Gå til innhold

I forhold til

mustapippuri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Finner den faktisk ikke i en liste over forkortelser, så det er kanskje greiest å bare skrive "i forhold til", da?

Ellers virker det logisk med "ift", altså forbokstaven til alle tre ord, men jeg vet faktisk ikke. Skriv det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden "I henhold til" forkortes Iht. og ikke ihht. så vil jeg gjette på at ift. er den beste forkortelsen å bruke.

Husk at i forhold til betyr sammenlignet med, og ikke noe annet! Det blir dessverre brukt mer feil enn riktig nå i dag.

Irriterer meg litt over dette jeg også. Med "I forhold til" sammenligner vi, slik som du påpeker. Det gjør at den ene parten/tingen vi sammenligner med må være bedre, dårligere, større, mindre, etc.

Virker som det er mange som skriver i forhold til når de egentlige mener "med tanke på".

Eksempler:

"Hva tror vi i forhold til tariffoppgjøret?"

"Er det noen over 44 år som vil dele sine erfaringer i forhold til IVF behandling?"

Andre synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det når jeg ser på en ting og sammenligner dets egenskaper med en annen ting, om du skjønner? Det er vel riktig bruk det?

Når vi er inne på "med tanke på", det forkortes jo mtp. ikke sant? Men jeg har sett en del bruke forkortelen mhp. hva skal den forkortelsen bety? Eller er det en feilforkortning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mhp. er bare brukt av folk som slurver?

det er ingen H i "med tanke på", så den forkortelsen må nødvendigvis bety noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

"Mhp" betyr visst "med hensyn på", som igjen ikke betyr noenting, men som viser at universalpreposisjonen "på" befester sin stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mhp" betyr visst "med hensyn på", som igjen ikke betyr noenting, men som viser at universalpreposisjonen "på" befester sin stilling.

Eller rett og slett er en blanding mellom "med tanke på" og "med hensyn til".

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest logos
Mhp betyr med hentanke på og er vel en eldre måte å si med tanke på.

Tror mhp. egentlig betyr 'med henblikk på' -uansett samme betydning som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Med hensyn på brukes i forbindelse med matematikken. Hvis man f.eks. omformer en likning, og ønsker å ha variabelen 'x' alene på venstresiden sier man at man 'løser likningen med hensyn på x'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...