Femiline Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Fikk telefon av barnehagen til 2-åringen i dag, da jeg var på jobb. Han hadde kastet opp og så veldig dårlig ut. Ja, jeg hastet meg for å hente, og der fant jeg en som ikke så syk ut i det hele tatt, og tenkte at de hadde overreagert igjen. Uansett tok jeg han med meg hjem. Vel hjemme fikk han litt saft. 10 minutter senere kastet han opp det. Så har det gått slag i slag. Jeg har løpt mellom vaskebøtter sengeskift, klesskift på både han og meg, vaske sofa, vaske teppe, vaske gulv.. Han holder ikke på noen ting. Moren min kom innom med en flaske blåbærsaft, det kaster han opp. Han fikk litt vann, det kaster han opp. Prøvde å skulle gi han litt salt potetgull, skal visst være bra, men det kaster han opp. Han har hatt tørr bleie siden jeg hentet han i barnehagen. Nå er jeg litt engstelig for at han skal bli dehydrert, eller kanskje det tar litt lenger tid. Trenger noen andre tips, har hørt om Coca cola, må vel kanskje løpe ned i butikken for det?
snexi Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Min erfaring er at en kaster opp Cola også. Tror det er mer en myte pga det er sukker i. Legen min pleier og anbefale en blanding av eplemost og farris, men jeg får ikke det i ungene mine. Er nok pga salt og sukker tenker jeg. Jenten min som da var 3 år spydde i 4 dager og jeg må si jeg ble en smule bekymret da, det kom begge veier med henne. Jeg prøvde da og gi henne drikke som hun selv ønsket også brukte vi sugerør, litt enklere og få i dem da. Saftis har jeg og benyttet meg at, bare for og få i dem væske. Visst de er fyktelig dårlige mater jeg væske med skje, flere ganger i timen. Men det er som sagt om det har gått over flere dager og jeg bekymrer meg litt for dehydrering. Lykke til og god bedring.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 Det viktigste er å holde øye med at barnet får i seg nok væske, som du sier. Brus inneholder såpass mye sukker til at det er veldig nyttig, det er bedre med sukkerfri saft, jus eller vann. Følg med på om han tisser - er det lite og mørk urin tyder det på at han har fått i seg for lite væske. Går det over 12 timer siden sist han tisset bør du ringe lege. Det kan være vanskelig å få i barn nok væske ved omgangssyke, så om allmenntilstanden er dårlig (om han er sløv eller omtåket og vanskelig å få kontakt med) bør lege kontaktes. Ring også gjerne til legevakten og spør om du er usikker på om han trenger lege - sekretærene er som oftest flinke, og det kan være beroligende å få beskjed fra noen som har greie på det om man bør dra på legevakta
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Oppdaget en skrivefeil, sånn skal det være: Brus inneholder såpass mye sukker at det ikke er veldig nyttig, det er bedre med sukkerfri saft, jus eller vann.
Femiline Skrevet 27. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2007 Nettopp vasket gulvet etter nok en runde. Det kommer like overraskende hver gang. Siden klokka 13 i dag har han kastet opp 6 eller 7 ganger. Han ser jo ikke syk ut. Ser slapp ut, men det er alt. Så plutselig kommer det litt hosting, og vips kaster han opp. Kanskje jeg skal prøve som du foreslår, væske med teskje, da blir det ikke så mye av gangen. Sikkert lettere for magen å holde på det. Han er jo veldig tørst, og drikker masse når han først drikker. Da kommer det opp nesten med en gang igjen.
Oliven Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 Farris og eplejuice er det vi gir på sykehjemmet også ved oppkast. Går jo ann å prøve å blande bare litt farris (den vanlige med salter) i mye juice og ta en liten slurk av gangen og se hvordan det går. Gjendekjeks brukte jeg når jeg lå syk nå, tørre, men litt myke. Fungerte fint. Smaker bedre enn mariekjeks også syns jeg. ellers står det litt her... http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/oppkast.php
Gjest Blondie65 Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 Bitte små mengder er løsningen. Litt vann, etter en stund litt kjeks (etter en stund uten oppkast).
Snuppa 81 Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Saltstenger eller ritzkjeks har hjulpet meg... Og "død" cola... Håper gullet blir frisk snart..
Gjest BBB Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 Det virker som det er "noe som går" for tiden. Det er så mange som er syke for tiden (inkludert meg og sønnen). Støtter 100% opp om små mender væske. Det er veldig vanskelig å forklare en 2 åring dette, men er helt nødvendig for at det skal holdes inne. Ta bare litt i koppen. Blandingen eplejuice/farris er bra pga at det er litt sukker uten at det blir for søtt, og salter fra farrisen. Det er viktigst med drikke når de er så dårlige, så konsentrer deg om det til barnet ditt er litt mer stabilt. Når han er bedre kan du prøve noe lett, f.eks ritz kjeks, eller som jeg bruker; loff uten skorpe og uten smør (fikk alltid det da jeg var liten selv.) Ellers er det bare å ha masse håndklær i nærheten (lettere å vaske enn sofaen ), en bøtte med vann, en døgnåpen vaskemaskin og masse omsorg og kos til gutten din.
*Mina* Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 (endret) Fikk telefon av barnehagen til 2-åringen i dag, da jeg var på jobb. Han hadde kastet opp og så veldig dårlig ut. Ja, jeg hastet meg for å hente, og der fant jeg en som ikke så syk ut i det hele tatt, og tenkte at de hadde overreagert igjen. Uansett tok jeg han med meg hjem. Vel hjemme fikk han litt saft. 10 minutter senere kastet han opp det. Så har det gått slag i slag. Jeg har løpt mellom vaskebøtter sengeskift, klesskift på både han og meg, vaske sofa, vaske teppe, vaske gulv.. Han holder ikke på noen ting. Moren min kom innom med en flaske blåbærsaft, det kaster han opp. Han fikk litt vann, det kaster han opp. Prøvde å skulle gi han litt salt potetgull, skal visst være bra, men det kaster han opp. Han har hatt tørr bleie siden jeg hentet han i barnehagen. Nå er jeg litt engstelig for at han skal bli dehydrert, eller kanskje det tar litt lenger tid. Trenger noen andre tips, har hørt om Coca cola, må vel kanskje løpe ned i butikken for det? Må bare kommentere en ting. Mener du at barnet skal fortsette å være i barnehagen, når barnet har kastet opp men ser bra ut i dine øyne? Regner med at det er det du mener, siden du sier at de mest sannsynlig hadde overreagert. Jeg gir mine barn popcorn og saft uten sukker, eller spirte light når de er kvalm, og det fungerer ganske bra. Endret 27. november 2007 av *Mina*
Femiline Skrevet 27. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 27. november 2007 Nå er han lagt og ligger og sover veldig rolig, etter siste kule akkurat da han skulle pusse tenner. Da var ikke toalettet langt unna. Stakkars gutt. Vi skal passe på i hele natt, jeg håper han ikke blir dårlig i natt. Takk for tips.
la Flaca Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 Vil bare gi deg en stoor klem. Det er så fælt når småttisene er syke på den måten.
Femiline Skrevet 27. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 27. november 2007 Må bare kommentere en ting. Mener du at barnet skal fortsette å være i barnehagen, når barnet har kastet opp men ser bra ut i dine øyne? Regner med at det er det du mener, siden du sier at de mest sannsynlig hadde overreagert. Ja, jeg trodde de hadde overreagert. Og det på bakgrunn av at de fortalte han hadde fått en hostekule i søvne, våknet og kastet opp. Det kan skje hvem som helst som får en hostekule. Jeg kan brekke meg når som helst da jeg får hostekule hvis jeg er forkjølet. Uansett, han kommer løpende i mot meg og smiler, ser slettes ikke syk ut. "ser bra ut i mine øyne?" Og jeg burde vel kjenne mitt eget barn. De har faktisk en tendes til å overreagere i den barnehagen. De er en liten familiebarnehage som har kun 2 assistenter, og det hender de ringer "litt fort" uten å se an. Men, når det er sagt, så hadde jeg uansett ikke tenkt å bare gå igjen uten å ta han med meg, sier de at han er syk, må vi komme å hente. Da han kastet opp igjen da vi kom hjem, skjønte jeg at han var syk. Så det er ikke så lett å forstå at et barn er syk, når jeg kjenner barnet mitt best, og ikke syns han så syk ut i det hele tatt. Etterhvert i dag har han blitt litt slappere, og så har han lekt som bare det, blitt slapp, kastet opp, og sett helt frisk ut igjen. Det har gått veldig opp og ned i dag. Da storebror kom hjem, drev de å løp rundt i ring på stuen, men da satt jeg foten ned for at storebror måtte ta det litt med ro. Så var han plutselig slapp igjen og kastet opp.
Chiquita Skrevet 27. november 2007 #14 Skrevet 27. november 2007 God bedring til lillemannen din. Støtter de andre ang blandingen eplejuice-farris i SMÅ mengder, så får vi tro formen hans er bedre i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå