres automatisk, dette medfører at du ikke trenger å tenke like mye på pekere i Java.

Men man tenke på pekere når man skriver Java-kode, f.eks hvis man skal sammenlikne noe (hvis ikke sammenlikner man bare adressene og ikke innholdet i det referansen peker til).

Nok om pekere, du ville kanskje ikke ha en så teknisk forklaring...

C++ er mye brukt (det samme med C) så hvis du har tenkt deg ut i arbeidslivet, vil det være nyttig å kunne. For systemer har ofte laaang levetid, og trenger vedlikehold og oppdateringer. (det er i praksis mer av dette en helt nyutvikling).

Java kommer mer og mer, men kan f.eks ikke brukes til sanntidssystemer (i hvert fall ikke de jeg har vært borti) pga at det store Java-biblioteket gjør systemet for tregt. Der hvor jeg har jobbet (vil ikke si hvor, for jeg vil være heeelt anonym (ække paranoid, assa)) sier de også at det er lettere å lære seg f.eks. Ada hvis man kan C++.

Men C# kommer også til å komme mer og mer, og det likner bare mye på Java (kan ikke mye om C#, men littebitt) -så da vil det være en fordel å kunne Java.

Men kan du C++ vil Java være en lett match!

Har du noen spm kan du bare sende meg PM, jeg er ikke så ofte inne og sjekker over alt her på KG, men det hender at jeg tar en razzia.

Skrevet

Håper at det er greit at jeg skriver litt til om Java versus C++ :D

Det som er positivt med Java er det store bibioteket som allerede er laget, fiks ferdig til bruk. Men det som er negativt med å begynne med å lære seg dette er at man ikke får like god forståelse av hva som "virkelig" skjer (behind the curtains). Det er veldig viktig å forstå ulike mekanismer for å kunne skrive god/sikker kode som ikke inneholder masse feil (som er vanskelige å oppdage og som kanskje ikke vises før etter laaaang tid)

Java (i forhold til C++) gjør massevis av ting lettere for en programmerer når det gjelder å lage grafiske brukergrensesnitt, stringbehandling og sikkert mye annet som jeg ikke kommer på nå. Men for å lære seg basic programmering er C++ veldig bra egnet. Dessuten er det en VELDIG stor fordel å kunne begge disse to språkene, det har det i hvert fall vært for meg når det gjelder å søke jobb! ( I dag er det veldig mange som "bare" kan Java, og man stiller mye sterkere hvis man ett språk til.)

Lykke til med programmeringen!

Skrevet

Ja - jeg mente "du ikke trenger å spesifisere pekerne i Java på samme måte som i C++ ".

Egentlig kan jeg ikke noen av de - bare vanlig C. Det er mer php/ mysql jeg utvikler i.

Uansett, bra forklart Amalie!

Skrevet

Takk for svar!

Tror jammen at jeg skal satse på Java når jeg blir "ferdig" med C++'en. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...