la_luz Skrevet 27. november 2007 #1 Del Skrevet 27. november 2007 Hei, Jeg er så sinnsyk glad i ost. Jeg ser at det står på matportalen.no Myke og halvmyke oster Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig. spiser dere slike oster ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs N Skrevet 27. november 2007 #2 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg spiste bare vanlig hvitost. Ikke noe philadelphia eller andre mykoster. Spiser aldri muggoster uansett så det var ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 27. november 2007 #3 Del Skrevet 27. november 2007 Kan man egentlig ikke spise smøreost?? Jeg kommer til å ha ett missforster. Jeg har spist spekemat og jeg. Uff og uff! Men de nevnte ostene til TS har jeg ikke spist fordi jeg liker dem ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 27. november 2007 #4 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg spiser alt (philadelphia, smøreost, brie, muggost) som er produsert og pakket på "vanlig" måte. En litt sløv regel, kanskje, men jeg regner med at det er greit. Har aldri blitt syk av ost uansett, og regner med at risikoen for at det skulle skje akkurat nå er mikroskopisk. Eksperimentering med sære oster fra småprodusenter, pakket i plast og uten innholdsdeklarasjon, får imidlertid vente noen måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 27. november 2007 #5 Del Skrevet 27. november 2007 å så det er det at man kan bli syk? trodde det bare var farlig for barnet. (selv om det ikke er bra at mor er syk) da tror jeg det ikke er noe fare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Indo Skrevet 27. november 2007 #6 Del Skrevet 27. november 2007 Er Grâddost uheldig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 27. november 2007 #7 Del Skrevet 27. november 2007 Det kommer vel litt an på hvilken bassilusk det er, toxo kan man ha uten å merke det selv, for eksempel. Men listeriabakterien merker man etter hva jeg har forstått veldig godt- og det har jo aldri skjedd meg uansett hva jeg har spist tidligere. Botulisme antar jeg også jeg hadde lagt merke til, om jeg skulle være så uheldig... Jeg synes det er en del hysteri omkring dette med mat... da jeg var gravid for ti år siden, skulle man absolutt IKKE spise sushi. Det viste seg å være det rene tøv. Så lenge man følger sunn fornuft, har god hygiene, ikke kjører den mest eksperimentelle linjen, så tror jeg det skal mye til før man kan spise på seg et sykt barn. Jeg har i hvert fall ikke klart det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs N Skrevet 27. november 2007 #8 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg spiste omtrent bare rundstykke med salami på i første halvdelen andre trimester. Det var det eneste jeg ikke ble kvalm av. Mini ser ikke ut til å ha tatt skade av det Når jeg var gravid så fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte spise peanøtter for dette kunne gi barnet alvorlig nøtteallergi. Nå har helsemyndighetene funnet ut at barn som tilvennes mat som inneholder nøtter (det gjelder også når de får mat gjennom moren når de er foster) har mindre sjanse for å få nøtteallergi enn de som aldri utsettes for nøtter. Så nå skal de se på om disse retningslinjene skal endres. Dette er i England da, men bare et eksempel på hvor ofte reglene endres (og hvor lite de egentlig vet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 27. november 2007 #9 Del Skrevet 27. november 2007 Synd jeg ikke kan spise nøtter nå da for å forhindre barnet i å få nøtteallergi. For jeg er allergisk mot det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opa Skrevet 27. november 2007 #10 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg eter all slags ost, sjekker bare om den er pasteurisert. Og jada; blåmuggost og brie sklir ned det òg! I det store og det hele eter jeg som før. Kalkunsalamien legge rjeg i fryseren noen dager først, men det er mest fordi vi kjøper flere pakker om gangen. Eneste som er et stort savn er rakfisken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå