Gå til innhold

Valgets kvaler

Arwen

Anbefalte innlegg

Har tittet littt på parket og laminat og funnet ut at det ikke er stor prisforskjell, noen som vet grunnen til dette? Hadde egentlig bestemt oss for laminat men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Jeg ville definitivt valgt parkett. Laminat er dødt materiale som ikke forandrer seg ved bruk. En god parkett blir bare vakrere og vakrere når den brukes. For meg blir dette litt den samme diskusjonen som den om benkeplater (i en annen tråd her).

Laminat minner meg om resparteks. Ting som er ment å "vare evig" mangler ofte, etter min mening, karakter.

Lykke til med valget da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Og i tillegg til at parkett er "penere" som noen sier over her, er den mer varig enn laminat selvsagt. Parketten kan du jo pusse ned og lakkere om etterhvert som den blir slitt, og du kan ha et pent gulv i mangfoldige år. Laminaten slites og blir "stygg"- og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at prisen kan være ganske lik er muligens at det finnes dyr laminat, men god kvalitet og "dårlig" parkett som er ganske rimelig.

Den dyre laminaten og en middels god parkett vil være ganske like i pris.

Kommer også an på treslag og tykkelse.

Hos oss har vi både parkett og laminat. Jeg kan se både fordeler og ulemper med begge disse jeg. Hadde jeg hatt sjansen til å gjøre om noe, så måtte det vært gangen og kjøkkenet. Parketten blir fort stygg i disse rommene. Ville nok helst hatt fliser, men det er ikke mulig hos oss, så jeg ville nok valgt laminat i disse rommene.

I stua er jeg fornøyd med parketten. Og på soverom og gjesterom er jeg fornøyd med laminaten. Vi har valgt en type laminat som ikke skal se ut som ekte tre. Synes at det ble en morsom vri jeg.

Se an hva du ønsker deg. Hvis du ønsker noe som ser ut som ekte tre, velg parkett. Vi du ha et gulv som tåler litt mer uten å få riper med en gang og som tåler mer vann, velg laminat.

Dette er en smaksak.

Jeg ville heller kjøpt en dyr laminat enn en billig parkett tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt.

Parkett er, som de andre også har nevnt, MYE penere å se på, bedre å gå på, lunere vinterstid i tillegg til at laminatgulv er noen forferdelige støvsamlere pga. statisk elektrisitet. Tror neppe du vil angre om du velger parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lettest å legge click-parkett eller laminat.

Tynn laminat er ikke lett å legge, da man må bruke et sett med stropper for å stramme det til.

Parkett er relativt enkelt å legge hvis man har litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg parkett :-) Det er så mye penere enn laminat, og som de andre sier her, så kan det slipes og lakkes om, når det blir behov for det.

Velg ikke en parkett av veldig mykt treslag, feks bøk. Den får mye lettere merker enn en av en hardere tresort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi går for parkett jeg da.. :D det er i gangen, på kjøkkenet og i stua vi skal legge nytt gulv, og alt dette går i ett så det blir litt uaktuelt å ha laminat et sted og parkett et annet (selv om det hadde vært det beste)

Takk for alle tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen parkett typer er slik at de ikke behøver å lakkes etter at de er lagt.

Jeg vil likevel anbefale at dere lakker 2 strøk i gangen og på kjøkkenet.

Parkett er ganske ømfintlig for vann, og i disse to rommene kommer det gjerne litt søl. Lakker du er du bedre sikret mot at vann siver ned mellom bordene og lager stygge sorte merker. Bedre føre var vettu´

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat kan se like fint ut som parkett.

Men det er kaldt! Kaldt på tærne - så hvis dere har mye tepper og sånn, betyr det ikke noe, men hvis ikke, velg parkett.

Ellers var det en parkett/laminat-diskusjon her en tid tilbake, gjør et søk, og du vil finne mange for og imot - gode argumenter for begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg parkett :-) Det er så mye penere enn laminat, og som de andre sier her, så kan det slipes og lakkes om, når det blir behov for det.  

Velg ikke en parkett av veldig mykt treslag, feks bøk. Den får mye lettere merker enn en av en hardere tresort.

Hva slags tre anbefaler du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eik er hardt og tåler en del.

Men samtidig har jeg inntrykk av at man finner 3-stav lakkert eik i halvparten av norske hjem. Altså litt kjedelig synes jeg.

Vi har også eik, men valgte en type som egentlig er 2. sortering. Den har masse kvister og litt mer variasjon i fargene.

Må også legge til å eik ikke er av det billigste man får kjøpt.

(Hvis prisen skulle spille noen rolle9

Vi vurderte også bjørk, som kan ligne litt på furu, men det er hardere og har litt mindre kvist og litt mindre "spill" i treverket.

Ta en tur på et byggvarehus eller til noen andre som selger parkett og spør masse. Etterpå drar du en tur rundt og sjekker priser. Spør gjerne om rabatt.. vi sparte mange tusen på å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det kunne blitt fint med bjørk siden mya av møblene våre går i det. Har ikke veldig mye penger igjen nå da leiligheten skal pusses opp 100% (badet betaler forsikringsselskapet, men det blir dyrt allikevel.)

Takker igjen for alle råd og tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...