Gå til innhold

Kan en katt bli så sur/sjalu at den stikker av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter, Mons som er 6 mnd og Pippi som er 1 år.

Forrige torsdag ble Mons kastrert (har skrevet om det tidligere), siden han da var veldig utafor og utrygg etter at han våknet ble det til at han stort sett lå på fanget eller i armene mine hele kvelden.

Jeg la merke til at Pippi ikke likte det noe særlig, hun så på meg med helt svarte øyne. Hun skulmet på en måte.

Jeg prøvde også å kose med henne, men hun ville ikke. Hun har aldri vært spesielt kjælen.

Dagen etter virket hun fortsatt litt sur, hun pleier å gå rundt beina mine når jeg er på kjøkkenet, men da bare lå hun og så på meg. Da jeg prøvde å ta henne opp for å kose ville hun ikke. Mons var veldig kosete, mye mer enn han pleier. Han ville kose hele tiden, så fort jeg satte meg var han i fanget og når jeg gikk så mjauet han for da ville han opp.

Dette fikk Pippi med seg, men selv om jeg prøve å klappe henne så bare gikk hun unna.

Utpå fredagskvelden ville Pippi ut, hun pleier å ta en liten tur ut på kvelden, hun kommer inn igjen etter en kort stund.

Men denne gangen kom hun ikke inn igjen.

Hun har bare rett og slett blitt borte. Jeg har sett etter i vegkantene i tilfelle hun har blitt påkjørt, men jeg har ikke funnet noe som tyder på det. Så jeg skjønner bare ikke hvor hun er.

Er det virkelig mulig at hun er så sur/sjalu at hun kan ha stukket av??

Jeg savner henne så fælt :gråte:

Nå har hun vært borte i 4 dager, jeg er så redd for hva som kan ha skjedd med henne :tristbla:

:lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt hende hun bare er fornærmet og tar seg en liten "ferie" fra dere. Min katt brukte å ta seg lange turer når hun hadde løpetid eller var lei av kattunger. Da løp hun rundt og flørtet med hannkattene i nabolaget, og kom tilbake etter en uke eller så.

Håper katten din kommer hjem snart :klem:

Skrevet
Er det virkelig mulig at hun er så sur/sjalu at hun kan ha stukket av??

Jeg savner henne så fælt :gråte:

Nå har hun vært borte i 4 dager, jeg er så redd for hva som kan ha skjedd med henne :tristbla:

:lete:

Ja, det er det absolutt. Men så kan det jo ha skjedd noe også. Er hun chipmerket? Jeg ville hengt opp lapp på nærbutikken etc.

Håper hun kommer hjem snart. :klemmer:

Skrevet

Huff, stakkars deg som skal ha så uflaks med kattene dine. :(

Håper Pippi dukker opp!

Skrevet

Jeg vet om en katt som flyttet ut da familien fikk en katt til - dette er rundt ti år siden, og den "fornærmede" holder fortsatt stort sett til ute, selv om den kommer hjem for å spise. Ellers enig med la Flaca.

Gjest lillagubban
Skrevet

Vår blir dritfornærma når vi reiser vekk, og kan være vekke i 4 uker i strekk uten at naboen som skulle sette ut mat ser snurten av ham.

Når v har besøk, spesielt av unger, holder han seg også vekke.

I fjor sommer drepte katten vår familiens kanin, mens jeg sto å prøvde å prøvde å rive ham vekk. Når katten endelig slapp taket med tennene hev jeg ham vekk og kjefta ganske kraftig. Da holdt han seg ganske lavt noen dager, var ikke så høy på pæra som han pleier.

Så trorde plukker opp stemningen ganske lett.

Gjest Silmarill
Skrevet

Begynte Pippikatten å urinmarkere før den ble borte?

Dersom katten reagerer på endring, kan den allikevel tilpasse seg etter noe tid, og den slutter med sin sjalusi av seg selv.

Jepp, den ble nok helt sikkert sjalu og holder seg borte til den har roet seg! Dette er vanlig blandt noen katter. (raringer)

Katten er vant med at den får all oppmerksomhet, og nå som Monsepusen fikk det ble den nok veldig sjalu og sær.

Katten din er nok ikke påkjørt o.l. men holder seg borte! :troest:

Vedder for at den ikke har gått langt, men at den "nyter" dine bekymrede rop etter den - så bare fortsett å rope!

Den gir etter tilslutt å kommer byksende ;)

Katter tror dem er Gud, og når dem bare er nestGud blir dem fornærmet! :sukk:

Usj,kjedelig at den ble så fornærmet da, men den er nok bare fornærmet og i nærheten :)

Den kommer tilbake skal du se! :)

Skrevet

Takk for oppmuntrede svar :klem:

Jeg skal få printet ut et bilde og lage et oppslag som jeg skal henge opp.

Ellers står jeg ute å roper "Pippiiiiiiii", flere ganger om dagen. Går rundt i nabolaget for å se etter henne også, mens jeg roper og sier "puss-puss". Naboene må tro jeg er sprø :sjenert:

Det som også er litt rart er at det pleier å være ei anna katte på terassen sammen med Pippi. Den har vært her nesten hver dag. Men siden Pippi forsvant har jeg heller ikke sett den andre katta, det er litt rart :klø:

Kanskje de har tatt seg en tur sammen?

Silmarill: Nei, jeg merket ikke noe til noen markering.

Gjest Silmarill
Skrevet

Den kan ha blitt borte av andre årsaker, men det er jo da litt av et sammentreff - så det tror jeg ikke!

Hmm, den urinmarkerte ikke inne kanskje, men forhåpentligvis så gjordet den det ute da!

Når det er endringer i en katts tilværelse som den ikke liker så urinmarkerer den.

Uansett, rop også på den om kvelden (skumringen) for da kan skremte katter tørre å komme fram, for da er det roligere rundt den!

Håper Pippi kommer!

Du nevnte naboer!Vet om en som hadde mistet katten sin og katten het Taxi. Han følte seg litt "teit" da han gikk rundt i gården å ropte Taxi!!!

Heng opp plakater ja med bilde og tlf.nr!

Den MÅ komme hjem igjen, og den gjør det :)

Skrevet

Katter kan forsvinne hvis det skjer store endringer, ja. Forhåpentligvis kommer den tilbake når den kjenner hvor kaldt det er. ;)

Skrevet

uff, kjenner til den følelsen.. :klemmer:

ikke lenge siden min ous ble borte i neon dager, og jeg var så utrolig bekymret.

krysser fingrene for at pippi snart kommer hjem til deg igjen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...