Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Vi har en stor Liveche-kylling i fryseren, og jeg synes det er på tide å få begynt på den snart... Kyllingen er hel (butikken hadde ikke skjæreredskaper ), men ettersom vi stort sett bare er to til middag tror jeg ikke jeg skal helsteke den. Er det noen som har tips til tilbereding av diverse kyllingdeler (lårene er greie, de vet jeg hva jeg skal gjøre med). Dette er jo en nokså dyr og forhåpentligvis god kylling, så frikasse er relativt uaktuelt, tror jeg - jeg vil gjerne ha "mye igjen" av smak og sånn.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Ingen forslag :tristblå: ? Jeg har litt lyst til å lage noe sånt som denne, men lurer på om det er litt dårlig behandling av kjøttet å koke det... Jeg kan evt lage halv porsjon og ovnssteke den andre halvparten :klø: Uansett bør jeg kanskje fryse ned noe igjen, etter å ha kokt det...? (kyllingen veier forøvrig nærmere 2,5 kg)
onyx Skrevet 29. november 2007 #3 Skrevet 29. november 2007 Helt ærlig, når man først har fått hendene i en GOD kylling, så er det nesten synd å drepe smaken med masse sterke krydder. Gå for noe enkleer, kanskje mer klassisk fransk? Jeg har dessverre ikke tilgang på oppskriften nå, men stekt/grillet kyllingbryst (med skinn) er nydelig sammen med morkelkremsaus (du kan bruke tørkede morkler) og noen glaserte grønnsaker kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 Takk for svar, det er de tankene jeg har hatt også, at det er dumt å "ødelegge" såpass fin kylling. Klassisk fransk høres godt ut og noe jeg vet jeg liker, så kommer til å sjekke opp noen varianter der. Morkler spørs det om jeg får tak i (hvis jeg ikke finner det på Ultra i Trondheim?), kan traktkantareller (tørkede og frosne) fungere som et alternativ, eller blir det for "vilt"?
onyx Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 Joda, vill skogsopp vil også fungere, kantareller og spesielt steinsopp vil nok passe bra. Ellers kan en god trøffelrisotto sikkert passe fint, det går fint å jukse med hermetisk trøffel og trøffelolje for å få eg godt resultat.I tillegg vil jeg begrenset meg på tilbehøret og heller servert flere retter. Lykkte til med kyllingen. Halve moroa er jo å komponere menyer og retter så alle råvarene kommer til sin rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå