Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist uke fikk kjøpte jeg endelig drømmesofaen. Har spart i flere måneder slik at jeg kunne kjøpe akkurat den jeg ville ha. En stoffsofa lysegrønn.

På mandag denne uken, hadde jeg middagsbesøk av en venninne og vi koste oss veldig med å lage mat. Som vi alltid gjør!

Men da vi skulle spise foreslo hun at vi skulle sitte i stua foran tven. Dette fikk jeg ledd bort, med at jeg jo er redd for den nye sofaen. det er også koseligere å spise på spisebordet uten tv i bakgrunnen, etter min meining.

Etter middagen lagte vi oss kaffi og satte oss inn i stua med den. Da klarer hun å søle en hel kopp kaffi midt på setet. Vi tørker opp som best vi kan, men det er fremdeles en stooor skjemmende flekk som ikke går bort.

Jeg har litt dårlig råd og leker med tanken om at hun må betale for rens.

Er dette urimelig av meg? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det her er ting som kan og vil skje med bruksting som en sofa. Såklart det er kjipt når den er helt ny, men før eller siden ville du opplevd at noen sølte ett eller annet på den uansett.

Hvis du er så redd for den får du legge ett teppe over, eller la være å invitere gjester hjem.

Jeg synes du er hårsår ja. Og så veldig uansvarlig høres ikke venninnen din ut heller. Alle kan være uheldig.

Skrevet

Jeg kan ikke helt skjønne at noen kjøper en "drømmesofa" som ikke kan vaskes på en enkel måte, men så har jeg småbarn også da... ;)

Hva som er riktig å gjøre er det jo bare du som kan bestemme, men jeg hadde nok ikke bedt noen betale for rens, nei. Tross alt kan uhell skje den beste, og jeg har vel knust et vinglass, sølt tomatsaus på finduken, eller sittet ned en sjokoladebit i sofaen til noen jeg også, oppigjennom årene. Slik tror jeg det er med de fleste. Det går litt opp i opp i venninneforhold, og jeg synes det er greit å se litt stort på det. Så slipper man potensielt dårlig stemning også.

Som Fibi sier: hvis du er veldig redd for sofaen, så legg et teppe over når du har besøk.

Gjest nextlife
Skrevet

Synes ikke du kan be venninnen betale rensing, nei. Vil tro dette var et hendlig uhell, og det kan skje oss alle.

Skrevet (endret)

Enig med de tre talerne før meg. Uhell skjer, og dersom man ikke tar det med i beregningen bør man kanskje ikke invitere noen hjem til seg - evt bare servere vann.

Selv har vi veldig lyse IKEA-sofaer (hvorfor bruke 10.000-er på sofaer når man får fine sofaer til en brøkdel av prisen?), og i dem har det vært sølt både tomatsaus, sjokoladeis og kaffe. Men vi har da ikke forlangt at de som har sølt (eller deres foreldre) skulle betale for rens! For øvrig har alt dette gått rimelig greit av - med unntak av kaffen som ikke gikk av før vi tok av tekket og kjørte det i vaskemaskin etter å ha innsyltet det i Bio-Tex Oxi Action. :fnise:

Ellers hørte jeg et tips om at jordslagmiddel tar det aller meste, men spørs vel også om sofaen ikke vil være samme lyegrønne farge etterpå...

Endret av Wadjet
Skrevet

Nei, jeg ville nok ikke bedt henne betale for rens. Men hun var jo klar over at sofaen var ny, og hun er kanskje også klar over at du har dårlig råd? Så hadde jeg vært venninnen din, hadde jeg nok selv tilbudt meg å betale for rens, men det hjelper deg jo ikke så mye...

Gjest vimselot
Skrevet

Enig med de andre, men minner meg på den gangen bikkja mi kastet opp på det nye gulvteppet til eksvigermor... Hun var en ganske streng dame, var ikke hjemme og jeg og eksen slet med å fjerne flekken, vi var begge ungdommer så flekken ble bare større selv om vi brukte flekkfjerner...

Hun sa ikke så mye, dvs. jeg overlot til eksen å forklare hva som var skjedd, fordi jeg var på jobb da hun kom hjem, men hun klarte nesten å fjerne flekken helt, det ble bare et lite varig minne. Heldigvis likte hun bikkja mi og hunder generelt. Meg kjente hun nesten ikke, jeg var bare en av mange damer sønnen hadde presentert henne for...

Men, hun var så stolt over det nye teppet og de nye møblene sine, og neste dag skjedde "katastrofen"...Jeg fikk nerver, fordi hun virket så streng og var en skikkelig vestkantdame, dvs en som ikke hadde massevis av penger, men som faktisk måtte leve av den lønna hun fikk.

Har selv opplevd at folk har kastet opp på sofaen min (ikke den jeg har nå), men har ikke laget noe katastrofestemning av det, selv om jeg syntes det var litt ekkelt. Tenkte mer på å roe ned den stakkaren som hadde kastet opp, enn på sofaen.

Skrevet

Er det bare jeg som ville tilbudt meg å betale hvis jeg sølte noe i noens sofa? Ser det faktisk nesten som en selvfølge...

Skrevet
Er det bare jeg som ville tilbudt meg å betale hvis jeg sølte noe i noens sofa? Ser det faktisk nesten som en selvfølge...

Jeg hadde også tilbudt meg å betale for rens av sofa. Men jeg hadde -ikke- insistert på at venner skulle betale hvis de ikke tok det opp selv. Slike uhell skjer, og det er ikke alle som tenker over at det kan bli et problem å få vekk flekken (eller at en flekk i det hele tatt er et problem...). Har man selv sofa hvor det bare er å putte trekket i maskinen, så tenker man gjerne ikke på at ikke alle sofaer er like lette å vedlikeholde.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, nei. Med mindre jeg sølte i en antikk sofa som ikke ville være lett å få ren.

Man velger da selv om man vil ha en sofa som man kan ta av trekket og slenge i vaskemaskinen eller om man vil ha en som må renses, og siden man tar det valget selv, får man også ta konsekvensene av slike hendige uhell.

Gjest =tentacle=
Skrevet

TS, hadde du tenkt at ingen noensinne skulle drikke kaffe i salongen din?

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Hei, mulig det er nevnt, men for å få bort flekken kan du prøve vanish, sånn i rosa flaske, de har en som er spesielt beregnet på møbler. Kjenner noen med hvit sofa og 2-åring i huset, der går det mye vanish, og sofaen er gulle fin:)

Skrevet

Om noen hadde sølt i sofaenmin, hadde jeg ikke forlangt at de betalte rens, nei.

Om jeg derimot hadde sølt i andres sofa, ville jeg tilbudt meg å betale for meg.

Skrevet
Jeg hadde ikke gjort det, nei. Med mindre jeg sølte i en antikk sofa som ikke ville være lett å få ren.

Man velger da selv om man vil ha en sofa som man kan ta av trekket og slenge i vaskemaskinen eller om man vil ha en som må renses, og siden man tar det valget selv, får man også ta konsekvensene av slike hendige uhell.

Hva hvis du hadde knust en vase? Ikke spesielt dyr, men en vase. Ville du bare sagt "pytt, du får regne med litt uhell"?

Skrevet
Hva hvis du hadde knust en vase? Ikke spesielt dyr, men en vase. Ville du bare sagt "pytt, du får regne med litt uhell"?

Stort sett så må man faktisk det, ja. Jeg hadde ihvertfall ikke forventet at noen skulle betale meg for at de hadde ødelagt noe, med mindre det var gjort med forsett, som flygende puter eller fotballkamp i stua.

For øvrig fikk jeg tilsølt kjolen jeg hadde på julebordet i helga med rødvin (lys kjole). Det var et hendig uhell, og jeg har selv sendt den på rensing. Hadde sikkert kunnet klint den full med Vanish eller lignende, men tok ikke sjansen.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Søl må man regne med. At sofaen er dyr er ikke din venninnes problem.

Skrevet

Sorry, men neste gang kjøper du en sofa som faktisk tåler at man bruker den.

Uhell skjer.

Skrevet

Synes det er sjokkerende at folk er så slasker at de ikke ville tilbudt seg å betale for rens.

Skrevet

Se på det som en ordentlig innvielse av sofaen din. Nå trenger du ikke være redd for den lenger.

Skrevet

Neste gang du har mensen inviterer du deg selv hjem til henne, setter deg truseløs med skjørt i sofaen hennes, og gnir mensblodet utover. Når hun konfronterer deg sier du bare at hvis hun slipper inn noen i leiligheten sin må hun regne med at endometriet kan bli skylt ut når som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...