Gå til innhold

Bryllup eller barn først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker dere å gifte dere eller få barn først?

Noen spesiell grunn til det ene eller det andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Både ønsker og skal gifte oss før vi får barn.

Grunnen til det er todelt i grunn,føler at dersom jeg hadde vært gravid eller fått barn før han fridde, ville jeg lurt på om han fridde på grunn av meg eller på grunn av barnet.

Dessuten anser jeg det juridisk sett, veldig risikabelt å ha felles barn uten å være gift, så er veldig fornøyd med bryllup før baby :-D

(det er dersom den ene skulle falle fra, det blir problemer dersom det ikke kom klart frem)

Endret av *marie*
Skrevet

Her blir det også bryllup før barn. Jeg har alltid sagt at jeg vil være gift før jeg får mitt første barn, det har alltid vært veldig viktig for meg. Jeg synes at å få barn er et stort skritt å ta, og er man klar for å få barn, er man absolutt klar for å gifte seg også. Dessuten synes jeg det er viktig å ha det juridiske i orden før barnet blir født, i tilfelle noe skulle skje.

Og så liker jeg selvsagt tradisjoner også... :fnise:

Skrevet
Ønsker dere å gifte dere eller få barn først?

Noen spesiell grunn til det ene eller det andre?

Jeg er svært tradisjonell av meg, derfor blir det bryllup før barn. Jeg har lenge hatt lyst på barn, men venter til jeg er godt gift og ferdig med grunnleggende utdannelse.

Skrevet

Det største argumentet er vel det juridiske for min del, og en av grunnene til at vi ville gifte oss før vi får barn. Egentlig litt uavhengig om man får barn også, men spesielt når man planlegger barn sammen.

Dessuten var vi litt utålmodige etter å "starte familie" på en eller annen måte, og pga studier var det mest naturlig med giftemål først.(jada, veit at samboere også er familie, ikke begynn den diskusjonen).

Jeg skjønner ikke folk som ikke er klare for å "binde" seg ved giftemål, men barn det er greit...

Skrevet

Barn tar man når det passer og man har lyst på.

Gifte seg gjør man når/hvis man gidder.

:ler:

Fra spøk til alvor, så ser jeg ikke helt de store juridiske problemene med å få barn når man er samboere heller. Ikke noe som ikke kan løses ved en samboerkontrakt, i hvert fall.

Så for meg er det knekkende likegyldig hvilken rekkefølge ting går i, så lenge de involverte er fornøyd med det ;)

Skrevet

Jeg synes det passer å gifte seg først, både pga det juridiske og fordi det er enklere å arrangere bryllup når man ikke har barn ;)

Skrevet
Barn tar man når det passer og man har lyst på.

Gifte seg gjør man når/hvis man gidder.

:ler:

Fra spøk til alvor, så ser jeg ikke helt de store juridiske problemene med å få barn når man er samboere heller. Ikke noe som ikke kan løses ved en samboerkontrakt, i hvert fall.

Så for meg er det knekkende likegyldig hvilken rekkefølge ting går i, så lenge de involverte er fornøyd med det ;)

Til info:

Pliktdelsarv lar seg ikke regulere, hverken av samboerkontrakt eller testament.

Det er kun ektefeller som har anledning til å sitte i uskifte (dvs ikke foreta et areoppgjør med barna til avdøde)

Der samboere har felles barn som er over 18 år, kan jo barna samtykke i at den gjemlevende sitter i uskifte,men der barna er under myndighetsalder vil overformynderiet automatisk gripe inn, og meg bekjent har de aldri godtatt noe annet enn arveoppgjør.

Skrevet

Dersom jeg skulle sette barn opp mot bryllup så hadde jeg nok giftet meg først. Dersom man kan velge.

Nå har jeg barn. Er ikke gift og har null lyst til å gifte meg.

Skrevet

Etter å ha vært gjennom både bryllup og barn, er jeg veldig glad for at vi tok bryllupet først.

Det er snart et år siden ungen ble født, og jeg har fortsatt ikke halvparten så mye tid eller overskudd nå som det jeg trengte da vi planla bryllup.

(Og vi forsøkte å planlegge så lite som mulig.)

Juridisk hadde jeg nok ikke brydd meg. (Selv om jeg vet at det er forskjell.)

Men det er greit å gjøre unna bryllupet før man får barn, om man har muligheten.

Skrevet

Dersom man PLANLEGGER dette, ser jeg ingen grunn til å få barn før bryllup.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi er litt tradisjonelle på det området, og syns det er hyggelig å stadfeste en tydelig forpliktelse før vi får barn. Om barn hadde kommet først, ville ikke spilt noen rolle, men jeg ser det som ideelt å være gift først om man kan planlegge. Vi hadde uansett lyst til å gifte oss, men barn passer ikke helt enda. Jeg syns uansett at det er noe fint med foreldre som er gift.

Skrevet

Trådstarter her...

Jeg har forøvrig som de fleste her lyst til å gifte meg før jeg får barn. Men vil på en annen måte ikke bli "for gammel" før jeg får barn heller. Nå er jeg "bare" 26 ennå, men siden det ikke er bryllupsplaner ennå så blir det jo ihvertfall ikke noe bryllup før 2009 (vil ha god tid til å planlegge et fint bryllup). Så da nærmer jeg meg jo 30 før jeg får barn da...kunne godt tenkt meg å få barn før jeg blir 30.

Hva tenker dere om dette?

Skrevet

Jeg ville uansett valgt bryllup først.

Skulle jeg blitt gravid(det hadde i så fall vært en uhell) nå, ville det jo blitt bryllup før fødsel uansett,men dersom jeg hadde blitt gravid for f eks et halvt år siden, hadde jeg fremskyndet bryllupet.

Skjønner at man vil ha et storveis bryllup,planlegger jo det selv,men har lest for mye rettspraksis til å satse på barn uten å være gift.

I de aller fleste tilfeller blir det det jo aldri noe problem,men skulle uhellet være ute og det er verdier med i bildet ,ville jeg aldri tatt risikoen.

Skrevet

bryllup.. så barn.

det var mest riktig for oss

Skrevet

Her fikk vi barn før vi gifta oss. Gikk jo helt bra det.

Hun var ikke planlagt da, så hadde vi fått barn når vi planla er det godt mulig vi hadde giftet oss først.

Gifta oss før vi fikk barn nr 2 da.

Gjest puselabb
Skrevet

Jeg ønsker å gifte meg først. Vil være helt etablert før jeg får barn.

Skrevet

Vi giftet oss først, og det er slik vi ønsker det også, mest av juridiske grunner. Å få barn er jo dessuten en mye større forpliktelse overfor hverandre enn å gifte seg, så hvorfor så mange virker redde for å gifte seg, men gjerne får barn sammen skjønner jeg ikke helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...