~Mocca~ Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Du kan godt klippe av den helt ytterste tuppen på de. Jeg har ikke gjort det på mine, for de er så flink til å bruke klatrestativet og det er ikke noe problem at de har de klørene som de har. Katter som også er ute bør få beholde klørene sine..
Dru Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 Skal de? Bare hvis de har en tendens til å klore opp ting de ikke skal klore opp, og du ikke blir kvitt oppførselen på annen måte. Så lenge katten har nok å kvesse klørne på, så klarer den seg selv. Om du må klippe, så er det bare den helt, helt ytterste spissen som skal klippes.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Innekatter får ofte ikke slitt ned klørne nok. De kan da bli for lange, og bli til sjenanse. Særlig "tommelkloen" på framlabbene kan bli så lang at den vokser seg inn i puten. Klippe klør er ikke vanskelig så lenge katten har lyse klør, da ser man lett hvor nerven begynner. Bruk en ordentlig klosaks. Første gang kan du eventuelt be en veterinær vise deg hvordan dette gjøres.
Gjest Silmarill Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 (endret) Som oftest må du klippe dem! Klipp kun tuppen, ikke inn på det hvite/rosa for der sitter nervene. Bruk klosaks! Utekatter sliper dem på trær oa. mens innekatten må ha et klorestativ så de får slipt klørne sine på dette (de bruker gjerne soffaen, bordkanter, stolrygger oa. så et eget klorebrett er en god invistering) Noen katter spiser/river av seg neglene selv - min ene gjør det Endret 28. november 2007 av Silmarill
Dru Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Min biter neglene på baklabbene, framlabbene tar han på det som måtte passe der og da. Skinnprodukter er veldig populære, spesielt de veldig dyre vinterstøvlettene mine... Klorestativ? Bortkastede penger...
NovaFlare Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 Jeg har 3 innekatter og jeg klipper neglene jevnlig. Du må ha noe de kan klore på da, så de får kvesset de. Jeg klipper så langt ned jeg kan, uten at jeg treffer nervene selvsagt, mest for at da kan jeg klippe de sjeldnere. Og holder du klørne butte, er det også mindre sjans for at det blir skader på skinnsofaen dersom katten skulle "glemme" seg bort Dessuten er det fint siden jeg har 3 som leker mye sammen og da slipper jeg rifter og kutt som følge av litt voldsom lek
LilleKylling Skrevet 5. desember 2007 #9 Skrevet 5. desember 2007 Klorestativ?? Her i huset er det sofaen som gjelder. Snart ikke mer igjen av den. og ikke tør jeg å kjøpe ny heller, aner jo ikke hva slags sofa de ikke kommer til å ødelegge. Får vel klippe klør litt oftere tror jeg.
Trampe Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har en som bruker klorestativ, og en som bruker dørkarmen på badet. Men i morges så jeg at hun også brukte klorestativet, så jeg håper den andre har klart å lære henne kunsten! Jeg klipper aldri klørne, og kommer ikke til å gjøre det heller.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2007 #12 Skrevet 5. desember 2007 På innekatten vår, klippes klørne veldig korte. Grunnen til dette er at han har lagd hundrevis av stygge riper i gulvet vårt. (han løper rundt i huset og ligger bredt i svingene )
~Mocca~ Skrevet 6. desember 2007 #13 Skrevet 6. desember 2007 Klorestativ?? Her i huset er det sofaen som gjelder. Snart ikke mer igjen av den. og ikke tør jeg å kjøpe ny heller, aner jo ikke hva slags sofa de ikke kommer til å ødelegge. Får vel klippe klør litt oftere tror jeg. Prøv å spray på litt kattegodlukt på der som de skal klore. Så blir det kanskje litt mer spennende? Cat-nip eller noe..
Quirky Skrevet 6. desember 2007 #14 Skrevet 6. desember 2007 Hvor ofte skal klørne klippes? Min katt klorer ikke på noe som helst, trass i kattegodlukt.
NovaFlare Skrevet 6. desember 2007 #15 Skrevet 6. desember 2007 Jeg klipper mine ca en gang i uken, senest hver 14. dag. Så fort de er spisse så tar jeg de. Er de butte, lar jeg de være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå