Gå til innhold

Hva tjener dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva tjener dere?
Skrevet

Ja, det lurer jeg på. Og hva regner dere som "god lønn"?

Selv tjener jeg nå ca 515.000 i året pluss noen frynsegoder som betalt telefon og forsikringsordninger.

Jeg synes dette er bra, men opplever likevel at lønna knapt nok strekker til hver måned. Nå skal det sies at jeg har mye gjeld da, både studielån og huslån m.m. Pluss to barn som går i bhg og fulltids SFO, og en mann som ikke tjener allverdens.

Må også legge til at vi bor i Oslo. Jeg ser at vi ville klart oss med mindre andre steder i landet, men da er det jo til gjengjeld ikke sikkert at lønningene ville vært tilsvarende.

Så - hva tjener dere, og hva regner dere som bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 235 000.

Betjener boliglån og studielån.

Forsørger en gutt i tenårene som både vokser og spiser.

Jeg har ingenting igjen. Ikke råd til ferie. Har ikke buffer for det er ingenting å spare av. Da tørketrommelen røyk så var det bare å finne fram tørkestativet.

Jeg ville ansett 350 - 400 000 som god/grei lønn.

Skrevet

Selv tjener jeg nå ca 515.000 i året pluss noen frynsegoder som betalt telefon og forsikringsordninger.

Jeg synes dette er bra, men opplever likevel at lønna knapt nok strekker til hver måned. Nå skal det sies at jeg har mye gjeld da, både studielån og huslån m.m. Pluss to barn som går i bhg og fulltids SFO, og en mann som ikke tjener allverdens.

Må også legge til at vi bor i Oslo. Jeg ser at vi ville klart oss med mindre andre steder i landet, men da er det jo til gjengjeld ikke sikkert at lønningene ville vært tilsvarende.

Gjennomsnittsinntekten i Norge (fulltidsstilling) nærmer seg

kr 400.000. Denne inntekten vel da representativ for de store arbeidstagergruppene i landet, som f.eks. lærere, sykepleiere, politifolk, saksbehandlere i offentlig forvaltning og industriarbeidere.

Det er bare et mindretall i dette landet som tjener over kr 500.000, så TS er en av de få.

Men vi har naturligvis enormt mange (kvinner) som jobber deltid, og som tjener elendig.

Skrevet

Saksbehandlere i det offentlige tjener ikke 400 000 kroner. Lønna ligger på pluss minus 300 000 kroner. Som leder i staten tjener jeg ca. 400 000 kroner, men det er flere ledere som har mindre og andre har mer.

Hvis gjennomsnittslønna er 400 000 kroner, tjener halvparten av norges yrkesaktive befolkning mindre enn det, mens den andre halvparten tjener mer. Kun en fåtall ligger på gjennomsnittet. Nå viser tall fra Statistisk sentralbyrå at gjennomsnittlig månedslønn for 2006 var 30600 kroner for alle lønnsmottakere.

Gjest Silmarill
Skrevet

Jeg tjener en krone her og en krone der :popcorn:

Skrevet

Jeg er nyutdannet psykolog og tjener ca 370.000. Må innrømme at jeg synes det er litt lite, men for all del..bra nok. Samboeren min jobber innen IT og tjener ca en million...

Jeg synes alt over 300.000 er bra.

Skrevet

Hm.. jeg tjener omtrent 400 000 inkl. noe overtid. I tillegg pensjonsavtale og noe forsikringer. Synes ikke det er så aller verst etter halvannet år i arbeidslivet, men har mange venner som tjener mer. Jeg bor også i Oslo, og jeg håper å gå noe opp i lønn etterhvert siden det er både dyrt og bo her og jeg har stort studielån.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg tjener i underkant av 300.000, men jeg har en ekstrajobb i tillegg til 100%. Mannen tjener i overkant av 100.000 mer.

Skrevet

Helt vanlig gjennomsnittlig lønn i offentlig sektor for nyutdannede med mastergrader er hvertfall kr 350 - 360 000,-

Alt under det er dårlig.

Skrevet
Helt vanlig gjennomsnittlig lønn i offentlig sektor for nyutdannede med mastergrader er hvertfall kr 350 - 360 000,-

Alt under det er dårlig.

Hvor får du dette fra? Har ikke inntrykk av at dette er helt riktig. Jeg studerer juss, og jurister tjener jo som oftest bedre enn andre med universitetsutdanninger. Har inntrykk at at begynnerlønnen for jurister i offentlig sektor gjerne ligger på 300 - 330 000, men at man har mulighet til å stige i lønn raskere enn ved andre utdannelser.

Jeg synes 300 - 400 000 er grei lønn, over det er bra lønn.

Skrevet

Jeg tjener rundt 300 000 i år (antagelig litt under). Er selvstendig næringsdrivende (med en treårig utdanning) og har kapasitet til å tjene mer, men er såpass nyetablert at jeg ikke har kunder til å fylle hele timeplanen. Er fornøyd med årets inntekt, og om jeg tjener tilsvarende i snitt i årene framover skal jeg ikke klage selv om årsinntekten ved fulltid for meg trolig kunne ligge rundt 400-450 000, fortsatt som selvstendig. Som ansatt innen det jeg er utdannet som kunne jeg regnet med rundt 300 000. Har samboer med omtrent samme inntekt (fast jobb), ingen barn, lave boutgifter og klarer oss bra økonomisk. Planlegger å kjøpe hus, og evt få barn, og da regner jeg med det blir trangere, men vi er innstilt på å leve nokså nøkternt.

(Alene ville det selvsagt vært vesentlig tøffere, særlig med min usikre inntekt)

Skrevet
Hvor får du dette fra? Har ikke inntrykk av at dette er helt riktig. Jeg studerer juss, og jurister tjener jo som oftest bedre enn andre med universitetsutdanninger. Har inntrykk at at begynnerlønnen for jurister i offentlig sektor gjerne ligger på 300 - 330 000, men at man har mulighet til å stige i lønn raskere enn ved andre utdannelser.

Jeg synes 300 - 400 000 er grei lønn, over det er bra lønn.

Jeg tror nok dessverre ikke det du sier om at jurister stiger raskere enn andre er riktig. Iallfall jobber jeg i off. sektor, og hos oss er det likebehandling mtp. lønnsutvikling. Dvs at statsvitere, jurister, siv.øker, samfunssøkonomer og sivilingeniører i stor grad har den samme lønnsutviklingen.

Selvsagt kan jeg ikke snakke for andre enn min egen arbeidsplass, men kjenner jo mange rundt omkring. Det er likevel viktig å understreke at jeg snakker om statlig sektor, og ikke off. sektor som helhet.

Skrevet

Hva som er bra og dårlig lønn kommer forøvrig helt an på utdanning og yrkesgruppe synes jeg, men under 230 000 synes jeg er dårlig (har jobbet som assistent i kommunen med rundt 200 000 i årslønn, og det føltes nesten ikke verdt det å jobbe, særlig bare som ekstravakt med den usikkerheten som følger i tillegg), over 350 000 er ganske bra, over 400 000 ER bra. Men selv med 350-400 000 kan det være vanskelig nok for enslige i byene tror jeg. Ikke i den forstand at man sulter, men det er vanskelig å etablere seg med egen bolig eller ha råd til noe ekstra.

Skrevet
Jeg tror nok dessverre ikke det du sier om at jurister stiger raskere enn andre er riktig. Iallfall jobber jeg i off. sektor, og hos oss er det likebehandling mtp. lønnsutvikling. Dvs at statsvitere, jurister, siv.øker, samfunssøkonomer og sivilingeniører i stor grad har den samme lønnsutviklingen.

Selvsagt kan jeg ikke snakke for andre enn min egen arbeidsplass, men kjenner jo mange rundt omkring. Det er likevel viktig å understreke at jeg snakker om statlig sektor, og ikke off. sektor som helhet.

Det spørs selvfølgelig hva man sammenligner med, men sånn som samboer er ferdig utdannet adjunkt til sommeren, og selv om lønnen kan stige noe som følge av ansiennitet etc så regner jeg med å ha større muligheter til å avansere enn han. Men det spørs selvfølgelig også hvor og innen hvilket felt jeg jobber...

Skrevet

Jeg tjener 450 000 kr/år og synes det ikke er all verdens inntekt (bor i lite tettsted). Er dog også aleneforsørger til 2 som blir bare dyrere å livnære etterhvert som de vokser. Heldigvis har jeg ingen studilån men nok av boliglån. Men skal dog ikke klage, har råd til å påkoste meg og mine barn litt ekstra innemellom.

Skrevet

Kommer litt ann på 220000-250000 ettersom hvilken jobber jeg har. Får jeg jobbe jeg håper på derimot vil jeg har rundt 270000 i året..

Gjest Gjest_sommerblomst_*
Skrevet

Har rundt 500 000 + bonuser og div goder som aviser, adsl, fri telefon etc. Er strålende fornøyd med det. Har stort boliglån men deler heldigvis det med en samboer (som tjener omtrent det samme så det er alltid penger igjen på konto når måneden er slutt.

Blir mektig imponert over de som klarer seg på under 300 000 som samtidig forsørger flere barn. De må være utrolig flinke til å holde kontroll på økonomien sin. Det tyder på at om jeg hadde et kontrollert forbruk burde jeg ha klart å spare ganske mye penger hver måned.

Skrevet

I jobben jeg holder på å avslutte passerte jeg 420.000 i år, men det er med MYE overtid og tillegg. Har fast grunnlønn på drøyt 320.000 samt ymse goder som forsikringer, avis, fri mobil osv.

Nå bytter jeg jobb og får fast lønn på 550.000 + aviser, nett, telefon osv. Og siden jeg ikke har barn og lite gjeld, samt bare meg selv å tenke på, synes jeg det er MEGET bra!

Gjest L@dy i.i
Skrevet

350 000 er greitt, jeg har takket ja til den lønna nå og regner meg jeg vil leve ok på det. Det er riktignok uten overtid og feriepenger, det kommer utenom.

Jeg synest forresten det er forskjell på hvor bra lønna er om det er grunnlønn, eller om en har jobbet det inn med mye overtid... 500 000 og 37,5 arbeidsuke synest jeg høres veldig bra ut. :)

Skrevet

God lønn: alt over 1 mill.

Jeg tjener ca. 200.000 i året som student på bakgrunn av salg av aksjer. Får hjelp av mine foreldere til å finansiere studier, samt bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...