Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Jeg har en god venninne i slutten av 20-årene. Da hun var 15 år (!) var hun sammen med en gutt på et par år eldre. Forholdet tok slutt ganske fort, halvår eller noe. Gutten likte ikke dette i det hele tatt, og begynte å ringe henne konstant. Et par år senere ble venninna mi sammen med en kamerat av denne gutten, og dermed tok det helt av. Hun kunne ikke ha mobiltelefon fordi han ringte og sendte meldinger hele tiden. Så han ringte henne hjemme, ringte og meldte til søstra sin mobil, kjæresten sin mobil og hvis han visste hun var sammen med noen. Han sa/skrev at det var så synd på han, han ville bare snakke med henne, han elsket henne, kunne ikke leve uten henne, han ville dø uten henne. Andre ganger sa han at hun var en hore, at hun måtte passe seg, at hun var det verste som hadde skjedd han. Kameratene hans sa at han kjørte rundt med geværet i bilen, og min venninne var neturlig nok livredd for å være alene. Hver gang hun var på fest ol. var det også full krise, han gråt, ville snakke med henne og slåss med kjæresten hennes eller de som prøvde å få han unna. Hun snakket med politiet som så snakket med han, han lovte dem at han skule holde seg unna, men ringte deretter henne og ble mye verre fordi hun hadde gjort noe sånt. Etter videregående dro hun for å studere et godt stykke unna, og eksen fikk seg en annen dame, og dermed hørte hun ikke fra han på kanskje et par år. Så ble det slutt med dama, og han vendte tilbake til å ringe og sende meldinger til min venninne. Slik har det vært flere ganger, og nå i høst har han begynt igjen. Jeg råder henne til å aldri svare. Dessverre har hun gjort det noen ganger tidlig i høst, og da blir han selvfølgelig bare verre. Det er umulig å snakke fornuft med han. Senest for et par dager siden sendte han en melding der han først unnskyldte seg for at han maste, deretter sa at det var vondt at hun tydeligvis ikke bydde seg noe om han. Pga alt som har skjedd med henne har han det vondt, greier ikke å være seg selv, straffer seg selv. Så vil han møte henne for å "ordne opp i dette her". Igjen har jeg rådet henne til å ikke svare. Jeg mener at målet må være at når hun møter han på gata om ti år så kjenner de ikke hverandre, og hun trenger ikke en gang å hilse på ham. Hun er jo enda redd for han, og at han vil fortsette som før hvis hun flytter tilbake. Når hun er på besøk hjemme er hun fremdeles redd for å møte han ute. Jeg tror ærlig talt at mannen er alvorlig syk i hodet sitt. Men er det noe annet som kan gjøres? Akkurat nå gjør han jo ikke noe ulovlig, så det er vel ikke akkurat så lett å få en rettkjennelse på at han ikke kan ta kontakt. Venninna mi snakket også en gang med moren hans, men det virker som det er vanskelig å tro at han gjør noe særlig galt, det ble i hvert fall ikke noe bedre. Helst skulle jo mannen ha hatt hjelp, men han innser jo ikke det selv.
Gjest Mysticgirl Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Hvorfor får hun seg ikke nytt hemmelig nr? Er det første jeg ville ha gjort.Og hun må ALDRI svare på meldinger han sender. Ikke negative heller! Hun må ikke overhode svare for da kan det hende han går lei. Bare litt oppmerksomhet, et lite negativt svar er nok til at han fortsetter! Har selv vært borti en slik gal type og jeg snakket med politiet og de sa at jeg måtte overhode ikke svare i det hele og store på noe av det han skrev i smser.Jeg fikk meg nytt hemmelig tlfnr og flyttet.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2007 #4 Skrevet 28. november 2007 Don't feed the monster. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet for denne typen personer - som ofte kalles "stalkere". Derfor: aldri svar på sms eller telefon. Siden han nå har holdt på i mange år (og tidligere var kjent for å kjøre rundt med våpen i bilen) ville jeg anmeldt han for trakkasseringen og bedt om forbud for han mot all kontakt, samt forbudssone på hvor nære han har lov å komme henne. Det kan godt være at dette på sikt også hjelper mannen til å forstå at han trenger hjelp for sin sykelige oppførsel.
Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Brev og besøksforbud.... Brev- og besøksforbud er da vel noe mennesker som sitter i varetekt får. Hvorfor får hun seg ikke nytt hemmelig nr? Er det første jeg ville ha gjort.Og hun må ALDRI svare på meldinger han sender. Ikke negative heller! Hun må ikke overhode svare for da kan det hende han går lei. Bare litt oppmerksomhet, et lite negativt svar er nok til at han fortsetter! Har selv vært borti en slik gal type og jeg snakket med politiet og de sa at jeg måtte overhode ikke svare i det hele og store på noe av det han skrev i smser.Jeg fikk meg nytt hemmelig tlfnr og flyttet. Det eneste som fungerte før var rett og slett å ikke ha telefon. Det har hun ikke mulighet til nå, pga jobb og sånt. Det er helt umulig å ha skjult nummer, de har altfor mange felles kjente. Ser til og med at både mine og hennes søsken er venner med fyren på facebook. Vi kommer fra et lite sted der alle kjenner alle, hvis ingen vil fortelle han nummeret låner han bare telefonen til noen han vet har det, og vi har det gående igjen. Don't feed the monster. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet for denne typen personer - som ofte kalles "stalkere". Derfor: aldri svar på sms eller telefon. Siden han nå har holdt på i mange år (og tidligere var kjent for å kjøre rundt med våpen i bilen) ville jeg anmeldt han for trakkasseringen og bedt om forbud for han mot all kontakt, samt forbudssone på hvor nære han har lov å komme henne. Det kan godt være at dette på sikt også hjelper mannen til å forstå at han trenger hjelp for sin sykelige oppførsel. Da vet jeg i hvert fall at flere er enig i at hun ALDRI må svare. Det med anmelding tror jeg hun er litt redd for rett og slett for at han kan finne på å klikke helt. På nåværende tidspunkt er det vel heller ikke så sannsynlig at hun får det? Men jeg skal lufte idéen for henne.
Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Det med anmelding tror jeg hun er litt redd for rett og slett for at han kan finne på å klikke helt. På nåværende tidspunkt er det vel heller ikke så sannsynlig at hun får det? Med får det mente jeg altså det med forbud mot all kontakt osv.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 Da vet jeg i hvert fall at flere er enig i at hun ALDRI må svare. Det med anmelding tror jeg hun er litt redd for rett og slett for at han kan finne på å klikke helt. På nåværende tidspunkt er det vel heller ikke så sannsynlig at hun får det? Men jeg skal lufte idéen for henne. Politiet har tatt slike saker ganske mye mer alvorlig fordi det dessverre har hendt en del episoder av s.k. tomme trusler ikke var så "tomme" når det kom til stykket. Det er ikke politiet som gir det, det er i så fall retten. Jeg forstår at hun er redd for bråket, men kan det egentlig bli så mye verre? Noen ganger må man svelge sur medisin for å bli bedre og det er kanskje verdt å ta "spetakelet" nå for en bedre fremtid? Jeg skjønner at det er et lite sted, men de må da være ganske så kort de av hennes nære venner som er venner med fyren? Men de skjønner vel ikke at de står i fare for å oppleve akkurat samme oppførsel fra han når det er deres tur til å avvise han.
Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 28. november 2007 #8 Skrevet 28. november 2007 Politiet har tatt slike saker ganske mye mer alvorlig fordi det dessverre har hendt en del episoder av s.k. tomme trusler ikke var så "tomme" når det kom til stykket. Det er ikke politiet som gir det, det er i så fall retten. Jeg forstår at hun er redd for bråket, men kan det egentlig bli så mye verre? Noen ganger må man svelge sur medisin for å bli bedre og det er kanskje verdt å ta "spetakelet" nå for en bedre fremtid? Jeg skjønner at det er et lite sted, men de må da være ganske så kort de av hennes nære venner som er venner med fyren? Men de skjønner vel ikke at de står i fare for å oppleve akkurat samme oppførsel fra han når det er deres tur til å avvise han. Jeg er vel egentlig enig med deg i at hun burde snakke mer med politiet/retten, problemet blir å få overtalt henne. Tror ikke hun synes at det er ille nok akkurat på nåværende tidspunkt (det har jo vært utrolig mye verre før) til at hun vil gjøre det. Men siden du mener at det er en sjanse for at han kan få forbud mot å nærme seg henne ut fra det han har gjort før skal jeg prøve å snakke med henne om det. Det med vennene og slikt er jo litt rart, men også litt forståelig. Mannen virker jo egentlig veldig grei når man ikke vet at han har gjort alt dette, eller vet hvor ille han kan bli. Mange har det gøy med han, fester med han, spiller med han og sånt, og merker aldri at det er noe galt med han. Samtidig vet "alle" også at han ikke er helt god pga familiehistorie ol, i tillegg til at de fleste har jo hørt hvordan han har vært mot min venninne. Jeg tror noen er redd for at han skal klikke på dem, og dermed bare gir seg. Og som sagt er han jo utspekulert, og låner eller tyvlåner telefoner. Og som regel vil jo ingen innrømme at de har gjort noe dumt, så det er ikke akkurat så lett å gå rundt til alle som kjenner noen som kjenner noen osv. å fortelle at de ikke må finne på å gi bort nummeret hennes.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2007 #9 Skrevet 28. november 2007 Det lureste er å prate med politiet og høre hva de kan gjøre.
Annie Skrevet 28. november 2007 #10 Skrevet 28. november 2007 Hun må IKKE svare på meldinger eller telefoner når han kontakter henne! Overse han er det beste. Da kan hun håpe på at han gir seg etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå