Gå til innhold

Hvilken kjele til å koke melk bruker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig svir grøten eller hvitsausen seg HVER gang jeg lager det... :kjempesinna:

Nå vil jeg ha en skikkelig god kjele slik at jeg kan koke en stor kjele med risgrøt til jul! :nisse:

Trenger tips om kjøp av kjele, folkens! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teflonkjele / smør i kjelen og GOOOOOD tålmodighet slik at melken blir saaakte god og varm før den koker.. Melken bør få "lik" varme som kjelen... Ved raske oppkokninger blir kjelebunnen fort varm uten at melken har blitt det...

Skrevet

Og røre, røre, røre, røre.

Skrevet

Som Snuppa 81 sier: Bruk en kjele med non-stickbelegg. Vi har to slike, som vi alltid bruker til grøt, hvite sauser o.l.: En liten (2 liter) fra Gastrolux, og en større en (3.6 liter) fra Eva Trio. Begge merkene anbefales. :)

Skrevet

Har brukt denne kjelen i 7 år nå...sjelden melka svidde seg...nå skjer det HVER gang...

Kanskje teflon er tingen...? Noe merke? Eller bare teflon?

Skrevet
Og røre, røre, røre, røre.

Med tre- eller plastsleiv :)

Gjest nextlife
Skrevet

De sorte fra Høyang (er det kanskje Party de heter?) er kjempebra. De, i kombinasjon med ikke alt for høy temperatur og hyppig røring gjør susen :jepp:

Skrevet
Har brukt denne kjelen i 7 år nå...sjelden melka svidde seg...nå skjer det HVER gang...

Kanskje teflon er tingen...? Noe merke? Eller bare teflon?

Så rart.. hva slags kjele er det ? Kan det være at den er slitt.?

Jeg har ingen spes merker å anbefale, du trenger ikke å kjøpe de dyreste.. får helt fine; ganske billige på jernia for eksempel..

Skrevet

Gikk akkurat inn på høyang sine sider. Fant denne:

http://www.hoyangpolaris.no/web/hoyangwww....nt&Expand=1

Jeg har en slik gammel en (sikkert over 30 år!), og den er super til å koke melk.

Litt liten bare...;) Blir bare grøt til meg og én til der...;)

Noen som har kjennskap til den som er på linken?

Skrevet
Gikk akkurat inn på høyang sine sider. Fant denne:

http://www.hoyangpolaris.no/web/hoyangwww....nt&Expand=1

Jeg har en slik gammel en (sikkert over 30 år!), og den er super til å koke melk.

Litt liten bare...;) Blir bare grøt til meg og én til der...;)

Noen som har kjennskap til den som er på linken?

...neste spørsmål da blir vel kanskje om du har god plass på kjøkkenet (kjøkkenskap etc). Det har ikke jeg, så jeg hadde kjøpt en kjele som var litt mer allsidig (som en "enkel"teflonkjele), men aluminiumskjeler er veldig bra, har du plass; go ahead !!

Skrevet

:riste: Ikke akkurat god plass, nei...;)

Får kanskje titte etter en teflon...;)

Skrevet
:riste: Ikke akkurat god plass, nei...;)

Får kanskje titte etter en teflon...;)

Ikke misforstå; aluminium er kjempe bra.. Jeg er bare litt lat og føler at det blir litt "enklere" med teflon :fnise:

Tror nok aluminium holder lenger; som du sa selv: at du hadde hatt din i 30 år...

Blir ikke helt enig med meg selv her jeg visst :kjefte:

Skrevet

Jeg bruker kun Gastrolux-kjelen til sånne timg som hvit saus, grøt o.l. Har enda ikke opplevd at melken svir seg da.

Skrevet

Jeg bruker stort sett bare vanlige stålgryter, jeg, og har aldri opplevd at saus eller grøt svir seg. Relativt lav temperatur og kontinuerlig røring er oppskriften... Også lager jeg alltid jevning med smør, kanskje det har noe å si. Men til brun saus er det greit å bruke teflonkjele, siden den nesten skal svies. Jeg bare synes det er så kjedelig å røre med plastredskaper, i stålgryter kan jeg jo bruke stålvisp :)

(aluminium anbefales forøvrig heller ikke lengre av helseårsaker?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...