Gå til innhold

Hvis man mister tidlig (uke 4-5)...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som tror hun har mistet pga. blødninger, men testen er fortsatt positiv. Hvor lenge vil den være det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har lurt på det samme (mistet ca 4 uker på vei).

I følge lege ved gyn. pol. kan hormonet henge igjen i ca 3 uker når man mister tidlig.

Lette litt rundt på nettet, og så at noen skrev at de fortsatt testet positivt etter 5 uker. Vet ikke hvor pålitelig det er da.

Kommer vel også an på hvor langt man er på vei når det går galt. Jo lengre man har kommet, jo større konsentrasjon av HCG-hormonet i blod/urin.

Venninnen din kan jo bestille en legetime, for å få klarhet i situasjonen.

Endret av Ella*
Gjest Frysepulver
Skrevet

Eline og jeg har samme venninne... Testen hun tok i går var mer positiv enn den hun tok på fredag, har det noe å si?

Skrevet
Eline og jeg har samme venninne... Testen hun tok i går var mer positiv enn den hun tok på fredag, har det noe å si?

Det skal jo ikke slå ut den veien om hun har mistet men eneste måten å finne ut av det på er om HCG stiger. Så lønner seg å få det sjekket med blodprøver.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Det skal jo ikke slå ut den veien om hun har mistet men eneste måten å finne ut av det på er om HCG stiger. Så lønner seg å få det sjekket med blodprøver.

Kan jo ha vært en tvilling? Min mor mistet en tvilling da hun gikk med den ene søsteren min... Spurte Eline og denne venninnen i går, men tror ikke jeg fikk skikkelig svar; er HCG "gradert" på noen måte? Sånn at det er f.eks. på 500 hvis man definitivt må være gravid osv, eller må man ta HCG-måling med noen dagers mellomrom for å se om det synker?

Skrevet
Kan jo ha vært en tvilling? Min mor mistet en tvilling da hun gikk med den ene søsteren min... Spurte Eline og denne venninnen i går, men tror ikke jeg fikk skikkelig svar; er HCG "gradert" på noen måte? Sånn at det er f.eks. på 500 hvis man definitivt må være gravid osv, eller må man ta HCG-måling med noen dagers mellomrom for å se om det synker?

Man må ta med noen dagers mellomrom for å se om det stiger eller synker.

Skrevet

Er det bare med blodprøver man kan måle hcg nivå? Er det mulig å gjøre dette med graviditetstester? Er det i såfall en bestemt type graviditetstester (digital eller vanlig)?

Skrevet

Graviditetstester slår også ut på HCG, i urinen. Om det er 25 eller 50 de slår ut på er jeg usikker.

Men med graviditetstester får man ikke målt det nøyaktige nivået, bare at det er over et visst nivå.

Tar man blodprøver får man et nøyaktig svar, og med to målinger kan man se om produksjonen synker eller øker (om det har gått galt eller ikke...).

Svært enkelt forklart.

Skrevet

Jeg mistet 20. august og testet negativt 18. september. (4 uker og 1 dag etter). Selv om jeg faktisk var gravid på det tidspunktet, bare litt for tidlig til å få utslag på graviditetstesten.

Jeg var litt over 5 uker på vei når jeg mistet. Så ingen tvil om at hormonene var ute av kroppen min igjen.

Men blodprøver er nok den eneste sikre måten å måle nøyaktig nivå på.

HCG er vel gradert, men det er ganske store variasjoner innenfor det normale. Så en oversikt som Ella* hadde funnet et eller annet sted her inne...

Skrevet

Her er en skjematisk oversikt over testsensibiliteten til noen av de testene som selges på det norske markedet. Det er ikke eksakte tall..da jeg som relativt erfaren prøver har studert testene inngående over noen år og gjort mine egne erfaringer, men tabellen gir en viss pekepinn.

Når en måler HCG nivået i blodet kan en også få en viss pekepinn på om dette er "liv laga" eller ikke, også utifra en enkelt prøve. Men det tas selvsagt to prøver for å se utviklingen.

Jeg har hatt HCG nivå på 6, som har slått ut på to forskjellige tester..det ble da ikke tatt oppfølgingsprøver naturlig nok, fordi det ikke levnet mye håp om videre graviditet med så lavt nivå i uke 5-6!

Det vil også variere fra person til person hvor raskt hormonene forsvinner ut av kroppen, så en blodprøve vil være enkleste metoden å finne ut av alt sammen på. Testresultatet når det gjelder testene foretatt i urin har de mye større sjanser for feil resultat da styrken på strekene på selve testeren kan variere pga utrolig mange forhold, og dermed gi misvisende resultat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...